Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
loodvrij
Reactie van bezoeker 'willydegreef', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn R75/6 van 1975 met 12000km heb ik ongeveer een jaar. Als voorgeschiedenis weet ik dat de motor gehoond is op 80000km. Ik rijd met loodhoudende benzine, doch weet niet of de motor ook destijds omgebouwd is naar loodvrij. Mij vraag is: indien wel omgebouwd, mag ik op loodhoudend blijven rijden zonder schade te berokkenen en kan ik gemakkelijk zien of de motor op loodvrij gezet is (klepzittingen , kleppen,...)?
Mag ik mij riskeren om loodvrij te rijden aangezien BMW zelf beweert dat na al die jaren de klepzittingen een soort'loodgeheugen' zouden hebben? Wie heeft hiermee ervaring? Ik weet dat deze dingen reeds meermaals in het forum aan bod gekomen zijn, maar alvast bedankt voor jullie reakties!
Reply
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Op loodhoudende benzine rijden beschadigt je motor niet, ook al is hij wel omgebouwd.

Als de koppen niet aangepast zijn (de uitlaatklepzitting wordt dan vervangen) en ze zijn ook nog niet gereviseerd, kun je na meer dan 50.000 km overschakelen op loodvrij. Dat is het zogenoemde memory-effect waar BMW indertijd melding van heeft gemaakt.

Ik heb geen idee hoe je kunt zien of je koppen aangepast zijn, ik neem aan dat er verschil is in uiterlijk van de klepzitting maar weet dus niet hoe je het kunt zien.

Ik zou gewoon proberen met loodvrij te rijden in jouw geval en daarbij de klepspeling goed in de gaten te houden. Als deze binnen een paar 100 kilometer sterk afneemt is je motor dus niet geschikt voor loodvrij. Dan de kleppen weer stellen en weer loodhoudend gaan tanken, en anders gewoon lekker doorrijden op loodvrij.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad Boons', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Ralf;

Waarom zou je het risico lopen je kunt loodvrij tanken en daarna loodvervanger toevoegen of benzine met loodvervanger tanken
ik gebruik altijd Millenium 1:1000 Van Shell kost ±14Ä je kunt 500 liter mee mixen.

Ik geloof niet in het zogenaamde loodmemory, kleppen moeten gewoon beschermd worden door lood of door loodvervanger
Als je hardere klepzittingen met de daarbijbehorende klep monteerd is het niet meer nodig

Veel succes Ad Boons
Reply
Reactie van bezoeker 'Dirk van der Wijden', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Ad en Ralf.

Je kunt gerust geloven in het zogenaamde "memory effekt".
Uitleg neemt een hele bladzijde chemische formules in beslag maar zal ontegenzeggelijk aantonen dat de boys van BMW weten waar ze over praten,sterker nog zelfs:gebruik van loodvervanger is sterk af te raden !!
Loodvervanger heeft namelijk op de duur een sterk vervuilend en eroderend effekt op het brandstof/carburateur systeem.
Houd inderdaad de klepspeling nauwgezet in de gaten en trek, na vastgesteld te hebben dat deze niet spectaculair "verlopen",de enig juiste conclusie;niets aan doen.

Groetjes
Dirk van der Wijden
Reply
Reactie van bezoeker 'Dirk van der Wijden', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Ad en Ralf.

Je kunt gerust geloven in het zogenaamde "memory effekt".
Uitleg neemt een hele bladzijde chemische formules in beslag maar zal ontegenzeggelijk aantonen dat de boys van BMW weten waar ze over praten,sterker nog zelfs:gebruik van loodvervanger is sterk af te raden !!
Loodvervanger heeft namelijk op de duur een sterk vervuilend en eroderend effekt op het brandstof/carburateur systeem.
Houd inderdaad de klepspeling nauwgezet in de gaten en trek, na vastgesteld te hebben dat deze niet spectaculair "verlopen",de enig juiste conclusie;niets aan doen.

Groetjes
Dirk van der Wijden
Reply
Reactie van bezoeker 'willy de greef', geïmporteerd van het oude forum:

BEDANKT VOOR JE NUTTIGE INFO RALF!
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard Fransen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Weet iemand waar ik het bewuste artikel van de BMW boys over de theorie van wel of geen loodvrij kan vinden?

Vast bedankt.
Groeten
Gerard Fransen
Reply
Reactie van bezoeker 'maurits', geïmporteerd van het oude forum:

nu begin ik weer te twijfelen: Tank nu normaal met loodvervanger. ,
Zonder loodvervanger: moet je dan super of normaal tanken?
Reply
Reactie van bezoeker 'Cor E.', geïmporteerd van het oude forum:

Ik rij al vele jaren met twee R 60/2 's [ met orginele klepzittingen ] bij het tanken laat ik wat ruimte welke ik dan vul met een liter of wat vliegtuig benzine waar nog steeds wat lood in zit . Werk uitstekend, zonder dat ik de kleppen noemenswaardig moet bij stellen.

m.v.g. Cor.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Het verschil van de zittingen die voor loodvrij zijn is de hardheid die je kunt bepalen door een krasje met een kraspen te maken op een niet belangrijk deel van de zitting.
De gewone zitting zal gemakkelijk een klein krasje geven terwijl de hardere zitting nauwelijk een zichbaar resultaat geeft.

De goede harde zittingen hebben een stellite toevoeging aan het staal.
In de oorlog door de oosterburen uitgevonden toen de messerschmidts naar beneden sukkelden door gebruik te maken van alternatieve benzine. De goede was op, er waren geen werkende raffinaderijen meer, alles lag plat.
De kleppen en de zittingen verbrandden, met loodderivaat houdende benzine kende men dit probleem kennelijk niet.
Groetjes,
Marco
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)