Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
draadbus tapeind carter
Reactie van bezoeker 'Okke', geïmporteerd van het oude forum:

Weet iemand waar ik draadbussen (ENSAT inserts of vergelijkbaar) in kleine aantallen kan krijgen? Tapeinden van R80RT trekken de helicoils uit het carter als ik de koppen aan probeer te trekken. De groothandel wil me minimaal 100 stuks inserts verkopen en zoveel motoren heb ik nu ook weer niet. Motorblok uitbouwen en met carter naar garage wil ik vermijden. Tips welkom.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Auto materialenhandel ?
ik heb ze wel eens gezien bij een ruim gesorteerde gereedschapszaak.
(geen bouwmarkt)

succes
Reply
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij kan je Helicoils ook in kleine aantallen kopen, compleet met inzet gereedschap. moet je waarschijnlijk ook naar de betere gereedschap of automaterialenwinkel. En wellicht kan onze gastheer, de HOBBYIST, je ook helpen. mijn ervaring is dat je eerlijke en goede antwoorden krijgt op vragen. Rechts bovenin dit scherm zit een klikveldje "contact" en dat werkt echt goed. (Geen aandelen, wel heel blij en tevreden dat de HOBBYIST er is).
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Kaspar Mulkens', geïmporteerd van het oude forum:

Wij hebben deze inserts. Kun je echter alleen onder gebruiken omdat boven de oliekanaaltjes zitten die de tuimelaars smeren en met een insert afgesloten worden.

Reply
Reactie van bezoeker 'okke', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb helaas zowel een boven als een onder-tapeind dat (met helicoil en al) eruit ligt.

Kan de olie dan bij het bovenste tapeind wel langs de schroefdraad lopen en onder niet?

Ik had inmiddels een machinefabriek gevonden (in Delft waar ik woon) die inserts kan plaatsen. Maar behalve het olietoevoerprobleem bij het tapeind boven heb je voor hun Berna-inserts (zelftappend met 10 mm gewone spoed inwendig, carter voorboren op 14 mm) niet genoeg vlees in het carter. Dat gaat dus niet.
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Okke,

Het olie kanaal gaat alleen langs de bovenste draadeinden (toevoer) en de olie loopt langs de stoterstangen weer het blok in.

Je kan zelf bussen maken van staal met aan de buitenkant M12 en in de binnenkant M10. Dan heb je wel genoeg vlees. Dit is de laatste oplossing.
Bij de bovenste draadeindbus wel een gaatje boren, recht omhoog, voor het oliekanaal.

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'okke', geïmporteerd van het oude forum:

Richard,

bedankt. Ja, ik zie ook geen andere oplossing. Nog vier detailvragen:

a) dus gaatje boren midden door draadbus, haaks op schroefdraad ergens in het midden?
b) hoe lang de draadbus maken?
c) en dan ook M12 voortappen in carter neem ik aan? (want zelftappende draadbussen maken is een vak apart)
d) bussen + tapeinden vastzetten met gewone (rood, code weet ik niet uit mijn hoofd) Loctite?

Reply
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Een paar antwoorden, hoop ik.

a) kijk eens in het bovenste gat waar het oliekanaal zit, monteer de draadbus iets dieper, of boor/frees (dremel) het gaatje door.
b) zo lang mogelijk, meet hoever de tapenden in het blok steken.(25-30mm uit het hoofd)
c) M12 tappen.
d) bussen met loc-tite 241 oid, niet te sterk, de tapenden zonder.

Draadbussen maak je van een stuk M12 draadeind, in de draaibank een gaatje boren en M10 tappen.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:

Okke, Richard,

een goed bedoelde waarschuwing: M12 heeft een kerndiameter van 10 mm. Dus daarin M10 tappen zal niet meevallen; je houd geen wand over! Ik denk dat M8 echt het maximum is. Succes,

Willem
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Okke,

de waarschuwing van Willem is correct, het gat moet M8 zijn en geen M10.

Richard
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)