Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zuinig rijden met R 80 modellen
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

1 op 20~21
Nee dat lukt mij niet maar wel 1 op 18~19 met een R100RT met een hele hoge ruit.
En die ruit scheelt een hoop kan ik je vertellen.
Mijn RT was namelijk vroeger een RS.
Het moment dat ik overstapte op de RT kuip kwam ik 1 tot 2 km minder ver op een liter!
Maar ook ik heb de naalden MET bijbehorende busjes vervangen.
Die busjes slijten ovaal uit dus die zijn het belangrijkste.
En daarna ook de naalden een standje lager gezet. Ik het begin liep de moter niet echt lekker op deze zuinige afstelling maar na een maandje was hij gewend aan dit benzinedieet.
Verder is het zaak om het stationair zo laag mogelijk af te stellen.
Bij op de motor remmen verbruik je dan niet onnodig benzine.
O ja mijn rijstijl is fors. Alleen woon-werk en als de weg vrij is door naar de 150

Jan R100RT '79 278.000km

[img]/import/photos/p17537s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Betreft zuinig rijden op een R 80/7 heb ik gehad en kwam nooit onder de 1:20 met rijden. Nou ja die ene keer dan dat ik 160 180 km per uur reed.

Mijn R 100 RT die ik nu heb met grote ruit kan ik 1:20 halen maar dan moet ik me inhouden wat het gas betreft. Niet harder dan 110 rijden (snelweg) en rustig met het verkeer op de secundaire wegn mee tuffen, niet snel optrekken en flink doorrijden want dan zakt het gebruik snel naar 1:16 1 op 17. En op snelweg 140 km /u rijden word beloond met een verbruik van 1:15
Reply
Reactie van bezoeker 'Ogwok', geïmporteerd van het oude forum:

*** Dit stond er origineel in de topicstart. Heb het hier opnieuw neergezet vanwege de info over de hoofdsproeier-maat en gasnaald ***

Hallo R 80 rijders,

Ik rij zelf een R 80-7 uit 1980. Die liep in het begin ook niet echt zuinig vergeleken bij mijn vorige R 60-6. Het bleek dat alle 800 cc modellen met de standaard carburateur-instellingen nogal veel benzine nodig hadden per gereden kilometer. Begin jaren '80 werd hierover richting de BMW fabriek over geklaagd. Deze kwam toen met wat gegevens om de instellingen in de carburateurs te wijzigen van de 800 cc machines. Kijk even bij de technische gegevens van je carburateurs en je kunt het probleem zelf voor weinig geld oplossen. De kosten van de nieuwe sproeiers heb je er in n tank benzine al uit. Wat moet je doen? Monteer een hoofdsproeier 135 i.p.v. 145 die er nu in hoort te zitten. Monteer een naaldsproeier 2,68 i.p.v. 2,66 die er nu in hoort te zitten. Naaldpositie 3 blijft ongewijzigd. Dit is alles. O ja, na montage wel even beide carburateurs afregelen. Bij mij ging hierdoor het verbruik van 1 op 17 naar 1op 21 bij constant 110 km/u. Dit gaat al ruim 140000 km zonder problemen. Iedereen zuinige kilometers toegewenst.
Reply
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb bij mijn r80/7 met 900 cc cilinders de sproeiers stap voor stap verkleind van 158 naar 135 en de naalt in stand 3 geplaats . nauw is mijn vraag kan dit kwaad ,is het niet te arm .hij loopt er wel goed op,maar ik hoorde al zeggen dat hij daardoor te warm kan worden.wie weet of dat waar is.
Reply
Willem,
kijk naar de kleur van de bougies. Als die chocoladebruin zijn (mekchocolade) zit je goed. Donkerder is iets te rijk, lichter is te arm.
Als je in de buurt van Beetsterzwaag woont kan je ook een keer langskomen, zetten we de doorkijkbougie er op. Ook leerzaam en bovendien leuk!
Mail dan naar boesrijk2home.nl
Succes,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:

hoi egbert.
bedankt voor je reactie,de bogie ziet er goed uit en hij loopt ook goed .maar wat mijn vraag betreft als hij te schraal is afgestelt wat kunnen daarvan dan de gevolgen zijn.ik woon trouwens in reeuwijk

[img]/import/photos/p32410s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'voorbijganger', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:hoi egbert.
bedankt voor je reactie,de bogie ziet er goed uit en hij loopt ook goed .maar wat mijn vraag betreft als hij te schraal is afgestelt wat kunnen daarvan dan de gevolgen zijn.ik woon trouwens in reeuwijk
Als je een te schrale afstelling hebt kun je een gat in je zuiger branden.
De boel word dan te heet in de verbrandingskamer.
Reply
Egbert goed te zien dat je (weer) actief bent op dit forum
Reply
Hier staat een uitgebreide beschrijving wat een en ander kan doen in de cilinder en cilinderkop van je motor. het is geschreven op vloeistof gekoelde motoren, dat hebben we niet bij de tweekleps boxer maar de theorie klopt. Zoals hoe een en ander kan ontstaan en wat het met de motor kan doen.

http://www.demascotte.nl/pdf/2005Q3%20detoneren.pdf
Reply
Reactie van bezoeker 'rene v', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Geldt deze info ook voor een R100/7 1978 ? Lust ook nogal een slok, dus ik zoek naar verbetering... De naald een positie laten zakken lijkt me het eenvoudigst..
Ik heb ook een R100/7 met een drank probleem.
Maar ik heb een verbetering toegepast.
sproeier 135, nieuwe gasnaald en naald sproeier 2,66.
Benzine verbruik ging van 1op 14 naar 1 op 18.
dus de moeite waard. (ik heb meteen de carburateurs ultrasoon gereinigd en een revisie setje voor de carburateur gekocht, kost 6,81 voor 2 carburateurs,bij de hobbyist)

[img]/import/photos/p32687s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)