Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bougie BMW R100R
Reactie van bezoeker 'Rene Groeneveld', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een BMW R100R uit 1993. De koude start gaat 's ochtends niet zo goed, als de motor een paar dagen niet heeft gereden. Nu las ik op het forum dat dat te maken kan hebben met de bougies. Nu zitten er NGK 7 in. Ik las op het forum dat de NGK BP6ES beter kunnen werken. NGK schrijft deze bougies ook voor. Kan ik nu zonder problemen de NGK 7 omruilen voor NGK 6, terwijl BMW de 7 voorschrijft? Misschien is dit een heel simpele vraag voor jullie, maar ik ben niet echt technisch te noemen. Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten van Rene.
Reply
Reactie van bezoeker 'vitalis', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een R 100 RS van 1977 waar al 10 jaar NGK bp 7 ES bougies inzitten. Start altijd. Ik rij nl maar 1500 km per jaar, dus de motor staat maanden stil.
Maar heb in het verleden bosch W5DC gebruikt, ook geen probleem. Ik heb er wel een electronische ontsteking in zitten, misschien is dat een oplossing.
Groeten, Vitalis
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Rene,

Voor een goede koude start zijn een paar dingen heel belangrijk:
Kwaliteit van de accu, afstelling ontsteking en carburateurs.

Vooral een wat oudere accu is een probleem voor onze boxers.
Hoe oud is deze en draait de startmotor vlot rond ??
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Rene,

hou rekening mee dat elke fabrikant van bougies een andere indeling heeft.
NGK laag naar hoog is van warm naar koud, hoger het getal is kouder de bougie.
bij Champion en Bosch is van laag naar hoog, koud naar warm, hoger het getal warmer de bougie.

Richard
Reply

Beste Richard, Vitalis en Dick,

Bedankt voor jullie reacties. Aan de bougies zou het niet moeten liggen, als ik jullie een beetje begrijp. Volgens mij is de accu het probleem niet. Want doordat hij soms 's ochtends niet goed start, moet ik veel pogingen wagen (tot ik hem (bijna) verzuip), uiteindelijk lukt het me toch nog. Volgens mij heeft de accu dan toch nog wel genoeg kracht. Ik weet niet van welk jaar de accu is. Ik zal de dealer maar eens bellen, ik heb uiteindelijk nog garantie.

Nogmaals bedankt,

Groeten Rene.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:

Hoe zet je je choke? Die van mij start het beste met de choke tussen stand 1 (half dicht) en stand 2 (helemaal dicht). Misschien iets om te proberen....
Reply

Beste Dago,

Bedankt voor je reactie. Ik zal het proberen. Ik ben inderdaad aan het knoeien met de choke. Soms verzuip ik hem bijna. Het is een beetje wennen allemaal. Met mijn K100RS-16V ging dat allemaal wat makkelijker. Maar ik heb nog steeds geen spijt van mijn overstap, ik vind het veel leuker om op deze R te rijden.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:

Je kan ook tijdens het starten de choke iets meer openen of sluiten. Zo vind je voor elke motor- en buitentemperatuur de juiste chokestand, waardoor je boxer vrijwel meteen aanslaat.....

Groeten,

Dago Langen.
'81-er R100RT, >200.000km.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)