Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Joop van Rookhuijzen', geïmporteerd van het oude forum:
Wie kan mij helpen?
Ik heb een R 65 G/S, zo'n 27 pk fiets, oorspronkelijk van de Landmacht. Fijne moter maar iets te weinig prik. Daarom heb ik onlangs R65 cilinderkoppen gemonteerd (zaten R45 koppen op) en 32mm Bing CV er aan gehangen. Zodoende stijgt het vermogen naar 48pk.
Mijn probleem betreft de linker Bing CV. Het zijn 2e hands Bings'(van de Hobbyist) en ik heb ze helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt en alle pakkingen en o-ringen vervangen.
In het Peters werkplaatsboek staat duidelijk dat je maar liever van de mengselschroeven af moet blijven, maar ja, ook hier moesten de o-ringen worden vervangen.
Het afstellen van het stationair mengsel doe ik volgens het boekje: 1 bougie kortsluiten en de motor op
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:
Valse lucht tussen inlaat en carb, slecht sluitende gasklep/schuif, kabelsafstelling, klepspeling ?
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Joop, zo te horen ligt het niet aan de carburateur. Volgens het storingslijstjein mijn handleiding (r45, 1980) zou dat te maken kunnen hebben met te krappe klepspeling of een andere oorzaak waardoor de compressie niet meer optimaal is.
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
Misschien lullig: de gas/choke kabels en/of splitter? Aanzuigbuis naar luchtfilter? Of je hebt gewoon een pechdag. Kan ook gebeuren bij die rare boxers!
Reactie van bezoeker 'chris', geïmporteerd van het oude forum:
Ik had zoiets, bleek de gasklep slecht te sluiten door (te) weinig speling in de gaskabel. Kabels vervangen en netjes afgesteld en loopt als zonnetje.
Reactie van bezoeker 'Harry', geïmporteerd van het oude forum:
wat je ook kan proberen is je bougie kabels verwissellen kijken of die daar wel op reageerd,zoniet naar aanleiding van je verhaal zou ik opnieuw beginnen ontsteking en kleppen afstellen nieuwe bougies plus {kabels kan je ook zelf maken} dan beide aanslag schroeven na contakt halfe slag indraaien en de mengselschroeven drie kwart van een slag indraaien voor je gaat stellen beide gaskabels halve cm speling geven dan naar hoogste toerental door de mengsel schroeven iets in te draaien dan aanslag schroeven iets uit draaien tot het toerental zakt dan mengsel weer langzaam indraaien hoogste toeren punt zoeken en weer opnieuw aanslag uitdraaien tot die mooi blijft lopen.
Reactie van bezoeker 'Paul Gubbels', geïmporteerd van het oude forum:
Er is maar een mogelijkheid om dit veschijnsel goed te controleren. (ik ga ervan uit dat de membranen in de carb. goed zijn en de ontsteking goed staat)
Het aansluiten van een U-buis op beide carburateurs.
Hiermee kun je zien of ze hetzelfde vacuum (kunnen) trekken. Je dient met ongeveer 2 mm speling van de gaskabel eerst de gaskleppen zodanig af te stellen dat het vacuum gelijk is. Daarna de mengselregelschroef lang zaam indraaien. Het mensel is dan armer en de motor gaat sneller draaien. Bij verder indraaien van de regelschroef zal hij plotseling langzamer draaien en zelfs kunnen afslaan. Nu een tikje terug--- klaar.
Let hierbij altijd op het vloeistofniveau in de U-buis en werk langzaaaaaaam.
Draai nu de gasklep aanslagen weer iets uit en regel het stationnaire toerental. (ongeveer 1100)
Breng nu de motor op ongeveer 3000 toeren en stel met de stelschroeven van de gaskabel het vacuum gelijk in de U buis. meestal is het voldoende om dat maar aan een zijde te doen. Het gaat immers om relatieve drukveschillen tussen beide zijden.
Even terug naar stationnair. Als dat nog goed is ben je klaar.
Als je geen gelijk vacuum kan trekken is er een lek in het inlaatsysteem tussen carburateur en zuiger. Dus het zou zelfs een lekke klep kunnen zijn.
Nu moet je de compressie ook maar eens meten.
Paul
Als dat niet mogelijk is