Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bougies kortsluiten
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Mensen,
Ik wil de carburateurs van mijn R80RT synchroniseren, volgens het Peters handboek mag ik de bougiekabels niet 1 voor 1 losmaken om het toerental van de cylinders te controleren, maar wat bedoelen ze met de bougies kortsluiten ?

Ik hoor het graag van jullie.

Groet: Jan
Reply
Reactie van bezoeker 'rudy', geïmporteerd van het oude forum:

Ik vermoed dat je wil synchroniseren zonder kwikkolommen. Doordat je waarschijnlijk met een elektronische ontsteking zit moet je de bougie die je hebt losgedraaid weer in zijn kop vastdraaien en zorgen dat die de massa van je motor raakt zodat die telkens bij de ontsteking zijn vlam kan trekken. Leg 'm boven op je cilinder doch niet vlak naast het bougiegat want je zou nog voor een mooie steekvlam kunnen zorgen door de gassen die erdoor naarbuiten worden gejaagt. ??? Werken met kwikkolommen is toch iets gemakkelijker hoor en lonen de moeite om in huis te halen. Mijn ervaring is toch dat een boxer bij elk onderhoud een checkup van de carbus kan gebruiken......
Grieten
Rudy
Reply
Reactie van bezoeker 'rudy', geïmporteerd van het oude forum:

gejaagt met d natuurlijk
hihi
Reply
Reactie van bezoeker 'Pim Lindemans', geïmporteerd van het oude forum:

Heren,

Simpelere oplossing, haal bougiedop los, neem een reserve bougie bevestig met een slangenklem een zgn bekje aan deze bougie, plaats deze in de bougiedop en klem met het bekje de bougie aan een koelrib.
Verwijderen bougie niet meer nodig.

Groeten,

Pim Lindemans.
Reply
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

pim,

klopt, nadeel is wel dat de bougie zonder de bougiekabel vet slaat als de kabel niet is aangesloten. Kans is dus dat ie er alsnog uit moet.

Reply
Reactie van bezoeker 'Arjen Boogaarts', geïmporteerd van het oude forum:

Ok, ik wil hier even op inhaken.
Tijdens een carburatieprobleem onlangs heb ik tbv het troubleshooten 1 voor 1 de bougiekappen losgetrokken om het probleem te lokaliseren. Daarna las ik op het internet dat je dit NOOIT moet doen ivm schade aan de bobines en of HAL sensor in de electronische ontsteking (er zit een electronische ontsteking op mijn R75/5), gelukkig leek er niets stuk. Ik heb dus twee adapters gemaakt van oude wielspaken die ik tussen de bougie en de kap kon zetten en heb daarna uitgebreid de carbs afgesteld met de kortsluitmethode (Die NIET schadelijk zou zijn voor de ontsteking). OK, sofar so good.....maar dat was gisteren en vanmorgen wil de motor niet starten en na wat gezoek blijkt de ontsteking overleden; de Hal sensor dus waarschijnlijk.
Mijn vraag is : kan dit een late reactie zijn op het lostrekken van de bougiekappen tijdens het foutzoeken of is de kortsluitmethode ook niet zonder gevaar voor je (electronische) ontsteking? Met het antwoord hoop ik te voorkomen dat de volgende electronische ontsteking a 250 euries naar de eeuwige jachtvelden gaat!
Bvd,

Arjen
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)