Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
distributietandwiel krukas versleten
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb laatst de distributieketting, geleider en spanner vervangen. Wat me opviel was dat het krukas tandwiel lichte "haaktanden" vertoonde. De omgelegde ketting werd door de spanner aangespannen, maar dat gebeurt pas, als het goed gezien heb, zo'n beetje bij de maximale uitslag van de spanner. Er valt bij slijtage van de ketting dus niet zoveel meer te spannen. Het verbaasde me ook dat de veer eigenlijk niet zoveel voorstelt. Hoe belangrijk is een en ander?

Groeten,
Reyer R80 1985 (met s-kuipje)
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Als het ketting tandwiel haak tanden heeft dan is het niet veel meer he.

En is het hier ook niet zo dat bij vervangen van de ketting ook de tanwielen moeten worden vervangen, lijkt me zo
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Ja Ton, dat ligt voor de hand. Ik zou graag wat ervaringen horen voor wat betreft de levensduur van tandwiel en de spanveer.

Groeten,
Reyer
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn ervaring is : ketting, spanner en eventuele geleiderblokken tegelijk vervangen.
Op de oudere modellen t/m /7 zat een duplex ketting (dubbel) deze diende met 80.000 - 100.000 km vervangen te worden. De tandwielen waren dan nog goed. De latere modellen hebben een enkele ketting, deze slijt wellicht iets sneller en daarbij wellicht ook de tandwielen. Als er zichtbare (lichte onrondheid van de ruimte waar de kettingrollen in vallen) slijtage aan de tandwielen is dienen deze vervangen te worden. Anders is je ketting ook zo weer versleten.
De spanner op de dubbele ketting is een simpele hevel met een platstalen veer. de latere modellen hebben een veer met plunjer.
De druk hoeft niet groot te zijn, deze spanner zorgt er alleen voor dat het onbelaste deel van de ketting niet gaat klapperen en daardoor hard zou gaan slijten.
Als je (nieuwe) ketting op het onbelaste deel vrij veel (meer dan 1 cm) ruimte dwars op de ketting heeft zou ik alles vervangen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob van der Sluijs', geïmporteerd van het oude forum:

Wat ik nu niet begrijp van BMW, dat ze nooit 2 inelkaar grijpende tandwielen voor de motoren heben ontwikkeld in plaats van die distributie ketting.
De krukas en de nokkenas liggen dicht genoeg bij elkaar om daar 2 staat tot 1 inelkaar grijpende tandwielen toe te passen, zo maar een gedachte + bitter weinig slijtage.

gr.Rob
Reply

Dat hadden de oude tyoen 1955-1969 wel, maar dat schijnt niet zo snel te kunnen draaien.
Reply

Hallo Ton, je maakt me nieuwsgierig, niet dat ik het ga proberen hoor want met die suggestie van die 2 inelkaar grijpende tandwielen heb je meteen een groot probleem , je nokkenas gaat de andere kant op draaien zo ook je oliepomp, maar dat kan weer verholpen worden door een 3e tussen tandwiel te plaatsen.

gr.Rob
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Een serie tandwielen om b.v. een nokkenas aan te drijven heeft een paar nadelen.
Er zit altijd meer speling op, het vraagt om extra lagering , het maakt meer lawaai.
Er zijn zeker motoren gemaakt met een tandwiel"trein" voor de nokkenasaandrijving maar de nadelen waren groter dan de voordelen.
Tegenwoordig is bijna elke moderne automotor uitgevoerd met een tandriem omdat dat stiller loopt en spelingvrij. Deze moeten wel elke 60 - 80 dkm vervangen worden.
Reply

Hier een exploded view van een R 67/ R 51/ machine met twee tandwielen als aandrijving van de nokkenas. De later mnodellen van 1955 tot 1969 hadden er een tandwiel tussen zitten ik heb daar niet echt een duidelijke afbeelding van.

Deze modellen hebben de klepstoters boven de cilinders lopen ipv er onder zoals bij de /5 /6 /en 7 modellen.

[img]/import/photos/p12313s.jpg[/img]
Reply

Hoi Ton, bedankt voor die tekening(en) weer wat wijzer geworden, en wat die "speling" betreft zouden ze de nokken iets "vroeger" kunen zetten en de tandwielen geruislozer maken door of V vertanding en/of "Helicoidal".

happy motoring

gr.Rob
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)