Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
distributietandwiel krukas versleten
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum:

Dan maar een foto van die van mij, is dit nog acceptabel?
Zo niet heeft iemand nog tips om het zaakje te vervangen? Vooral het opnieuw monteren schijnt erg moeilijk te zijn.
Het blok (R100R) zit nog ingebouwd dus de krukas is aan de andere kant dus niet te ondersteunen.
Het tandwiel erop slaan met een bus lijkt me niet gezond, of wel?

[img]/import/photos/p12884s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag JB,

Als je een lager of een tandwiel op een as wilt monteren, dan is een professionele manier om de as en het tandwiel of lager zorgvildig te ontvetten op de plaatsen waar na de montage het contact vlak is.
Kies een passende pijp o.i.d. die je kunt gebruiken om het tandwiel goed op de plaats te brengen.

Plaats de as vertikaal in een bankschroef, met zachte bekken van bijv. aluminium plaat en een poetsdoek.

Zelf gebruikte ik altijd een elektrische verwarmingsplaat met een temperatuur instelling.
Verwarm het tandwiel tot 80-100 graden, dat het door en door op temperatuur is.
Dan met twee mensen werken voor de snelheid, snel het opgewarmde tandwiel op de as plaatsen en tevens met de pijp drukken, eventueel met een houten hamer een extra tik geven, zodanig dat het tandwiel correct op de kuiste plaats zit.
De operatie moet binnen enkele seconden klaar zijn.
Oefen eerst "droog", zoder het tandwiel te verwarmen of vast te drukken.

Het is een eenvoudige manier en werkt goed, als je maar snel genoeg werkt.
Zo kan je ook een lager in een carter monteren, door het carter te verwarmen.

Het principe is eenvoudig, door de warmte zet het metaal uit, niet veel maar voldoende om de perspassing een weinig zwakker te maken.

Als de oppervlakken niet goed vetvrij zijn, dan zal het dunne vet filmpje de passing strakker maken en dat resulteert dan in een te strakke passing.
Succes en groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Morgen JB,

Voor zover ik het krukastandwiel kan zien, valt de schade nog wel mee. Deze vorm van slijtage heb je al vrij snel. Met alleen een nieuwe ketting kun je weer vele duizenden km rijden. Kun je ook zeggen hoeveel km dit tandwiel heeft gelopen?

Gr. Frans
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Reijer,

Zo zag mijn tandwiel er ook uit, nieuwe ketting en spanners en de R80RT liep weer als nieuw.

Groetend,

Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

JB,Ron en Frans,
Het tandwiel ziet er inderdaad nog goed uit. De mijne was er iets erger aan toe. Gewoon laten zitten. Ik heb de slijtage niet opgemeten maar zal toch al gauw een mm of 2 geweest zijn. Ik heb een nieuw tandwiel en lager besteld.
Groeten,
Reyer
Reply
Reactie van bezoeker 'ron', geïmporteerd van het oude forum:

Rijer,

Denk er ook aan om de oliekeringen te vervangen die achter de dynamo en ontstekking zit.
Monteer de kering achter de dynamo voor montage van de kap anders gaat het KL....te

Veel succes.

Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Toen ik de ketting verving heb ik de keering en o-ring vervangen. Ik overweeg ze te laten zitten.
Overigens, ik zie ertegen op om eraan te beginnen. Krijg ik het tandwiel en het lager er wel goed op, blijft de spie wel op zijn plaats, en hoe ga ik het verhitte spul vastpakken ed ? Hoe weet ik of de boel ver genoeg op de krukas terecht is gekomen?

Groeten,
Reyer
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Toen ik de ketting verving heb ik de keering en o-ring vervangen. Ik overweeg ze te laten zitten.
Overigens, ik zie ertegen op om eraan te beginnen. Krijg ik het tandwiel en het lager er wel goed op, blijft de spie wel op zijn plaats, en hoe ga ik het verhitte spul vastpakken ed ? Hoe weet ik of de boel ver genoeg op de krukas terecht is gekomen?

Groeten,
Reyer
Met een tod of een lap, dat isoleert voldoende tegen de 100 graden houdt het tandwiel lekker warmen kan je rustighet tandwiel en je pijp in positie brengen.
De spie kan je op de plaats houden met een likje vet achter de spie, zodat de as niet vet wordt.
Het lijkt erger dan het is, eerst koud proberen zonder vast te maken, alleen het gereedschap uit proberen.
Groejes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum:

Het tandwiel, (zie foto boven) blijft gewoon zitten gezien jullie reacties.
Frans, de motor heeft nu 95000 km op de teller staan.
Nokkenas wordt binnenkort vervangen incl. nokvolgers, distributieketting incl. spanner, geleider en o ringen.
Hoet zit het eigenlijk met een koprevisie, de motor heeft weinig olieverbruik; is een R100R ook gevoelig voor afbrekende kleppen bij deze km stand?

groeten,

JB
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)