Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gat in tank
#1
Reactie van bezoeker 'Balthasar', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben vanochtend omgekukkelt met mijn k75s doordat ik het stuurslot was vergeten (jaja, maandagochtend). Afgezien van wat schade aan de versnellingspook en een spiegel, is een van de ophangpunten van de benzinetank afgebroken. Dit is een palletje dat aan de zadelkant van de tank uitsteekt en in het frame van de fiet valt.

Dat dat palletje er af is is tot daar aan toe, maar het gat in mijn tank op het laagste punt is wel lastig.

De vraag wordt natuurlijk: hoe fix ik dat?

Ik heb een paar opties:
1 nieuwe tank (auw duur)
2 andere tank (lang zoeken en auw duur);
3 een rvs boutje door het gat en met rubbere ringetjes en kit benzine dicht maken (welke kit moet ik dan hebben?)
4 een boutje door het gat en met poluesterhars vastzetten.

De laatste optie lijkt me de beste combinatie van gemakkelijk goedkoop en sterk genoeg.

Heeft iemand andere opties?

groet,

Balthasar

[img]/import/photos/t2528s.jpg[/img]
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ruys Hugo', geïmporteerd van het oude forum:

Ik vermoed dat je zulk een gaatje ook kan dichten met tinsoldeer en een klein gasbrandertje (eerst je metaal goed zuiver maken.
Misschien lukt het zonder de tanklak te beschadigen
( soldeergebruiken met meer tin 70/30 )


Idien je een rubberringetje gebruikt , neem dan een rubbersoort (zie dop benzinetank) die niet zwelt of week wordt van benzine.


PS ooit had ik een rubbertje....met een ....gaatje in en de gevolgen.......
kan je nog zien .....een dochter van negentien.

Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

De rand rond het gat goed schoonmaken, eventueel gat opvullen met een boutje en dat met Bison twee componentenlijm (van die dubbeltubes) dicht lijmen.
Ik heb in 1980 zo mijn tank (R26) gerepareerd en tot op heden lekt ie niet.
Betrouwbaar dunkt me
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum:

tank leegmaken en nachtje laten ontgassen.
Tank is in alu je kan afgebroken deel laten lassen.
Alu lassen gaat makkelijk en door de snelle afkoeling geen warmteverspreiding om lakschade te vermijden.
Geen bout met rubberdichtingen gebruiken alu-materiaal is te dun en boutje zou niet houden,je kan er trouwens moelijk bij via de binnenkant.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:

Ik vermoed dat je zulk een gaatje ook kan dichten met tinsoldeer en een klein gasbrandertje (eerst je metaal goed zuiver maken.
Misschien lukt het zonder de tanklak te beschadigen
( soldeergebruiken met meer tin 70/30 )

Het gaatje dicht solderen gaat niet lukken, de tank is van alluminium.
Overigens is het vrij link om met brandertjes aan de tank te klooien.

Vgr Kees

Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Balthasar', geïmporteerd van het oude forum:

en de winnende oplossing is...

het oude pieletje met polyesterhars.

het zit nu mooi vast en het lijkt benzine-dicht. hopelijk blijft dat zo.
Nu nog op zoek naar een nieuw vrsnellingspedaan en een nieuwe spiegel.

Bedankt voor het meedenken

Balthasar

[img]/import/photos/p12499s.jpg[/img]
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:en de winnende oplossing is...

het oude pieletje met polyesterhars.

het zit nu mooi vast en het lijkt benzine-dicht. hopelijk blijft dat zo.
Nu nog op zoek naar een nieuw vrsnellingspedaan en een nieuwe spiegel.

Bedankt voor het meedenken

Balthasar
Ik vind persoonlijk je oplossing vrij link .
Als het pinnetje ooit afbreekt loopt je tank in een keer leeg, dit gebeurt natuurlijk als de motor gloeiend heet is. Het gevaar dat de boel dan in brand vliegt lijkt mij niet ondenkbeeldig. Ik persoonlijk zou voor de optie kiezen om het pennetje er aan te laten lassen. Wel de tank goed ontgassen.

suc6 Arie
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:en de winnende oplossing is...

het oude pieletje met polyesterhars.

het zit nu mooi vast en het lijkt benzine-dicht. hopelijk blijft dat zo.
Nu nog op zoek naar een nieuw vrsnellingspedaan en een nieuwe spiegel.

Bedankt voor het meedenken

Balthasar
Ik vind persoonlijk je oplossing vrij link .
Als het pinnetje ooit afbreekt loopt je tank in een keer leeg, dit gebeurt natuurlijk als de motor gloeiend heet is. Het gevaar dat de boel dan in brand vliegt lijkt mij niet ondenkbeeldig. Ik persoonlijk zou voor de optie kiezen om het pennetje er aan te laten lassen. Wel de tank goed ontgassen.

suc6 Arie
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

hoi,

tja, het zou wel kunnen, ik heb zo ooit een doorgeroeste tankslurf van mijn polo dicht gekregen, veel kleine gaatjes, dicht gesmeerd met combimetal (in duotube) daarna glasvezelmat eromheen gerold voor de stevigheid, auto nog 2 jaar gevolgd en bleef dicht. maar voorzichtigheid is geboden, nou is het wel zo dat benzine gaat branden door emestal een vonkje van bijv. en dynamo, niet zo maar van een heet onderdeel.

grt, peter, klus ze allemaal!
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

De relaisbak zit precies onder het afgebroken pennetje, dus als er iets schakeld heb je vonkjes.

Het pennetje is een bevestigingspunt van de tank en wordt dus belast (trillen enz)
Ik persoonlijk zou er zo niet mee gaan rijden.

Vgr Arie
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)