Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
distributietandwiel krukas versleten
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

En daar istie dan
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb inmiddels van 2 vervroegers een gemaakt, dwz alles behalve de Hall-unit uit de veel nieuwere vervroeger gemonteerd in het oude huis. De vervroegingskarakteristiek is nu volgens het boekje. Het ontstekingstijdstip loopt nu niet meer eerst terug. Ik concludeer danook dat dit laatste verschijnsel niet met een versleten krukas tandwiel te maken heeft maar met slijtage van het mechanische gedeelte van de vervroeger.

Groeten,
Reyer
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Reyer,

Waar ik erg benieuwd naar ben is het aantal afgelegde km van de distributietandwielen.

Groeten,
Frans
Reply

Frans,

Ik heb mijn R80 met 50K op de teller gekocht, staat nu op 154K. Of de 50K juist was, is natuurlijk niet zeker. IK heb bij 90K een kop revisie gedaan en een nieuwe spannner, geleider en ketting erop gezet. Nu dus weer, maar het maakt allemaal nog veel herrie. Ik ga nog een nieuw krukas tandwiel en spanveer monteren. Ik moet erbij zeggen dat ik fors gebruik maak van het vermogen.

Groeten,
Reyer
Reply

Volgende poging:

[img]/import/photos/p12613s.jpg[/img]
Reply

Quote:Bovenstaand exploded vieuwtje betreft het gelijke principe als op dit plaatje. Had de 512 ('50-'51) nog 2 nokkenassen en een distr.b.ketting, de 513 t/m de 69s ('52-'69) hadden dit principe. Bovenste tandwiel zit dus op de nokkenas, middelste as is de krukas en onderaan de oliepomp. Bij BMW laten ze geen loze tandwielen draaien.
Lei.
Mensen, sorry dat het even duurde. maar het plaatje (hierboven) is toch eindelijk aangekomen. Links zie je dus de r51\3 tm de 69s, rechts de 51\2. Kun je toch niet ontkennen dat de techniek uit die tijden om te zoenen is...
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon, maar worden de uitvindingen van toen wel steeds verbeterd.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

OP http://www.snafu.org/restore/engine/assembly2.html

is heel mooi te zien hoe zo,n oud blok opgemaakt word en gerestaureerd ook de wijze waarop het vast is gezet met twee hoek profielen on aan te kunnen werken vind ik een opsteker. Lijkt me ook van toepassing te kunnen zijn op de oudere modellen.
Hier is ook mooi te zien hoe scheef de de tanden van de tanwielen zijn.
Reply
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum:

Reyer of anderen,

Reyer schrijft dat het distributie tandwiel op de krukas lichte "haaktanden" vertoonde.
Hoe ziet dit eruit, is er een foto van te plaatsen?

Reply

Ik kan er geen foto meer van maken. Slijtage treedt op aan de kant van de tanden die de ketting trekt, dus waar de schakels in de tanden grijpen. Dat is niet in het dal tussen 2 tanden en ook niet de top van de tanden, maar er tussen in. In nieuw staat is een tand aan weerszijden symetrisch van vorm.

Groeten,
Reyer
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)