Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trillende benzinemeter k1100, kleppen stellen, oliefilter
#1
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een K1100 LT die een kleine twee jaar heeft stil gestaan. Wel is er iedere 6 weken even mee gereden. De benzinemeter trilt, de naald gaat van links naar rechts. Is de meter stuk, is het een slecht contact kwestie of is de sensor stuk? Hoe kom ik bij die sensor? IS kleppen stellen trouwens zelf te doen. En klopt het dat ik een speciale tang nodig heb om het oliefilter te demonteren?
Reply
#2
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

benzine-meter zal niet stuk zijn ik denk eerder aan een vervuilde niveaumeter in de tank. (vanwege het stilstaan.)
Kans is groot dat het gewoon over gaat na een aantal tankbeurten. Eerst eens gewoon aankijken? Rijden op de dagteller in de tussentijd.

kleppen stellen is goed zelf te doen ook al is het bij een 1100 waarschijnlijk onnodig!
Maar er is wel wat fundamentele moterkennis voor nodig omdat de nokkenassen los moeten.
klepspeling METEN(controleren) is heel simpel:
Je hebt een goede set voelermaten nodig.
Haal klepdeksel los.(vang olie op die vrijkomt)
draai met het juiste inbus-gereedschap de moter handmatig in de goede draairichting rond (contact uit!) en meet bij iedere klep de speling als de klep niet wordt bediend (Nok wijst dan omhoog). Je doet dit door steeds dikkere voelermaten (of combinaties ervan tussen klepstoter en nok te duwen)
De maximale dikte waarbij je de voelermaten met lichte weerstand nog tussen stoter en nok heen en weer kunnen worden bewogen, dat is de bestaande klepspeling. Schrijf die per klep/cilinder op. Als ze binnen de specs vallen hoef je uiteraard niks te doen. Te ruim hoef je je ook niet veel zorgen om te maken, te krap is minder fijn; dan moeten dus de nokkenassen los.

Zet daarvoor het blok op cil1 op Top Dead Centre, dat doe je met het V-teken op de krukas daar waar ook de pickups voor de ontsteking zit, vooraan het blok, achter het T-vormige dekseltje.
Bekijk goed de merktekens op de nokkenassen! Noteer hoe ze zaten!
Demonteer ze (nokkenastandwielen loshalen, ketting eraf, PAS OP verdraai de nokkenassen NIET tov de krukas want je hebt zomaar een kromme klep!)

Als de nokkenassen eruit zijn staan alle kleppen gesloten.
Per klep kan je met een magneet de stoter+ stelshim verwijderen. Meet per klep de dikte van ieder shim op en noteer dit per klep. Doe nu het rekenwerk en bereken adhv je meting en de dikte van de shim en de specs welke andere shim er bij die klep in moet (kijk voor je gaat kopen wat je al beschikbaar hebt en wat welke shims je kan doorschuiven naar een andere klep, koop pas dan de anderen erbij die je nodig hebt.)

bouw alle stoters met correcte shims weer op hun orginele plek terug.

plaats de nokkenassen terug en let daarbij op de merktekens.
Let er ook op dat de lagerkappen van de nokkenassen op de orginele positie terugkomen en trek deze met stappen heel gelijkmatig aan met het juiste koppel (momentsleutel nodig)

controleer nadat de ketting er weer op ligt nogmaals of de nokkenassen en de krukas t.o.v. elkaar goed staan als de distributieketting aan de bovenkant strak staat.

Bouw hierna alles weer terug en dicht.

Tang olie-filter: klopt, tenzij je iedere keer het carter los wil halen. Het ding zit heel krap weggebouwd zodat je er niet met gewone filtertangen bij kan.
Ze zijn er van orgineel BMW maar ook imitatie.

suc6
Jan
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)