Reactie van bezoeker 'okke', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo John,
Ik heb inderdaad exact dezelfde ellende als jij. Alleen dan boven en onder tapgat.
Ik was tot de conclusie gekomen dat:
a) een draadbus de enige oplossing is;
b) gangbaar in de Nederlandse handel verkrijgbaar spul niet past (te grote buitendiameter!)
Mijn plan was dan maar op zoek te gaan naar een machinefabriekje om zo'n draadbus te laten maken. Maar daar kwam niks van, dus forens ik nu al een tijd op het zijspan.
Nu ben ik via de tip van Henry (hartelijk dank hiervoor!) ook bij Lamberti terechtgekomen. Volgens mij past een standard gewindebuchse. Die heeft M10 draad inwendig, tapgat moet je opboren tot M13, dat kan nog net. In ieder geval bij mijn R80RT uit 1984. Is niet duur ook. EURO 20 voor een set met Eindrehhilfe (ter vergelijk: Helicoilset kost EURO 120!). De Lamberti-buchse is 18 mm lang. Dat is o.k. want de wanddikte van het carter is 23 mm.
Ik bestel dit direct bij Lamberti zelf.
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:
Gisteren bij Jan Gol geweest.
Heeft mij draadbussen, tap, snijolie en boor mee gegeven.
Draadbussen is volgens hem een goede oplossing voor dit probleem.
Nu nog even de moed vatten om de bestaande gaten op te boren. Tap M14 !
De gaten zijn al niet mooi rond meer door eerder gerommel aan de motor.
Ik moet een manier vinden om de boor er zo recht mogelijk en zonder stuiteren in te krijgen. Wellicht een heel laag toerental gebruiken. Ik zal proberen de boormachine langs een provisorische geleider te laten lopen om recht te boren.
Jan Gol is een heel goed adres voor boxermotoren. Jan heeft heel veel ervaring en heel veel onderdelen op voorraad. Hij gaf de gereedschappen zonder probleem mee onder het motto: "als je er klaar mee bent, breng je de gereedschappen maar terug". Ik heb gelijk ook twee gaskabels mee genomen.
Ik laat wel weten hoe het resultaat is.
John
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:
John,
als geleiding voor de boor bij gaten die niet meer rond zijn gebruik ik een dik stuk plat ijzer (6mm), boor daarin het gat van de diameter dat je wil en span het ijzer vast op de plaats waar je wil boren, natuurlijk door het gat in het plat ijzer en je boor verloopt zo niet.
Groeten, Marc
Een goed idee.
Ik was vanmorgen al op zoek naar een dik stuk ijzer of aluminium waar ik twee gaten in kon boren met een hartafstand van 720 mm. Daardoor kan ik het bovenste aanwezige draadeind gebruiken om het blokje alu te fixeren.
Ik zoek iets van een dikte van zo'n 30 a 40 mm, dat zou voldoende moeten zijn om recht te boren. Ik maak wel wat foto's die ik op het web zet voor geintresseerde boxer fans.
John
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:
John,
als je een oude voetpakking heb kun je deze ook gebruiken als mal voor het afteken van de te boren gaten in het stuk ijzer. Beter is nog wanneer je vier gaten op diameter van de tapeinde in een vierkantstuk ijzer boort en dat waar de bus moet komen verder opboort. Dan kun je met de overige drie gaten je boormal vastzetten met behulp van stukken buis over de tapeinden.
Groeten, Marc
Marc, klinkt nog beter. Daardoor heb ik nog meer zekerheid dat de boormal goed op z'n plek blijft. Het gaat allemaal vast wel lukken.
Blijf komen met tips mannen! (en vrouwen)
John