Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
batterij
Reactie van bezoeker 'JOS', geïmporteerd van het oude forum:

Beste motorliefhebbers,

Reeds 15 jaren rijd ik met een k100 en k1100lt.
De laatste tijd heb ik problemen met de batterij.
De ABS is al jaren in storing en nu heeft de batterij, die 1 jaar oud is de geest gegeven. De alternator laadt volgens meting tijdens het rijden 14 volt bij, doch als ik de motor stilleg, krijg ik deze niet meer gestart wegens platte batterij. Zou het kunnen zijn dat de defecte ABS de oorzaak is van deze problemen ?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Jos
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Jos,
wat je zegt klinkt heel plausibel. Test het eens door de draden van de ABS los te nemen en dan kijken of de batterij nog steeds plat blijft. Onderzoek ook eens of er draden erg heet worden, als alle laadstroom ergens anders verdwijnt dan in de batterij zou je een of meer behoorlijk warme draden kunnen vinden, waar de stroom door verdwijnt. Succes
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Jos,

Als je met draaiende motor een bateryspanning meet op de klaeemen van 14 volt, is dat niet voldoende om een batterij volledig op te laden.
Als de batterij verdacht is, kan je het beste met een zuurweger het soortelijk gewicht van het electrolyt (accu zuur) meten.
Bij een volgeladen batterij is dit 1,28, soms 1,27.
Alle cellen moeten ongeveer gelijk zijn.
Als het zuur te laag is, dan moet je eerst de batterij opladen, daarne tijdens de eindfase van de lading gedestilleerd water bij vullen en GEEN leidingwater.
Nog een poosje verder laden om het water goed met het zuur te laten mengen, ook tussen de platen.
Daarna kan je als er geen damp in het electrolyt aanwezig is, kan je de cellen goed meten.

Als er een ontading is in je systeem moet je de accuklem losmaken en een nacht laten staan, meten of je een onregelmatigheid ontdekt.

Persoonlijk verwacht ik een defecte batterij.
Groetjes,
Marco
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)