Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olie branden
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn R100RT van 1980 is bij km 84000 gereviseerd (koppen en cilinders/zuigers). Staat nu op 106000. Liep de laatste tijd slecht stationair, soms zelfs op 1 pit, startte moeizaam,maar reed verder goed. Dus maar eens bougies vernieuwd (veel aanslag daarop hoewel nog maar 7000km oud), kontaktpunten vernieuwd, ontsteking getimed, kleppen gesteld, stationair sproeiers doorgeblazen.Resultaat: nog steeds wat bonkend en schuddend stationair lopen en na wachten bij stoplichten bij linker cilinder slagen missen en na-ontsteking in li. uitlaat. Bovendien nu: flinke wolken olierook uit linker uitlaat na stationair draaiend wachten bij stoplichten e.d. Bij normaal rijden trekt/loopt ie goed, zie in de spiegel geen rook.
Volgens Haynes kan het ook aan te hoog oliepeil liggen (is bij mij niet het geval) of aan verstopte carter-ontluchting (moet ik nog nakijken).
Heeft iemand nog een ander idee/ervaring hiermee?
Het kan toch niet zo zijn dat ik na 22000 km al weer aan een revisie toe ben (ben een rustige rijder)

Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Peter,

zijn de cilinders uitgehoond en nieuwe zuigers gemonteerd?

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

Richard,

Jazeker, geboord, gehoond en overmaat zuigers

Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Welke kleur heeft de rook? Blauw is olie, donker (zwart) is benzine, dus te rijk mengsel en/of slechte verbranding.
Reyer
R80 1985 met s-kuipje
Reply
Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:

Er zijn 2 mogelijke oplossingen:
1. Je oliepeil is te hoog. Probeer eens een tijdje rond te toeren met het peil net boven minimum. Het kan zijn dat nu de krukwangen de olie opkloppen en zo olieverbruik verhogen.
2. De carterventilatie wordt (orgineel) naar het luchtfilter en de carburateurs geleid. Probeer eens een tijdje de carterventilatieslang in een kunststof flesje uit te laten komen. Je kan dan zien of en hoeveel olie eruit komt.

Succes,

Dago Langen.
'81-er R100RT, >200.000km.
Reply

Peter,

het uithonen van een 94mm boring (1000 cc ) cilinder wordt agferaden door BMW. Er worden ook niet overmaat 1000cc zuigers geleverd door BMW.
(zuiger diameter 94,25 en 94,50mm)

Ik wilde dit ook niet geloven en mijn cilinders (R100 uit '82) zijn ook uitgehoond tot de volgende maat (94,25 mm)
na 20.000 km veel olie verbruik en veel kool aanslag in de kop. Blauwe rookwolken en een olie verbruik van 2 a 3 liter op 1000 km. Cilinderkoppen gedemonteerd en alles opgemeten. De speling tussen zuiger en cilinder was 2,5 mm.
Uiteindelijk de cilinders eraf gehaald en verwisseld voor een setje nikasil cilinders.

Richard

Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Zeer bedankt voor jullie reakties op mijn probleem.
De kleur van de rook is eerder zwart dan blauw, aan de andere kant ruikt het duidelijk naar verbrande olie, maar ik twijfel nog wel en zal bedrading en bobines nog eens bekijken.
Wat het oliepeil betreft, ikhoud altijd het peil iets onder max, de vraag is dus of dat nu een oorzaak van het probleem kan zijn, maar kan het eens proberen. Het verbruik is altijd al behoorlijk hoog geweest. (Toch wel 1:800). De tip met betreft de carterventilatie zal ik zeker proberen.
Richard, je zegt dat uithonen afgeraden wordt, maar volgens mij geldt dat alleen voor de nikasil, het zou zelfs onmogelijk zijn. Jij hebt een '82-er dus daar zaten al nikasil cyl. op? In ieder geval zijn bij mijn revisie destijds (door een dealer) 2 zuigers van 94.21 gemonteerd. In Haynes wordt bij 1000 cc modellen tot 1980 een eenmalige uitboormogelijkheid van 0.25mm genoemd .
Het lijkt me wel aanlokkelijk om nieuwe Nikasils te monteren, maar gezien de prijs (bij de Hobbyist 359 euro per stuk) moet ik wel zeker zijn van de diagnose.
Probeer eerst de andere zaken en zal jullie laten weten hoe dit verder gaat.
Nogmaals bedankt allen,

Peter

Reply
Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:

Vanaf modeljaar 81 werden de nicasil cilinders geleverd. Deze kunnen volgens BMW niet bewerkt worden. Bij de Hobbyist heb ik zo'n Siebenrock setje gekocht met nieuwe zuigers en nicasil cilinders (bij km.stand 200.000). Hier ben ik zeer tevreden over. De carterventilatie komt bij mij nooit meer in de carburateurs uit!
Groeten,

Dago Langen.
Reply

Peter,

ik heb een van de laatste 1000 cc blok met stalen cilinder bussen, daarna zijn de nikasil cilinders gekomen.

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

@ Dago:
Vraag: Je schrijft dat de carterventilatie van je 100RT nooit meer in de carburateurs uitkomt. Daar voel ik ook wat voor. Mijn vraag is hoe jij dat precies hebt uitgevoerd, gewoon een slang op je ventilatieklep die naar b.v. de achterkant van de motor loopt?

Tot horens Maarten (R100RT van 1979)
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)