Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
distributietandwiel krukas versleten
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

De typen 1955 - 1969 hadden tandwilen met scheve tanden. Van de typen van daarvoor weet ik niet meer, ik heb nl vroeger een oudje gehad R67/2 frame met r 51/3 blok.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Distributie met tandwielen.

Rechte tandwielen maken altijd een behoorlijk geluid. Om dit te vookomen kunnen er schuine vertandingen worden toegepast, waardoor de axiale speling ven grote invloed is op de juiste timing.
Als alternatief zijn er twee opties:
Viber tandwielen die door de kracht steeds op dezelfde plaats gaan slijten op die plaatsen waar elke omwenteling of deel daarvan op dezelfde tanden de drukken komen, deze tandwielen slijten!

Ook is een dubbel tandwiel waarbij het tweede tandwiel met een strakke veerdruk draaiend op de as is bevestigd. Hierdoor is de speling nul.
Alleen het geluid is als bij de K-serie zingend.

Het derde tandwiel wat as tussenwiel fungeert geeft een aanmerkelijke verhoging van de totaal speling, wat weer met een extra verende uitvoering kan worden opgelost. Dit geeft een extra volume van het geluidsniveau.
Als alles nog nieuw is dan kan alles goed worden opgelost maar na de vele kilometers is de zaak duidelijk aan vervanging toe als er nog geen gebroken tanden door de slijtage zijn opgetreden.

Dit alles is toch wel in het voordeel van de ketting of vertande snaar aandrijving, waarbij de ketting het glorieus wint wat betreft betrouwbaarheid van de riem.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Dick B en de anderen, dank voor de reacties. Ik heb ook de spanner en de geleider vervangen. Het tandwiel zal moeten wachten tot een volgende vervanging of is er risico van ernstige schade?

Groeten,
Reyer
Reply
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

@Marco,
het was weer een genot om je uitleg te lezen
daar steek je altijd wat van op
bedankt!
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo boxerfanaten,

Nog een raadseltje.

Gisteren het ontstekingstijdstip van mijn R100 (1982) met 141 dkm gecontroleerd. De motor is nooit gereviseerd(alleen omgebouwd op loodvrije benzine). Dit is het resultaat: Bij 1000 tr. stond het S tijdstip perfect in het midden. Bij 1600 tot 1800 tr. liep de vooronsteking TERUG, dus tussen OT en S in. Bij nog hoger toerental liep de voorontsteking op naar max. (F) bij 3500 tr. (De impulsgever staat nog niet in zijn uiterste stand.)
Mijn veronderstelling is, dat bij oplopend toerental, de (versleten)ketting ietwat tegen de vertanding opklimt, waardoor de nokkenas een fractie achterloopt. Bij stationair draaien drukt de geleideveer de ketting nog in de tandwielen; bij hogere toeren lukt dit niet meer met genoemd resultaat. Zoals vermeld, de kettingkast is nooit open geweest en het betreft een enkele ketting.
Bij vroegere onstekingscontroles heb ik dit nooit eerder gezien.
Is dit misschien een primitieve controle om een beginnende kettingslijtage waar te nemen?

Graag jullie mening hierover.

Gr. Frans

PS:In de impulsgever zit een nog origineel veertje en een van de Hobbyist. Met deze combinatie reageert de motor perfect op het gas
Reply

Frans en de anderen,
Ik heb hetzelfde verschijnsel van teruglopen van de ontstekingstijdstip. Ik ben van plan vandaag het gedrag van mijn ontsteking nauwkeurig in kaart te brengen. Ook moet ik me beraden over wat ik kan doen met de veertjes en de nylon(?) onderdelen van het vervroeger om de juiste vervroegingskarakteristiek te bewerkstelligen.
Ik laat het een ieder weten.
Groeten,
Reyer
Reply

Ik heb controlewerk verricht. Als ik stationair afstel op S dan loopt bij stijgend toerental het tijdstip 4 mm richting OT en bij 1600 toeren komt het tijdstip terug op de S. Bij verder stijgend toerental begint de vervroeging bij 2700 toeren en loopt door tot de Z bij 4700 toeren (en daarna nog 12mm verder).

De constatering dat het ontstekingstijdstip terug loopt met ca 4 mm richting OT betekent dat de ketting in het meest uitgesleten deel van het krukastandwiel wordt getrokken door de stijgende weerstand van de nokkenas. Daardoor gaat de nokkenas wat achterlopen wat het verlaten van het tijdstip zou kunnen verklaren.

Groeten,
Reyer
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans Diekma', geïmporteerd van het oude forum:

Reyer (en anderen),

Toch heel leerzaam om dergelijke ervaringen uit te wisselen. Als ik het goed heb begrepen is om oude kettingwielen een nieuwe ketting gemonteerd, met voornoemd resultaat.
Voor het jaareinde ga ik de voorsectie van mijn R100 demonteren, daar ik precies dezelfde verschijnselen heb. Ik heb altijd om de 3 dkm olie ververst (Hema) en 5% Interflon toegevoegd. Toch reken ik erop dat de hele aandrijving moet worden vervangen.
Hou jullie op de hoogte.

Gr. Frans

Reply

Frans,
Het nokkenas tandwiel slijt eigenlijk niet, teveel tanden. Van het krukas tandwiel is bekend dat het slijt. Ik heb alsnog een nieuw tandwiel besteld. Ook het lager zal dan vervangen moeten worden. Overigens, een ketting en geleider en spanner gaan maar 100K mee. Dan zul je toch wat moeten horen.

Groeten,
Reyer
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Bovenstaand exploded vieuwtje betreft het gelijke principe als op dit plaatje. Had de 51\2 ('50-'51) nog 2 nokkenassen en een distr.b.ketting, de 51\3 t/m de 69s ('52-'69) hadden dit principe. Bovenste tandwiel zit dus op de nokkenas, middelste as is de krukas en onderaan de oliepomp. Bij BMW laten ze geen loze tandwielen draaien.
Lei.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)