Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K75 schurend geluid uit cardan?
Reactie van bezoeker 'Remeau Mac Mootry', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb sinds kort een K75(denk ik m
Reply
Reactie van bezoeker 'Helomer', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
je kunt het beste iemand met ervaring op een K75 of K100 laten meeluisteren.
Veel plezier met je aankoop.
beste K-site: Bert Meijerink
http://home.12move.nl/bert.meijerink/

groeten,
Helmer/Almere
Reply
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

Is het niet je remschijf die tegen de blokken aanloopt ?
Erik
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

dag Remeau Mac Mootry,

Mijn eerste reactie is ook de remschijf. Dit zou je kunnen controleren door het deksel van de remtang te lichten en de remblokken voorzichtig een stukje los te drukken van de remschijf.
Niet je achterrem gebruiken en voorzichtig bij gelijek snelheid testen of het geluid weg is. Let op dat je twee maal moet trappen op het rempedaal voor de rem weer werkt.
Waar je wel naar moet kijken is de olie. Is de rode olie wel de goede? Zelf heb ik altijd de normale kleur olie gebruikt.
Het kan zijn dat rode olie hyroliek olie is en niet de voorgeschreven cardanolie. Ik hoop dat de rode olie mij onbekend is.

Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Geen geintje.
Vandaag heb ik ook mijn cardanolie(k 75 1990)gecontroleerd,en deze was groen?
Ik ben benieuwd.
Reply
Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum:

Treed andere reakties bij, dat schurend geluid komt van de remblokken die lichtjes tegen de remschijf blijven slepen.
Als de remklauwen nog nooit uit elkaar zijn geweest zeker nakijken.
De beste test om achter dat schurend geluid te komen: zet je K op z'n middenbok en laat hem lopen in 1È, je hoort het dan wel beter
succes
Reply
Reactie van bezoeker 'Remeau', geïmporteerd van het oude forum:

Het zijn zeker niet mijn remblokjes, want het geluid is weg bij ingeknepen koppeling. De Motor is altijd in onderhoud geweest bij Harry Meijer in badhoevedorp, ik hoor daar veel goeie geluiden over.... Naarmate de snelheid (en niet rpm) hoger wordt, wordt de frequentie van het geluid ook geleidelijk hoger, net zo snel als de snelheid toeneemt. Daarom denk ik dat het uit de cardan/tandwieloverbrenging komt. Nog meer tips?
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Remeau,

Nu je dit vertelt, zou het inderdaad uit je cardan kunnen komen.
Meestal is het geluid van een cardan zingend en niet schurend.
Als bijvoorbeeld een pignonaslager speling heeft of als de borgmoer op de pingnonas los is gekomen de kan je inderdaad een schurendachtig geluid gaan horen, dit wordt beduidend minder as de aandrijving van de motor minder wordt.

Een juiste controle methode is mij niet bekend, anders dan het cardan los halen en inspecteren.

Ook kan je eerst als het cardan warm is, de olie aftappen en kijken naar metaal slijpsel in de olie.
Het aftappen doe ik met een 2 liter melk container waarin je de melk koopt.
Dop er op en van de grote (voorkant) een stuk afknippen.
Je krijgt dan een soort klomp idee.
Hierin kan je alle olie opvangen, zonder te morsen en zonder kosten, ennnnnnnnn melk is goe voor elck.
Je kunt het wiel in eerste instantie laten zitten.

Goed laten uitdruipen, laten bezinken en eventueel voorzichtig overschenken. Dan zie je goed wat er niet in zou horen.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Remeau', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb gelukkig een hele mooie oliebak met een heel smal tuitje dus dat zit wel goed (heb eens een landrover gerestaureerd), Maar bedankt voor de tip. Ik ga de olie eens kontroleren. Volgens mij is die vertanding helicoidaal, ivm lawaaivermindering. spiraalsgewijs naar buiten uitlopend. Het klinkt inderdaad zoals je omschrijft een beetje zingend. Als je technisch bent opgeleid kun je zeggen dat je echt tandwielen hoort draaien... nogmaals bedankt voor je tips Marco!!!
Reply
Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum:

Rode olie in de aandrijfunit duid op olie voor automatische versnellingsbakken want ook de olie die ik gebruik is zÈÈr donker en groen van kleur.
Dit zijn hypoid-olien 80W90 voor bak en aandrijving.
Er bestaan wÈl olien rood van kleur speciaal voor versnellingsbakken waar olie nooit dient vernieuwt te worden en komt dus voor bij auto's.
Goed mogelijk dat het lawaai veroorzaakt word door olie van te lage viscositeit. (automatic olie)
De "vloeibaarheid" tussen de olie die in de aandrijving zit vergelijk je eens met olie die nodig is
Geluiden voortkomend van de aandrijving moeten al van grote schade zijn willen ze boven het motorgezoem komen.
Als je de koppeling intrekt staat inderdaad alles "stil"
Is het geluid ook te horen "motor op de bok" laten draaien in neutraal?
Probeer mee te denken wat het kan zijn
Hoeveel km heeft je motor? alhoewel de K een ijzersterke motor is maar....alles kan verslijten
Succes
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)