Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
van 800 naar 1000 cc?
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Wie kan mij aangeven waar ik info kan vinden van de conversie van 800 naar 1000cc. Zijn de koppen ook anders? (zal wel).Of is het plaatsen van een compleet 1000cc blok toch de beste optie.
Reply
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo , volgens mij levert de Hobbyist ombouwsets hiervoor , zie de onderdelenlijst.
Reply
Reactie van bezoeker 'Theo Boonen', geïmporteerd van het oude forum:

De koppen kunnen blijven zitten eventueel de sproeierbezetting een beetje aanpassen en de klus is geklaart.
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Marcel,

Er is een cilinderkit te koop van 800 cc naar 1000 cc. je kan dezelfde koppen behouden. Ik weet niet of de Hobbyist deze verkoopt, maar het is een Siebenrock kit.

Richard

[img]/import/photos/p12189s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Toch nog een kleine kanttekening van mijn zijde.
De krukas is uitgebalanceerd voor het gebuik met een door de fabriek bepaalde oscillerende massa , zuigers en drijfstangen.

Bij veranderingen van de oscillerende massa zullen er trillingen kunnen onstaan diehet motorblok kunnen laten trillen in het horzontale vlak, in een kantelend om het punt tussen de twee drijfstangen.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Twee dingen, een formeel punt en een reactie op de inbreng van Marco.
Formeel; als je ombouwt naar 1000 cc moet je dit wel bij de verzekeraar en (denk ik ook) bij de rDW melden; de verzekeraar kan enorme problemen maken als je met een als 800 cc geregistreerde motor een ongeluk krijgt en het blijkt een 1000 te zijn, dan is alles ineens jouw schuld.
Reactie op Marco: wat je zegt klopt, ik denk wel dat als je een gebalanceerde set koopt dat het niet uitmaakt, uiteindelijk bouwde BMW ook een aantal verschillende cylinderinhouden met dezelfde krukas. Door het boxer-effect (gelijk naar binnen, gelijk naar buiten, om de beurt werken) is het hebben van balans wat simpeler dan bij andere motoren. het verbaast me alleen dat je dezelfde kop kan houden, ewant je vergroot wel de boring?
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Misschien een beetje een domme vraag maar toch.....
Als je zo graag een 100cc brommer wil waarom koop je dan geen R100?
Of zitten er specifieke voordelen aan zo'n opgewaardeerde R80?

Chris (R90S)
Reply
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

Heb zowel een r80/7 als r100rt( beiden hoge compressie), maar deze rijden totaal anders. De 80/7 lekker over de dijkjes,pakt lekker op bij een lager toerental, en de R100rt lekker op de snelweg. Zal de BMW nu na de ingreep naar 1000cc nog net zo smeuiig lopen als de R80/7? Wie kan daar wat over zeggen? gr Jan
Reply
Reactie van bezoeker 'Wim', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb jaren op een r80rt gereden. Een heerlijke soepele motorfiets. Na jaren wilde ik wel eens wat anders en heb toen een in Duitsland omgebouwde en gekeurde (Tuv-keuring) r100rt gekocht. Mijn eerste indruk was dat dit toch een andere motorfiets is en in geen velden of wegen te vergelijken met mijn r80rt. Het eerste wat mij opviel is dat ik hem moeilijk op- en van de middenbok kan halen. Het lukt mij alleen om hem van de bok te halen wanneer ik ernaast sta. Het stuurgedrag vind ik wat stroever/zwaarder. Ik rijd er dagelijks op en op de snelweg is het een heerlijke machine maar het bochtenwerk op een lagere snelheid moest ik echt aan wennen. Dus voor mijn gevoel heeft deze machine een andere balans. Het is even wennen maar het blijft een lekkere machine. En oh ja, let even op wanneer je je machine een beurtje geeft, een aantal onderdelen blijft natuurlijk r80. Had ik dus last van toen ik mijn oliefilter ging vervangen. Uit gewoonte noemde ik dus r100rt oliefilter en was ik het dus vergeten dat hij omgebouwd was. En zo zullen er best nog wel andere dingetjes zijn. Maar ik ben best tevreden nu ik aan deze motor gewend ben.
Reply
Reactie van bezoeker 'leon', geïmporteerd van het oude forum:

Wim, ik snap het niet goed. Je hebt een omgebouwde motor gekocht, dat was dus een R80, en die is ineens heel anders dan een R80. Volgens mij is er niets meer veranderd dan de cilinders+koppen, de carburateurs en misschien de eindoverbrenging. Daar kan'ie toch nauwelijks zwaarder van worden.
Is er tussen het blok en het frame bij oude boxers van een bepaald bouwjaar eigenlijk wel verschil tussen de 800 en de 1.000 cc (afgezien van van de cilinders en carburateurs
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)