Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zuinig rijden met R 80 modellen
Reactie van bezoeker 'rene v', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:*** Dit stond er origineel in de topicstart. Heb het hier opnieuw neergezet vanwege de info over de hoofdsproeier-maat en gasnaald ***

Hallo R 80 rijders,

Ik rij zelf een R 80-7 uit 1980. Die liep in het begin ook niet echt zuinig vergeleken bij mijn vorige R 60-6. Het bleek dat alle 800 cc modellen met de standaard carburateur-instellingen nogal veel benzine nodig hadden per gereden kilometer. Begin jaren '80 werd hierover richting de BMW fabriek over geklaagd. Deze kwam toen met wat gegevens om de instellingen in de carburateurs te wijzigen van de 800 cc machines. Kijk even bij de technische gegevens van je carburateurs en je kunt het probleem zelf voor weinig geld oplossen. De kosten van de nieuwe sproeiers heb je er in n tank benzine al uit. Wat moet je doen? Monteer een hoofdsproeier 135 i.p.v. 145 die er nu in hoort te zitten. Monteer een naaldsproeier 2,68 i.p.v. 2,66 die er nu in hoort te zitten. Naaldpositie 3 blijft ongewijzigd. Dit is alles. O ja, na montage wel even beide carburateurs afregelen. Bij mij ging hierdoor het verbruik van 1 op 17 naar 1op 21 bij constant 110 km/u. Dit gaat al ruim 140000 km zonder problemen. Iedereen zuinige kilometers toegewenst.
Dit begrijp ik niet, wie weet het antwoord?
dat je van 150 naar een 135 sproeier gaat, snap ik.
Maar waarom van een 2,66 naar een 2,68 Naald sproeier ???
Want 2,68 is toch groter ???
Als ik in het werkplaats boek kijk, zie ik dat beide types zijn gebruikt.
er staat bijvoorbeeld 2,68(vs 2,66).
Ik zou voor de 2,66 lijkt me zo.
maar ook ik kan mij vergissen.

rene
Reply
Reactie van bezoeker 'bmw paultje', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Rene,
Alles heeft te maken met de hoeveelheid benzine die door gaatjes stroomt. De sproeier 145 is groter (heeft een groter gaatje) dan 135. De naald sluit een gaatje af en heeft in rusttoestand(stationaire stand) een bepaalde doorstroomcapaciteit. Dit is standaard 2,66. Indien je nu een dikkere naald gebruikt sluit hij dus het kanaal iets meer af, en dienovereenkomstig stroomt er dus minder benzine langs de naald door de opening. En is dus zuiniger. De naald is een pinnetje dat conisch is, doordat jij aan je gashandel draait, gaat de naald omhoog en stroomt er benzine langs de naald. Door de coniciteit wordt de doorstroomhoeveelheid groter naarmate de naald hoger wordt opgetrokken. Wil je sneller rijden draai je het gashandel open en dus ook de naald omhoog en ga je dus sneller omdat er meer benzine wordt toegevoerd. Dus bij de naald, spreek je bij zuiniger afstellen, over een dikkere naald en bij de sproeiers over een kleinere waarde(opening/gaatje). Daarnaast kun je ook de naald op een lagere stand instellen waardoor je hetzelfde effect kunt verkrijgen. De naald komt dan iets lager in de opening te zitten en heeft dus ook een mindere doorstroom van benzine. Nu is dat allemaal niet ongestraft te veranderen, want benzine heeft ook een koelende werking tijdens de verbranding. Maar dat heb je hierboven al kunnen lezen. Ik hoop dat het e.e.a. je nu duidelijk is.
groet
BMW Paultje
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)