Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitlijning BMWR100RT Classic 1994
#1
Reactie van bezoeker 'Scheveneels Guy', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben al enige tijd in bezit van een BMW R100RT van '94. Ik heb de indruk dat de uitlijning niet helemaal klopt. Tijdens de rijden heb ik het gevoel dat de motor lichtjes naar rechts trekt. Bij stilstaan lijkt het zwaartepunt rechts te liggen, zodat ik hem iets naar links moet laten overhellen om in evenwicht te zijn. Wanneer ik de afstand meet tussen de achterband en de zijplaten waarop de achterste voetsteunen gemonteerd zijn, dan merk ik dat het wiel
Reply
#2
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Guy,

Ik heb ook een BMWR100RT classic uit 1990. Kun je exact beschrijven hoe je gemeten hebt. Dan kan ik het bij mijn machine checken.

Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Guy Scheveneels', geïmporteerd van het oude forum:

Beste JH,


Ik heb volgende metingen uitgevoerd:
-achter aan het kader zijn links en rechts een plaat gelast waaraan de
voetsteunen van de duozit en de uitlaatdempers bevestigd zijn
-van de buitenkant van deze plaat tot de band meet ik rechts ongeveer 10,0
cm en links 9.3 cm en dit met de achterbrug bijna helemaal naar rechts
geregeld
-wanneer ik de motor in evenwicht houd (dit is natuurlijk waneer het
zwaartepunt boven lijn raakpunt banden met grond ligt) dan helt de motor
duidelijk naar links, hetgeen aan geeft dat het zwaartepunt rechts van de
verbindingslijn tussen steunpunten banden op grond ligt
-wanneer ik rijd heb ik dezelfde indruk dat de motor iets naar links helt,
maar dit kan het gevolg zijn van de asymmetrische plaatsing van de
voetsteunen
-wanneer ik het stuur loslaat is de rechtdoor stabiliteit redelijk met een
kleine neiging om naar rechts af te wijken hetgeen men automatisch
kompenseert door zelf zijn gewicht naar links te plaatsen

Ik bezit ook nog een R100T van 1979 met de klassieke dubbele achtervering.
Bij deze motor staat de achterband pal in het midden en voel ik deze
afwijkingen niet.

Alvast bedankt voor je reactie.

Guy
Reply
#4
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Guy,

Ik heb dezelfde methode van jouw meting nagekeken. De afstanden kloppen precies met mijn machine.

Het duidelijk naar links hellen van de machine, is dat met de motor draaiend of uit.

Ik heb beide geprobeerd en met de motor uit staat de motor precies recht, met de motor aan heb ik ook het gevoel dat hij iets naar links helt.

Zonder je opmerking was het niet opgevallen.

Het links hellen kan mogelijk komen doordat het een boxer machine is. Tijdens het rijden (hoger toerental) verneem ik hier niets meer van.

Gr.

JH





Reply
#5
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

JH,

Bij mij helt hij duidelijk naar links als de motor niet draait en ik hem in balans breng. Waarschijnlijk moet er dan toch iets fout zijn met het kader als het niet de achterbrug is. Is jouw achterbrug ook bijna helemaal naar rechts uitgeregeld?
Ik zal eens nakijken of ik nog andere metingen kan uitvoeren die jij ook kan nagaan.
Nogmaals dank voor de informatie JH.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)