Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Dirk Kooiker', geïmporteerd van het oude forum:
Betreft R80 RT (1983)
Bij het aanzetten van het contact brandt het laadstroomlampje niet, na het starten van de motor brandt het bij stationair lopen of met een hoger toerental evenmin. De voltmeter in de kuip geeft, ook bij hogere toerentallen maar ongeveer 11 Volt aan i.p.v normaal zo'n 13 Volt, de accu wordt duidelijk niet bijgeladen.
Ik heb het lampje er al uit gehaald, op een 12 Volt spanningsbrom aangesloten en dan brandt het wel, het lampje zelf is dus in orde.
Enig idee waar ik moet beginnen met zoeken ?
Bij voorbaat dank,
Dirk
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Dirk,
De massa is makkelijk te zoeken.
Draadbreuk tussen lampje en spanningsregelaar.
Losse stekker bij de spaningsregelaar. Draadbreuk tussen spanningsregelaar en rotor of een draad los bij de rotor. Of de rotor is kapot of de koolborstels komen niet meer op de rotor.
Richard
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:
Richard,
Bedankt ! Het was een avondje puzzelen, waarbij ik eerst de bedrading gecontroleerd heb en daarna de rotor. Bij rotor bleek de weerstand tussen de sleepringen veel te groot te zijn, ongeveer 1 Mega-ohm in plaats van de voorgeschreven 3,7 Ohm (Haynes-manual).
Controle door een draadje te steken tussen de beide aansluitingen van de sleepringen (DF en D+) die naar de spanningsregelaar leiden => laadstroomlampje brandt.
Volgens mij is dan de rotor defekt, klopt dat ?
Dirk
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Dirk,
Je kan de rotor doormeten en je kan de koolborstels samen met de rotor doormeten. De waarde moet hetzelfde zijn.
Controleer gelijk de lengte van de borstels.
Richard
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:
Opgelost, het was inderdaad een defecte rotor ! Richard bedankt !
Dirk
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Dirk en Richard,
Bedankt voor jullie uitwisseling. Ik had precies hetzelfde ('95 R100RT; 55.000km).
Generator lampje brande niet meer ook niet bij stil stand met contact aan.
Was ook de rotor (of anker zoals in de prijslijst staat). (gelukkig het eerste wat ik ging doormeten. Alhoewel, een andere draadbreuk zou waarsch. minder duur zijn).
Is het niet wat snel om het anker al na 55.000km te moeten vervangen?
groet, Marc.
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:
open anker wikkelingen is een bekende kwaal, daarom vindt je ook zo makkelijk een gerevideerde. Geen idee waarom het gebeurd maar ik heb er al een aantal versleten op dezelfde 2 fietsen.anwege de constructe kan je er weinig tot nix zelf aan doen zonder ze mollen.
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Martin, waarom dit gebeurt is erg logisch.
Tijdens het draaien van de rotor vervormt deze enigzins.,
Op den duur gaat er ergens iets los zitten of breekt een van de dunne draadjes, en voil· een defecte rotor.
Chris
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Marc, een rotor is geen anker en omgekeerd.
Rotor = roteren, draait dus rond.
Anker = vast (verankeren) en staat dus inderdaad stil.
Staat een beetje schoolmeesterachtig, ik weet het, sorry, maar hoe vaak ik deze begripsverwarring al ben tegengekomen.......
Maar als je iemand stuurt om een anker voor je dynamo op te halen terwijl je een rotor nodig hebt, dan weet je het wel weer.
Chris
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Marc, een rotor is geen anker en omgekeerd.
Rotor = roteren, draait dus rond.
Anker = vast (verankeren) en staat dus inderdaad stil.
Staat een beetje schoolmeesterachtig, ik weet het, sorry, maar hoe vaak ik deze begripsverwarring al ben tegengekomen.......
Maar als je iemand stuurt om een anker voor je dynamo op te halen terwijl je een rotor nodig hebt, dan weet je het wel weer.
Chris
:-)))
Thanks Chris,
Maar hoe dan ook. Door de supersnelle service van de onderdelenafdeling van De Hobbyist binnen twee dagen een gereviseerde ROTOR in huis. Gemonteerd en voila, draaien en opladen als een trein.
groet, Marc.
|