Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olie branden
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Vandaag bobinekabels gekontroleerd: rechts uitstekend, aan de linkerkant kwam de kabel zowat uit zichzelf de bobine uitrollen, de hele zaak groen en deels dichtgekoekt door de corrosie. Alles uitgebreid schoongemaakt en met kontaktspray behandeld, weer gemonteerd en vonk gekontroleerd: o.k.Toen gestart: lopen op 1 pit, ploffen in de carb. links, knallen en zwart roken in de uitlaat links! Eenmaal tot bedaren gekomen bedacht ik dat ik met mijn klassieke Honda brommer (c310) eens heb meegemaakt dat door slechte ontsteking een bougie defekt raakte (buiten wel vonken maar bij kompressie in de cilinder niet.) Dus maar eens een van de recent vervangen bougies schoongemaakt en gemonteerd: lopen dus en wel als een zonnetje. Morgen ga ik nog wat verder toeren, ben nu maar dicht bij huis gebleven. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de bougie vervuild raakt door olie branden, dat kan ik met een kort ritje niet goed beoordelen. Wordt vervolgd.

Groet, Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Nog een heel piep kleine toevoeging:
bij stationnair draaien is de gaslkep bijn geheel gesloten en heb je een zeer hoog vacuum in het inlaatspruitstuk.
Als er sprake is van olie lekkage van de klepgeleider/klepsteel, zal je met dat hoge vacuum een prima rookpluim krijgen, ook bij met vermogen rijden -gas dicht en even later weer wat gasgeven.
Dit kan dan ook leuk stinken naar olie.
Groetjes,
Marco
Reply

Dag Marco,

Nou, zo piepklein vind ik dat niet: het is wel degelijk een mogelijkheid. Bij koprevisie worden volgens mij klepgeleiders niet vervangen tenzij er grote speling is. Zou het kunnen dat je na 106000 km daar wel aan toe bent?
Groet en bedankt voor je reaktie,

Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:

Voor wat betreft de carterventilatie: ik heb de slang die zich in het luchtfilterhuis bevindt en die naar de 2 carb's gaat uit de slang getrokken die van de carterventilatieklep komt. Nu kan er wel olie in/op je luchtfilter komen, maar dat vind ik niet zo erg als veel olie in de verbrandingskamers. Een nettere oplossing is om een gat in het luchtfilterhuis naar buiten te boren en daar een goed passende slang doorheen te leiden, die in een plastic flesje uitkomt. Dat flesje maak je dan bijvoorbeeld vast aan je accu.

Succes,

Dago Langen.
'81-er R100RT, >200.000km.
Reply
Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Zwarte rook, slecht af te stellen, slecht stat. lopen.
Zijn de membranen van de carbs i.o.?
En oh ja; Mijn kennis had jaren lang een slecht lopende BMW, tot hij op zekere dag helemaal ermee ophield. De bobine was stuk!
Wellicht een mogelijkheid.
Het begon allemaal met ÈÈn zwart slaande bougie. Werd van kwaad tot erger.
Een nieuwe bobine van de Hobbyist bleek levenselixer. Loopt nu weer als de brandweer.

Groet
Maurice
Reply

Carterventilatie, klepgeleiders, membranen, bobine, allemaal nog mogelijkheden. Bedankt voor al deze tips.Bij blijvende problemen ga ik al die zaken systematisch nakijken.
Goud waard, zo'n Forum, zo kan ik Dago's >200000 km. misschien ook halen?

Groet , Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Koenraad', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Er zijn 2 mogelijke oplossingen:
1. Je oliepeil is te hoog. Probeer eens een tijdje rond te toeren met het peil net boven minimum. Het kan zijn dat nu de krukwangen de olie opkloppen en zo olieverbruik verhogen.
2. De carterventilatie wordt (orgineel) naar het luchtfilter en de carburateurs geleid. Probeer eens een tijdje de carterventilatieslang in een kunststof flesje uit te laten komen. Je kan dan zien of en hoeveel olie eruit komt.

Succes,

Dago Langen.
'81-er R100RT, >200.000km.
Marco,

via de zoekrobot heb ik eens nagegaan wat de oorzaak kan zijn van een vandaag waargenomen knal uit de uitlaat van mijn K100RT. (bij het remmen met de motor ).Bij uw reactie op dit artikele van okt. '05 lees ik dat het een combinatie kan zijn van factoren die een luide knal veroorzaken. Al een ganse tijd licht het noodstoplichtje (rood uitroepteken) bij het rijden met de motor. Van zodra ik echter het rempedaal gebruik verdwijnt de oplichting.
Kan de knal te maken hebben met het oplichten ?
(ik lees ook op het forum dat het kan te maken hebben met de afstelling van de carbirateur).
Ik heb m'n K nog niet zo lang en ben technisch nog niet goed op de hoogte maar leer vlug bij. Breng ik de K zo vlug mogelijk bij de monteur binnen of mag ik er gerust nog enkele dagen mee rijden ?

dank.

groeten,
Koenraad

Reply
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Koenraad start even een nieuw topic.
Het "probleem"met jouw motor is wezenlijk anders als die waar je je bericht nu in geplaatst hebt
Reply
Reactie van bezoeker 'baksteenjob', geïmporteerd van het oude forum:

@koenraad: bmw heeft als beveiling het lampje met uitroepteken laten branden als je nog niet je voor en achterrem hebt ingeknepen.. Als je ze bij het starten allebei in drukt, dan verdwijnt het lampje..

typisch bmw (controle of je remhandel niet doorslaat)

Baksteenjob
Reply
Reactie van bezoeker 'Bart_S', geïmporteerd van het oude forum:

Peter,

Ooit heb ik hetzelfde probleem gehad van een rokende uitlaat bij het wegrijden na wachten voor een rood stoplicht. Ik wist dat ik, na kleprevisie, li/re twee verschillende soorten zuigerveren had ("handige"buurman had er eentje gebroken). Ik heb de cylinders losgetrokken om er de enige goede zuigerveren op te zetten die de experts voorschrijven (Becks Wijhe, de hobbyist). Echter, ik zag tijdens het erin klussen van de veren dat ook een membraan gescheurd was. Dus: nieuwe zuiger-veren, nieuwe membranen en het roken was voorbij. Ik kan je niet zeggen waar het aan gelegen heeft, maar wel dat de membranen het snelst gecontroleerd zijn (als de kruisschroeven een beetje meewerken tenminste).

Succes.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)