Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:
Tijdens mijn vakantie ontdekte ik na een lange rit, +/- 900 km, een bobbeltje van ongeveer 1 cm links op het loopvlak van mijn voorband. Verder na ongeveer 700 km zaten er 5 van deze bobbels. Je kon ze indrukken en het rubber voelde erg dun aan. Als je je nagel onder langs de bobbel in het rubber stak kon je het open peuteren. Lucht onder het rubber. De band heb ik laten vervangen. Het type was een Continantal Force, 13 mnd oud en had er +/- 17000 km opzitten met nog redelijk profiel. Bij navraag bij de dealer werd mij verteld dat ik waarschijnlijk lang met een (erg) zachte band had gereden (?). Kan mij niet herinneren.
Volgens mij was dit een fabrieksfout.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan ontstaan?
Bvd, Lion.
Reactie van bezoeker 'Harm', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Lion
Zeg maar tegen je dealer dat hij uit zijn nek kletst met zijn zachte band, gewoon fabricage fouten. Ik heb zelf tot 2 keer toe zo'n contiforce laten vervangen (waarvan 1 x onder garantie) met dezelfde verschijnselen als die jij nu ervaart. Ook bij Conti weten ze er van want de 2e vervanging (garantie) werd door hun bekostigd. Ik ben na die, toch wel vervelende, ervaringen overgestapt op Bridgestone BT20, zeker zo'n goede zo niet betere band. Bij de wee, ze zaten op mijn K100RS 16v en ik heb ze aangeschaft bij S&G banden in Numansdorp, puike zaak, ga er binnenkort weer langs voor vers rubber.
Dag Harm,
Ik rijd ook met een K100RS 16v. Voor de vakantie had ik mijn achterband al laten vervangen door Bridgetone BT20.
De conti die achter zat had weer een ander euvel, namelijk dat de velgrand was afgesleten waardoor deze langzaam leegliep. Het antwoord was, je raad het nooit, te lang met een zachte band gereden (?). Hierdoor is de band op de velg gaan draaien. Dit keer kwam het antwoord niet van de dealer maar van Ridders banden A'dam.
Lion
Reactie van bezoeker 'Jan Verwindt', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Lion,
Hoi,
Ik ben dealer van veel merkenbanden, mijn collegaís zullen dit niet leuk vinden.
Op gemiddeld alle motorfiets banden staat 3 a 5 jaar fabriek garantie . MAAR onder voorbehoud.
De garantie is bepalend aan hand van de code die op de band staat.
Indien jij een oude band hebt laten aansmeren en de datum (geen aankoopdatum) is overschreden? Heb jij geen garantie van de fabriek, maar! Wel van jou dealer, mits jij de band met korting hebt gekregen of anders staat vermeld. (op de kortingsband; drie maande of een jaar of geen).
Uiteraard moet ook deze band zijn voorgeschreven voor dat type motor. Anders kun je zeker fluiten naar garantie.
Officieel mag ik onder jou motor geen band plaatsen die er niet onder mag omdat jij die band beter vindt of goedkoper.
Los op de velg plaatsen kan dan heb ik de motor niet gezien fout ook op jou velg staan banden codes van wat de velg mag en moet hebben.
Staat er niets in kan ik het wel doen alleen dat komt wel op de bon te staan met vermelding van.
De dealer kan ook aan jouw versleten band zien hoe jou rij stijl is en onderhoud er van.
Ook de kilometers zijn van belang, een band gaat bij normaal gebruik 17.000 a 24.000 kilometers mee, maar gelde dan de garantie nog, nee! Niet volledig je hebt er tenslotte ook al gebruik van gemaakt, dus is een tegemoetkoming netjes en aanvaardbaar indien je vaste klant bent juist helemaal.
Te zachte banden rijden komt inderdaad regelmatig voor en dit komt omdat er bij een tankstation lucht wordt gebruikt, deze ting, ting apparaat is totaal niet vertrouwbaar, maak er een gewoonte van elke maand bij jou Dealer langs te gaan voor de juiste bandenspanning.
Tip en is goud waard, zorg er voor dat bij demonteren en monteren je kenteken en kilometerstand op je factuur of kassa bon komt te staan zo wel met garantie als anders overeen gekomen.
Lucht te kort in de band is aan slijtage te zien dat het middenloop ruim van profiel is en de bocht kanten zijn versleten, deze slijtage treedt niet in eens op. Indien je bandenspanning goed is? Kan het ook aan slijtage van je balhoofd of schokbrekers leggen.
Je achterwiel kan zelfs invloed hebben op je slijtage van de voorband.
Scheuren, zolang het canvas niet zichtbaar is, is er na mijn weten geen garantie.(mits de scheuren langer zijn dan 7 centimeter.
Kale vlakken (verlopen gebalanceerde band) geen garantie.
Blaasjes, los komende profiel, luchtdoorlatende vlakken is garantie.
Indien de band overjarig is kan de dealer bij montage ervan en zonder vermelding van demontage of zijn voorwaarde aansprakelijk gesteld worden bij ongelukken waarvan de technische dienst heeft bepaald dat de band de oorzaak is. Uiteraard ook dit weer ondervoorbehoud de staat van de band ondanks de leeftijd.
Pas dus op met die handelsfirma die giga kortingen geven. Elke handelaar heeft gemiddeld 35 % bruto korting op inkoop, krijg je tien % heeft jou dealer eigenlijk niets verdiend tel en reken maar uit. Dus als je korting krijgt van 15 a 20 % klopt het niet erg.
Vraag dan zeker om een goed omschreven BON.
Ik hoop jou maar ook rest Nederland met deze gegevens wat geholpen te hebben. Indien collegaís dit lezen en hun bedenkingen hebben laat je dan eerst informeren bij jou leverancier voor te verkopen rekening houden dat het belang van veiligheid als eerste nummer een staat en je zakelijk belang goed op orde moet hebben alvorens winst te mogen maken.
Vriendelijke groetten.
Jan
Pís alweer een lang verhaal,Ik kan het maar niet laten
Reactie van bezoeker 'Jan Verwindt', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Lion
Ook voor jou een lang verhaal denk ik.
Indien je achterband op de velg gaat draaien is de band niet goed waarschijnlijk is de band verkeerd gemonteerd met verkeerd gemonteerd bedoel ik, dat de lepels die er voor zorgen de band op de velg te zetten te ruim hebben gestaan waardoor de band ijzer worden uitgerekt.
Ook kan het zijn dat de band verkeerd omgelegd is er weer is afgehaald.
Indien de band tussen de wang en velg gaat lekken kan het zijn dat er door corrosie (of los latende verf) plekken ontstaan waardoor de band dan niet meer afsluit.
Indien die plekken weg worden gehaald kan het een probleem plek blijven.
Gaat de band alsnog draaien op de velg kan het met een ander merk band die stugger is verholpen worden.
De band moet voor het type motor correct zijn heeft te maken met rem en trekkracht op het wiel de band mag dan nooit draaien. Probeer het maar uit met een streepje te plaatsen op de band en velg hou hem in de gaten verplaatst deze dan is het niet de goede band voor jou motor of je moet je pk hebben op geschroefd. Dan vervalt ook hier je garantie voor.
Geloof mij de banden wereld wil geen fouten maken en letten juist op hun productie en die is wel goed. Maar of de dealer het goed doet?
Laatst had ik hier een band te verwisselen deze zat vast met siliconen en zo heb ik er nog een gehad die zat vast met vloerlijm. En alleen maar omdat de lucht tussen de velg en wang uit kwam.
Ook helpt het wel eens de band een stukke te verdraaien.
Ook het omleggen kan niet goed gedaan zijn de banden kun je het best door persen tot 5 a 6 bar dan heeft de band zich goed gezet,. Bij een merk moet je de stikker van de rand halen daar wil de band ook wel eens op leeg lopen.
Nou dat was het weer.
Groeten Jan
Reactie van bezoeker 'Harm', geïmporteerd van het oude forum:
Helemaal eens met het betoog van Jan. Op mijn werk wordt ook motor gereden (beroepsmatig) en daar heb ik wel eens van een (motorfiets)monteur gehoord dat het langdurig op een jiffy staan (dus langere aaneengesloten tijd) ook tot lekkage op de band/velg kan leiden. Dit is geen eigen ervaring maar slechts een van horen verhaal.
De luchtpompen aan de tankstations zijn zonder meer bagger. Tip: koop een goede bandenspanningsmeter; laat de banden bij de dealer op de juiste spanning brengen; meet met je eigen bandenspanningsmeter en je kunt vervolgens zelf e.e.a bijhouden. Op spanning brengen bij benzineopomp is geen probleem meer als je hierbij je eigen metertje hanteert. Suc6
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:
Een kleine toevoeging.
Voor onderhoud had ik ook motoren die regelmatig versleten plekken hadden en opnieuw steeds moest balanceren.
Nu ben ik er achtergekomen(toen) met streepjes te plaatsen als het wiel was gebalanceerd dat er een verschuiving van het lood was.
Ik heb volgens de fabriek continu de stip op ventiel geplaatst omdat het een voor gebalanceerde band was en het lood weg gelaten, wat bleek de band heeft geen slijtplekken meer.
En ging 5000 kilometer langer mee.
Eigenlijk logies de achterband krijgt het meest te verduren bij het sterk afremmen komt de band van achter wat omhoog waardoor er lichtjes (niet te zien) de band gaat schuren, bij het optrekken (ook niet te zien) gaat de band harder van zijn plek dan de verplaatsing, dus de hoogte slag tegenover het lood wordt zogezegd afgekapt en zal de hoogteslag verplaatsen als volgt dat je continu aan het balanceren bent.
Dus mijn advies en ten gunste jou (jullie) portemonnee is laat de achterband niet balanceren je voelt het toch niet mits je boven de twee honderd wil gaan rijden.
Allemaal de groeten
Jan
Jan bedankt voor de uitgebreide uitleg en info. Deze gaat in het archief. Ik heb nog een vraag: kan een band met luchtbobbels uit elkaar klappen of gaat deze scheuren?
Gr, Lion.
Reactie van bezoeker 'Jan ', geïmporteerd van het oude forum:
Ik persoonlijk zou de band er erg snel af gooien het idee al dat er wat met de band aan de hand is lijkt mij het rijplezier weg te nemen.
Indien het profiel los komt van het canvaslaag kan het lang of kort duren, ga je bezuinigen kun je wachten tot de band gaat stuiteren om daarna met een plof te bevallen van een stofvolk van rubber.
Nee, het is onverantwoord, de bobbels worden warmer dan de rest van de band en zal sneller los komen van de rest.
Ga bij jou dealer langs en laat hem maar uitzoeken betreffende de fabricage datum.
Sterkte en laat je niet overrompelen of neem zelf contact op met de fabrikant en leeg hem de situatie en codering voor maak daarna een afspraak waar hun de band willen komen zien of laten vervangen. (persoonlijk)-> ga naar een andere dealer.
Groeten Jan
De band is al vervangen door een BT20 maar heb dit in de vakantie in z-Duitsland laten doen. Had niet zo'n zin om in de vakantie met een band te slepen of op te sturen.
Daar hadden ze het ook over een fabrieksfout en waren helemaal niet te spreken oven Conti Force. En waren na zeggen gestopt met de verkoop ervan. Gr, Lion.
|