Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe stroomt de olie door de kop van een r26
Reactie van bezoeker 'Hein Kuiper', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben zaterdag in Woerden geweest bij het veteranen treffen,was weer leuk. Dit ter informatie. Ik ben een r26
aan het reviseren, toen ik hem gekocht had reed hij wel maar het motorblok werd erg warm.Op het treffen kwam
er ook een r26 het veld op rijden,deze had er een leuk ritje erop zitten.Ik vroeg hem als zijn blok ook zo warm werd, maar dat was niet het geval. Hij vertelde mij dat ik
eens naar de olie gaatjes moest kijken en als deze wel in lijn lagen van de bevestigings bouten van de kleppen.
De uitlaat kant stond dwars op het doorvoer kanaal naar
boven.Ik heb de kop verwarmt en hem in de goede positie gedraaid.Nu mijn vraag hoe komt de olie bij de kleppen, omdat je de bouten van de klepgeleiders vast gaat zetten en de olie volgens mij daar slecht door kan.Wie wil mij dat eens uitleggen omdat ik dit nog nergens ben
tegen gekomen.Ook niet bij de monoclub.

Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Hein,

Kijk op de mono site even bij "reparaties" (linkerkolom) en dan "Olie R26 Kop.
In het kort : de olie komt via de pomp, carter, buisje aan rechterzijde cilinder, in een soort T in de onderzijde van de kop.
vanuit die T lopen twee boringen naar de rechter kopbouten, via deze bouten met een klein plat vlakje in de tuimelaarsteun, via de tuimelaars (dubbele bus) en het gaatje boven in de tuimelaar, onder het klepdeksel.
De olie moet dan via de tuimelaar en door spetteren op de klep komen.
Daarnaast komt er bij verwarming oliedamp via de stoterstagen onder het klepdeksel.
De smering is niet vergelijkbaar met de latere (na 1975)R modellen. En is naar mijn ervaring per motor verschillend.
Een paar zaken om op te letten : zit er een gaatje in de koppakking boven het voornoemde buisje, zijn de boringen naar je kopbouten wel schoon ??

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes.

Dick
Reply
Reactie van bezoeker 'hein kuiper', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt Dick voor je reactie, ik had het verhaal al gelezen op de mono site, wat ik eigelijk bedoel is het laaste stukje.Omdat je de bouten er in zet sluit je toch de aanvoer van de olie af,ik heb ook nog eens naar de tuimelaars gekeken bij mij zit in de tuimelaarsas let wel,as geen doorvoer kanaal, wel een gaatje aan de bus
van de tuimelaar. zorgt de olie ook voor een beetje koeling voor het blok ?Zijn er tekeningen soms van.
Deze zou ik dan graag willen zien, word me dan misschien wat duidelijker.gr.Hein.
eventuweel ook mijn emailadres:m.boer52@chello.nl

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)