Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Helicoil hielp niet meer
#21
Reactie van bezoeker 'Ron B', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Bedankt Ron.
Ziet er goed uit. Ik ga bellen over de draadbussen. Misschien heeft Jan Gol nog goede tips voor de reparatie.

John

Mocht Jan nog met goede tips komen, deel deze dan met ons allen, leren wij ook weer wat en hoeven we niet allemaal Jan Gol zelf te gaan bellen, is voor hem ook wat rustiger ;-)

Ron Bouwman
R80RT
Reply
#22
Reactie van bezoeker 'okke', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo John,

Ik heb inderdaad exact dezelfde ellende als jij. Alleen dan boven en onder tapgat.

Ik was tot de conclusie gekomen dat:
a) een draadbus de enige oplossing is;
b) gangbaar in de Nederlandse handel verkrijgbaar spul niet past (te grote buitendiameter!)


Mijn plan was dan maar op zoek te gaan naar een machinefabriekje om zo'n draadbus te laten maken. Maar daar kwam niks van, dus forens ik nu al een tijd op het zijspan.

Nu ben ik via de tip van Henry (hartelijk dank hiervoor!) ook bij Lamberti terechtgekomen. Volgens mij past een standard gewindebuchse. Die heeft M10 draad inwendig, tapgat moet je opboren tot M13, dat kan nog net. In ieder geval bij mijn R80RT uit 1984. Is niet duur ook. EURO 20 voor een set met Eindrehhilfe (ter vergelijk: Helicoilset kost EURO 120!). De Lamberti-buchse is 18 mm lang. Dat is o.k. want de wanddikte van het carter is 23 mm.

Ik bestel dit direct bij Lamberti zelf.


Reply
#23
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Gisteren bij Jan Gol geweest.
Heeft mij draadbussen, tap, snijolie en boor mee gegeven.
Draadbussen is volgens hem een goede oplossing voor dit probleem.
Nu nog even de moed vatten om de bestaande gaten op te boren. Tap M14 !
De gaten zijn al niet mooi rond meer door eerder gerommel aan de motor.
Ik moet een manier vinden om de boor er zo recht mogelijk en zonder stuiteren in te krijgen. Wellicht een heel laag toerental gebruiken. Ik zal proberen de boormachine langs een provisorische geleider te laten lopen om recht te boren.

Jan Gol is een heel goed adres voor boxermotoren. Jan heeft heel veel ervaring en heel veel onderdelen op voorraad. Hij gaf de gereedschappen zonder probleem mee onder het motto: "als je er klaar mee bent, breng je de gereedschappen maar terug". Ik heb gelijk ook twee gaskabels mee genomen.

Ik laat wel weten hoe het resultaat is.

John
Reply
#24
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:

John,

als geleiding voor de boor bij gaten die niet meer rond zijn gebruik ik een dik stuk plat ijzer (6mm), boor daarin het gat van de diameter dat je wil en span het ijzer vast op de plaats waar je wil boren, natuurlijk door het gat in het plat ijzer en je boor verloopt zo niet.

Groeten, Marc
Reply
#25
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Een goed idee.
Ik was vanmorgen al op zoek naar een dik stuk ijzer of aluminium waar ik twee gaten in kon boren met een hartafstand van 720 mm. Daardoor kan ik het bovenste aanwezige draadeind gebruiken om het blokje alu te fixeren.
Ik zoek iets van een dikte van zo'n 30 a 40 mm, dat zou voldoende moeten zijn om recht te boren. Ik maak wel wat foto's die ik op het web zet voor geintresseerde boxer fans.

John

Reply
#26
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:

John,

als je een oude voetpakking heb kun je deze ook gebruiken als mal voor het afteken van de te boren gaten in het stuk ijzer. Beter is nog wanneer je vier gaten op diameter van de tapeinde in een vierkantstuk ijzer boort en dat waar de bus moet komen verder opboort. Dan kun je met de overige drie gaten je boormal vastzetten met behulp van stukken buis over de tapeinden.

Groeten, Marc
Reply
#27
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Marc, klinkt nog beter. Daardoor heb ik nog meer zekerheid dat de boormal goed op z'n plek blijft. Het gaat allemaal vast wel lukken.
Blijf komen met tips mannen! (en vrouwen)

John
Reply
#28
Reactie van bezoeker 'O.A.Strasters', geïmporteerd van het oude forum:

Nog een tip rustig aan maar dat doe je al veel succes er mee .

Aardige man he die uit Nijkerk

[img]/import/photos/p13018s.jpg[/img]
Reply
#29
Reactie van bezoeker 'Ron B.', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Nog een tip rustig aan maar dat doe je al veel succes er mee .

Aardige man he die uit Nijkerk
Aha, jij kent hem dus ook al, eerste keer dat ik daar kwam zat meteen de hond op schoot, gezellige boel dus, maar het blijft een feit dat het iemand is met enorm veel kennis, ervaring en service! Ik kan geen beter adres in het midden van het land bedenken voor de oudere boxer motoren.
Reply
#30
Reactie van bezoeker 'olaf ', geïmporteerd van het oude forum:

Kennen Kennen Das een beetje te veel van het goede ,het is al een tijd geleden dat ik hem heb gesproken , ik was toen bij hem thuis (werkplaats ) gelijk koffie en nog lekkere ook, ik heb toen een gereviceerde cardan( eigenlijk heet dat haakseoverbrenging ) van hem gekocht......
Ken ook nog een goede vriend van hem ,staat vaak op Verhikkel met BMW spullen natuurlijk.
IN het Motorrijwiel heeft ook een goed verhaal gestaan overhem ..
P.S. veel DENEN komen ook bij hem voor revisiewerk !!!! HOIIIIIIII

[img]/import/photos/p13075s.jpg[/img]
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)