Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RS 1978 slaat af tijdens rijden en start niet meer
Reactie van bezoeker 'Hans Franken', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal,

Mijn R100RS uit 1978 stopte er tijdens het rijden mee. Opnieuw proberen te starten leverde een keurig ronddraaiende startmotor (en motor) maar geen start.
Leek erop dat er geen vonk was. Naar huis geduwd. Carburateurs hadden benzine. Bougies eruit gedraaid. Bougies waren roetig, matzwart aangeslagen; teken van een slechte ontsteking. Bougies, condensator en contactpunten vervangen. Starten en... draaien als een lier. Ik weer rijden en na 10 minuten precies hetzelfde. Opnieuw starten levert niets op. Achter de uitlaten ruikt het naar benzine: sproeiers in de carburateurs zijn dus niet verstopt. Motor slaat dus af als hij warm wordt. Accu is goed; dynamo is goed; kortom: ik weet het niet meer; kunnen dit de bobines zijn? Graag jullie deskundig advies.

Met vriendelijke groet,

Hans Franken
De Bilt
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Hans,
Altijd bijzonder die storingen in de electrichiteit. Buiten de bobine's zitten er nog diverse aandachtspunten. Denk hierbij aan alle electrische aansluitingen, de stopschakelaar op het stuur en je contactslot. Als je motor niet meer wil aanslaan, kijk dan, liefs met een multimeter of er spanning op de bobine's staat. Zo ja, misschien is de verbinding van de bobine's naar de contactpunten niet helemaal oke'. Uiteraard kunnen ook de bobine's defect zijn. Probeer eens met een collega-BMW-motorrijder een setje te bemachtigen, monteer deze en probeer.
Bij dit soort storingen geld: meten is weten. Als de motor niet wil aanslaan, leg je bobine's eens rechtstreeks aan de accu. Storing lijkt vele malen kleiner dan dat je hem inschat. ( is mijn benadering)
Veel sucses en laat maar horen.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Neem een oude bougie mee als je gaat rijden (bij voorkeur rondje in de buurt dan is het minder lopen.)
Op het moment dat de motor stopt trek je een bougiekap los, oude bougie er in, tegen massa leggen en starten. Dan kun je in ieder geval zien of er een vonk is.
Reply
Reactie van bezoeker 'Fred Streuper', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Hans,

Ik ben niet zo'n frequente bezoeker van dit forum (door tijdgebrek) maar ik heb deze klacht al vaker gelezen, en volgens mij was het dan heel vaak de Hall-gever. Ik weet alleen niet of jou motor hiermee is uitgerust of niet. Anders kan het natuurlijk ook een condensator zijn. Dus geef even wat meer info, aub.
Anders kun je de klacht ook nog eens opzoeken in het dossier.

Succes en groeten
Fred Streuper.
Reply

Allemaal alvast bedankt voor de reacties. Vanavond ga ik aan de slag. Goeie tip Dick, om die bougie mee te nemen, ga ik zeker doen. Volgens mij heb ik geen Hall-gever Fred, is dat niet een onderdeel uit een elektronische ontsteking?

Overigens had ik in mijn vraag gezegd: "Motor slaat dus af als hij warm wordt", maar na afslaan loopt hij ook niet meer als hij later weer afgekoeld is.

Jullie horen van me bij nieuwe onwikkelingen.

Groet en bedankt,

Hans
Reply
Reactie van bezoeker 'F Streuper', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Hans,

Ik heb inderdaad niet goed gelezen, je had al aangegeven de contactpunten te hebben gesteld. De Hall-gever zit inderdaad in de ontsteking.
Als het inderdaad zo is dat de motor enige tijd loopt en dan langere tijd niet meer aan de gang is te krijgen kun je ook nog eens de dop van de tank draaien. Misschien werkt de ontluchting niet meer, of direct eens een vlotterkamer openen om te kijken of er wel benzine in zit. Misschien is de kraan wel verstopt. De filters voor de kraan wel te verstaan.

succes met zoeken.

Groet Fred
Reply

Hallo allemaal,

Ik had bougies, condensator en contactpunten vervangen waarna de motor een 10 minuten reed. Vervolgens weer duwen. Nogmaals kuipdeel en voordeksel verwijderd en... toen viel het moertje van de vervroeger op de grond. Die heeft niet strak genoeg vast gezeten, $%^@#. Boel vast gedraaid en weer gemonteerd: lopen als een trein.

Allemaal bedankt voor de goede tips.

Groeten,

Hans Franken
Reply
Reactie van bezoeker 'Arno', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo allemaal,

Ik had bougies, condensator en contactpunten vervangen waarna de motor een 10 minuten reed. Vervolgens weer duwen. Nogmaals kuipdeel en voordeksel verwijderd en... toen viel het moertje van de vervroeger op de grond. Die heeft niet strak genoeg vast gezeten, $%^@#. Boel vast gedraaid en weer gemonteerd: lopen als een trein.

Allemaal bedankt voor de goede tips.

Groeten,

Hans Franken

En de eerste keer, ook een moertje los?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)