Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW 80/7 ('78) Electrische storing in koplamp (SNELHULP GRAAG !!)
Reactie van bezoeker 'Ruud Hillinga', geïmporteerd van het oude forum:

Ik had het al wat langer dat , soms, wanneer ik van mijn motor het contact aanzet, een soort gezoem hoor in mn koplamp; mijn dashboard verlichting gaat raar knipperen en je kunt niet starten. Een tik op de koplamp of de sleutel erop nieuw insteken en draaien hielp altijd na een paar keer.
Maar vanmorgen lukte het me niet meer. Ik heb vanmiddag mn koplamp opengemaakt en vlak onder het contactgedeelte zit een aliminium kubusje van circa 3 bij 3 cm waar wat dradebn naar lopen. Hieruit komt dat gezoem en gesis.
Weet iemand wat dit euvel is en/of wat die kubus doet?
Mijn zekeringen zijn goed en mijn accu is ook helemaal goed bij mijn weten.
Het geluid klinkt alsof hij sluiting maakt, maar het is een soort trillen en er komt geen stank of rook vrij.
Wie helpt me uit de brand?!
Mocht er iemand in Den Haag wonen die me erbij kan helpen, graag!

groet, Ruud

PS: Spoed vereist, ik heb m nodig voor mn werk en mn monteur (KMS Motoren) is op vakantie Smile
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Dat kleine kubusje is een rerail, het gezoem wat je hoort kan een paar oorzaken hebben.

Slecht contact in je contactslot
slechte verbindingen van de stekkertjes op het relais.
Defekt relais. Het relais kun je simpelweg wisselen,

Ik zou beginnen met even alle draden op het contactslot en het bewuste relais te controleren, voelen of de stekkertjes vastzitten en ze even heen en weer wiebelen(terwijl ze gewoon blijven zitten) om het contact te reinigen. helpt dit niet dan heb je een universeelmeter nodig om te meten of je kunt beginnen met het bewuste relais te vervangen.

Succes
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Sorry typefoutje , het kubusje wat je ziet is een RELAIS, enz.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

een relais is een elektrische schakelaar en door de spoeltjes die er in zitten loopt een stroom, die de schakelingen tot stand brengen als dat niet goed is zie beschrijving van hierboven, dan kun je je jou problemen krijgen.
Reply
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:

als het een relais is lijkt het er op dat-ie niet stabiel is, niet in de geschakelde stand blijft zitten. zoek er eentje met de zelfde pennetjes enn nummers bij de pennetjes (HOBBYIST, BMW dealer, halfords) en vervang hem. Waarschijnlijk is je probleem dan weg.
succes,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)