Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olieverbruik R11RT
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Na 2500Km is m'n oliepijl onder het minimum verdwenen. Zat eerst rond stip. M'n vorige beemer was een k100, welke zogoed als geen olie verbruikte, maar wel zo karakterestiek rookte. De R11Rt rookt niet.... Waar blijft de olie? Wat is normaal verbruik bij R-motoren."tis een 1100RT '97 36K op teller.
groet,
woutje
Reply
Reactie van bezoeker 'Danny', geïmporteerd van het oude forum:

co troleer je olie een dag later nog eens... er blijft wat olie in de kleppendeksels en vaak ook in de oliekoeler hangen... als er volsyntheet opzit gooi die er vanaf want als hij in de rodage niet in echt gespaard is dan gaat hij op vol syntheet blijven verbruiken...dus semi synthetic en 't zal al beter zijn,verder niet te snel bijvullen en nog wat geduld...
Reply
Reactie van bezoeker 'jamjo', geïmporteerd van het oude forum:

Ook dit probleem is een ellelange discussie op diverse forums en in diverse motorbladen. (net zoals oliepeilen) Mijn RT van 2000 verbruikte bij KM-stand 20.000 ongeveer 1 liter op 3700KM. Dit vond ik nogal veel omdat mijn vorige van 1997 1 op 16000 km verbruikte.

Bij 30.000 km is mijn dealer overgegaan naar een ander merk (Shell de blauwe fles) olie. Nu bij 55.000 zit ik gemiddeld op een verbruik van 1,2 liter op 10.000 km en het zakt nog steeds.

Ik heb over deze problematiek intussen veel gelezen en gehoord en begrijp hier uit dat de combinatie van een zeer harde cilinderwand en (te)goede olie (synthetisch) het inloopproces danig vertraagt.
Volgens deskundige is het ook raadzaam om bij warme motor in de hogere versnellingen zo nu en dan eens flink door te trekken, dit verspoedigd het inloopproces!!!!!!!!!!

Waarschuwing : vul nooit te veel bij!!!
Reply
Reactie van bezoeker 'frank,', geïmporteerd van het oude forum:

olieverbruik?

Zet je motor op de middenbok en kontroleer 1/2U later nog eens peil vanuit het peilglas.
Kan soms raar zijn maar indien peilglas aangeeft tot rode middenstip is peil ok.
Heb zo zelfde "beeld" bij m'n K75RT.
Wat olieverbruik kan tegengaan is volsyntetische olie alhoewel ik rijd met h/s 10W40 en verbruik geen druppel.
Abnormaal olieverbruik heeft nog grote oorzaak: motor in de toeren jagen wanneer hij nog niet op bedrijfstemperatuur is.
succes
Reply
Reactie van bezoeker 'Bouke', geïmporteerd van het oude forum:

Ik peil als volgt: na een rit ongeveer 10 minuten op de zijstandaard en daarna op de middenbok. Na een kwartierje kijken en altijd hetzelfde beeld.
R1100RT, 1996, 52.000 km en een verbruik van 1/2 liter Castrol GPS 10w40 op 5000 km.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Heb hetzelfde gehad met mijn R1100 RTuit 1998 deze ging naarmate het aantal kilometers steeg steeds meer olie verbruiken. Ben net als jamjo na plus minus 30000 km van synthetische olie oversgestapt naar gewone olie ( 15W40 ) en nu is het verbruik ongeveer 1/4 liter op 10000 km ( er staat nu 65000 km op de teller ). gr Ludi
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)