Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LoodvrijeR80RT
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Ik was op zoek naar informatie over het rijden op loodvrije benzine. Kon daar niet veel over vinden. Vandaag sprak ik bij Motoport in Vianen een man die me het volgende wist te vertellen:
"Eigenlijk kan elke Boxer op loodvrij. Het is een kwestie van temperatuur van de klepzittingen. Die zal slechts in extreme gevallen te hoog kunnen oplopen. Normaal gesproken hoef je daar dus geen rekening mee te houden. Gebeurt het toch, dan zul je wellicht de kleppen moeten stellen. Een R80RT van 1986 moet reeds voorzien zijn van klepzittingen die tegen hogere temperaturen bestand zijn."

Als er iemand aanvullingen of commentaar heeft op deze info, hoor ik het graag.

Groeten,

John
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

John,
de Motoport man gaat mij te kort door de bocht. Het lood in de brandstof is echt nodig voor smering en koeling van klepzetels bij de oudere boxer. Daar zou ik niet mee oefenen, want kan duur worden...
Zou kunnen dat 1986 al wel loodvrij mag rijden, zoek eens op dit forum naar andere items over dit onderwerp: ga helemaal naar de onderkant van de lijst onderwerpen, daar vind je een zoekveld. Tik een slimme zoekterm in en laat je verrassen door wat je krijgt.
Je electro verhaaltje komt er aan, ik had even een lichamelijk ongemak.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Ed B', geïmporteerd van het oude forum:

John,

Ik ben het met Egbert eens:
* de meneer van Motoport stelt het wat simpeltejs voor
* in dit forum is ALLES al een keer gezegd over wel of niet loodvrij en wat en hoe dan wel.

Groet, Ed.
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Heren, jullie hebben een goed punt.
Misschien heb ik de woorden van de techneut niet een op een over gebracht. Zijn relaas klonk mij niet eng in de oren. Tuurlijk, je moet niet klakkeloos gaan gummen met de boxer op loodvrij en er het beste van hopen. Houd de essentiele delen in de gaten als je loodvrij gaat. Voorlopig ga ik mijn 86-er RT loodvrij rijden en houd ik een vinger aan de pols. Eh, klep. Ik ben jullie zeer erkentelijk voor de informatie!

John
Reply

John, een interessante bijkomstigheid: als de klepzetels te snel slijten dan zal je regelmatig ontdekken dat de klepspeling minder wordt. Als dat echt snel gebeurt moet jetoch je conclusies trekken. Zodra ik er tijd voor heb gaan bij mij de koppen er af (revisie is volgens zeggen al nodig sinds ik de motor heb, nu al weer 10 jaar lang) en dan laat ik er stelliet zittingen in zetten, zodat ik loodvrij kan rijden. Tot die tijd gooi ik er wat loodvervanger in elke keer dat ik tank.
Je schema's komen er aan, ik denk dat ik morgen tijd heb om ze te kopieren en op te sturen.
Groeten,
egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb al vaker discussies gevolgd over het al dan niet loodvrij maken van de cilinderkoppen.
Mijn mening is als volgt:
Is je kop loodvrij, geen probleem rijden maar.
Is de kop niet geschikt voor loodvrije benzine. ook geen probleem, de kleppen gaan echt niet in 25km stuk, dit kan gemakkelijk 20.000 Km duren.
Als je kop dan naar de filisteinen gaat kun je altijd nog op loodvrij reviseren.
Vervangen jullie je banden ook als ze nog 4mm profiel hebben omdat ze over 5000 Km verstelen zijn?
Mijn huidige R90S is niet loodvrij (volgens de vorige eigenaar), heb er dit jaar ca. 3500 Km mee gereden, geen probleem.
Reply
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

voor de goede orde : R80 rt is geschikt voor loodvrij vanaf 1985. (introductie monomodellen. )
Reply

Chris,
je visie bevalt me wel, evengoed blijf ik loodvervanger bijmengen totdat ik andere klepzittingen heb,. Ik hou wel van je ontspannen benadering, evengoed heb ik geen zin in verrassingen onderweg. Blijf rijden en met plezier, mocht de boel ploffen dan hoop ik dat je het tijdig merkt. Je zegt zelf dat je al 3500 km geen probleem hebt, geloof ik wel, op dit forum stond ook ooit een inzending van iemand die op redelijk betrouwbaar advies af en toe loodvervanger mengde en dat giing ook goed.
Lijkt mij dus vooraal een zaak van hoe zeker wil iemand zich voelen. En dat mag iedereen zelf bepalen.
veel plezier,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)