Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum:
hallo bmw ridders,
Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een bobine zomaar openbarst en zijn inhoud naar buiten perst?
Zo ja, hoe kan dat dan? Ik heb een andere gemonteerd maar ik wil toch wel graag weten of me dit nogmaals kan overkomen.
groet, Frank
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
hoi frank
Laat je hem vaak met contact aan staan? als je toevallig een contactpunten uitvoering heb, wordt de bobine dan erg heet als de punten gesloten staan. anders is het gewoon pech denk ik.(kijk wel of het juiste type er op zit)
grt,peter
hallo Peter,
mijn Bmw heeft geen contactpunten. Wel twinspark, de bobines die ik heb komen van de nieuwe 4 kleps boxer met twinspark. Dus de bobines met dubbele uitgang. Het lijkt er inderdaad op dat ik gewoon domme pech heb, want de ander doet het nog en ik rij nu ongeveer 2 jaar met twinspark.
Tot volle tevredenheid overigens.
Groet Frank
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
hoi, heb je wel op eventueele voorschakel weerstanden gelet ? ik weet niet hoe dat bij die modernere zit, als daar een voorschakel weerstand tussen zit (en dus tijdens normale loop met een lagere spanning wordt gewerkt, en bij starten met 12v) kan het zijn dat jij dus continu met een te hoge spanning rijd.
grt, peter v oossanen
Hoi Peter, Alles nog maar eens opgezogd in een oud schrift, er staat niet zoveel geschreven maar dit heb ik gedaan: vanaf de opnemer 2 schakelunits geplaatst. de puls doorgelust en de 2 bobines van de nieuwe bmw's geplaats.Het ontstekingstijdstip heb ik ook aan moeten passen. Deze informatie komt van een duitse site en een jongen die technisch goed onderlegd is heeft mij dit aangereikt.
Als jij met deze informatie iets kunt achterhalen betreft het rijden met te hoge spanning dan hou ik me aanbevolen.
groet Frank
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
hoi, qua puls enzo, dat heeft te maken met tijdstip van ontsteking e.d. Wat ik bedoel is de voedings kant van de bobine, bij oudere autoos zit dit continu op 12 volt, in de jaren 80, heeft met bobines gebruikt met een lager voltage, dus de 12v van de auto wordt door een voorschakel weerstand geknepen, alleen bij het starten staat de 12 v er op, dus zeg maar, een extra krachtige vonk. dus wat je na moet gaan is of daar het verschil zit, dus, de moderne bmw waar alles vanaf komt, heeft die een voorschakel weerstand, als jij dat nu niet heb en het hoort wel, dan kan de zaak affakkelen, ja
succes he!
ik lees graag je uitkomst!
grt, peter
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Bij electronisch gestuurde ontstekingen zal er altijd een stroom door de bobines lopen, geschakeld wordt dit spul door een sensor.
Bij contactpunt-ontsteking loopt de stroom alleen als de punt gesloten is.
Kort gezegd; nooit je contact langer aan laten staan als nodig.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'RUYS', geïmporteerd van het oude forum:
Hoogspanningsbobinne.
Aangezien een bobinne draadgewikkeld is . De draaden voorzien is van een laagje vernis en dan het geheel geÔnpregneers is. Kan voortdurende opwarming bobinne (of motorblok ) de isolatie (vernis) haarschuurtjes vertonen . Hierdoor worden meerdere wikkelingen van de spoel kortgesloten . Zal de weerstand van de spoel verkleine en aldus de stroom in de spoel vergroten . Hierdoor zal de bobinne extra opwarmen en onheroepelijke schade oplopen.
Besluit . Een oude bobinne raakt stuk door langdurige opwarming. Niets verder achter zoeken. vervangen ....en rijden maar .
Hallo mensen die hulp bieden,
Dat wat Peter zegt over een voorschakelweerstand,die normaal gesproken, wel of juist niet, bij deze bobine gebruikt word ga ik proberen te achterhalen.
En wat Ruys zegt zou, een goede verklaring kunnen zijn, want ik heb andere ophangplekken gemaakt waarbij de bobine die nu kapot is dicht bij het grote gat in de startmotordeksel hangt. Dat zou kunnen betekenen dat juist die bobine erg warm wordt doordat hij erg dicht bij het motorblok hangt.
En warm istie geworden, 2 uur nadat ie de geest gaf was ie nog warmer dan warm.
Bedankt voor het meedenken, Frank
Reactie van bezoeker 'RUYS HUGO', geïmporteerd van het oude forum:
OEI OEi , na het lezen van mijn reactie blijk, ik nogal wat taalfoutjes ingetikt te hebben.
Ik tokkel veel te snel en.....ik lees de tekst niet na sorry.
Ik weet nog over de bobinnes dit te vertellen .
Het is nooit een goed idee geweest de bobinnes in te bouwen in de motor zelf (vb R25/3)
Ik vermoed dat alle bobinnes uitwendig zouden moeten gemonteerd worden zodat ze goed kunnen afkoelen tijdens het rijden.
Ik heb enige elektrische opleiding genoten en leerde dat wat stroom voert opwarmt.Zelfs oververhit kan raken .
Waarom hebben ze bij de oude motorfietsen niet eerder de bobinnes ergens uitwendig op het frame gemonteerd (waterbestendig natuurlijk)
Voor alle oudemotorenfans , monteer ze buitenop
Ik hoop niet bekeken te worden als welweter .
Ps. ik ben nieuw op dit forum en leer veel bij rond andere thema's
Waar ik te weinig over weet zal ik nooit tips geven.
|