Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo R 80 rijders,
Ik rij zelf een R 80-7 uit 1980. Die liep in het begin ook niet echt zuinig vergeleken bij mijn vorige R 60-6. Het bleek dat alle 800 cc modellen met de standaard carburateur-instellingen nogal veel benzine nodig hadden per gereden kilometer. Begin jaren '80 werd hierover richting de BMW fabriek over geklaagd. Deze kwam toen met wat gegevens om de instellingen in de carburateurs te wijzigen van de 800 cc machines. Kijk even bij de technische gegevens van je carburateurs en je kunt het probleem zelf voor weinig geld oplossen. De kosten van de nieuwe sproeiers heb je er in
Reactie van bezoeker 'hugzy', geïmporteerd van het oude forum:
Dat is leuk om te horen want mijn R80 uit 85 doet er maar 13km met een lietertje benzine. Daar moet ik eens naar kijken.
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Gerard,
Vind dit perfecte informatie. Heb bij mijn R 80 het verbruik van 1 op 12 teruggebrachht naar 1 op 17 door de sproeiernaald 1 positie te laten zakken. Dit is woonwerkverkeer van 10 Km, dus relatief veel choke. Op de snelweg bij constand 110 liep hij al ruim 1 op 20 met de sproeir in de middelste stand. Zag dat een setje naald + sproeier bij de hobbyist inderdaad niet al te veel geld kost, en met jou info zeker het proberen waard.
Boxergroet,
Ludo.
Reactie van bezoeker 'joop ', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb welliswaar een r100rs, maar 1 op 11 doet ook bij mij vermoeden dat ik met nieuwe naalden een sproeiers aan de gang moet. Is daar ook info over beschikbaar? In dit forum kreeg ik niets toepasselijks gevonden.
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb gemerkt dat deze specificatie alleen opgaat voor modellen tot 1985. Vanaf dat bouwjaar zijn deze maten reeds doorgevoerd (jammer genoeg).
Wel heb ik gisteren de membramen van de carburateurs vervangen en nu loopt de motor merkbaar beter. Ook 'verslapte'membramen geven naar mijn mening een hoger verbruik mede doordat je rijstijl rustiger wordt doordat de motor gewoon lekkerder loopt.
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum:
Geldt deze info ook voor een R100/7 1978 ? Lust ook nogal een slok, dus ik zoek naar verbetering... De naald een positie laten zakken lijkt me het eenvoudigst..
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Bob, persoonlijk zou ik beginnen met nieuwe sproeiers en naalden, Kijk ook even naar evt verslapte membramen. Ga daarna pas over op evt laten zakken van de gasnaalden. Vergeet niet de ontsteking even na te lopen en de synchronisatie van de carbs.
Reactie van bezoeker 'baksteenjob', geïmporteerd van het oude forum:
gerard? uit bergeijk?
Reactie van bezoeker 'baksteenjob', geïmporteerd van het oude forum:
gerard? uit bergeijk?
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Bij het beoordelen van "rijdt mijn motor nu zuinig" zijn uiteraard rijstijl en mengsel van belang. Het is inderdaad zo dat, mijn ervaring op twee pre 1979 BMW's dat ze vrij rijk afgesteld waren. Dit zie je aan de bougie kleur, isolator kleur beter gezegd.
Na het afstellen van ontsteking, nieuwe luchtfilter, ed, liep de R100RS bij een rustige rijstijl 1: 16 a 1:17. Ik heb de sproeiers daarna van 2,68 naar 2,66 ( dus de R100S sproeier gepakt) gebracht en de nieuwe naalden 44 mm vanuit de zuiger naar beneden laten hangen. Het gekke is dat dit links en rechts een verschillende klik-stand is: hoe kan dat? Opvallend hierbij is dat in deze stand de motor na het starten meteen zonder choke kan draaien, dus eigenlijk nog aan de rijke kant staat.
Enfin, 1:20 a 1:21 werd het waarbij het snelweg werk overheerst met 100 km/h gemiddeld, ik ben geen racer. Niet slecht voor een R100RS uit 1979 denk ik, maar de bougie kleur is nog steeds aan de donkere kant. Daarbij moet ik zeggen dat de bougie kleur natuurlijk door de stationaire loop ook gekleurd wordt, wat na het rijden op de snelweg uiteraard plaatsvind.
De conclusie is dus dat een een oudere BMW toch zuinig kan rijden., een R80 zou het een fractie beter moeten doen.
dag, Louis