Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
10/32 of11/32 of 11/34 of 11......
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Beste forummers,
mijn K75C van '85 heb ik de achterpartij omgebouwd van trommel naar schijf met de bijbehorend wiel, cardan en as.(kwam van een K75S, volgens zeggen) Het wiel is echter een maatje kleiner ipv 18", 17". De band afm. is 140 X 80 X 17. De eindoverbrenging was 10/32 en is dat nu weer. Dus ik rij wat langzamer bij het zelfde toerental. Om het nu weer wat rustiger in toeren te krijgen zou ik er de eindoverbrenging kunnen ruilen voor een.......... Zeg het me maar. Ik zie door de bomen het bos niet meer! Het mooiste zou zijn dat hij nog wat minder toeren ging maken dan orgineel. Was bij 120 +- 5000 @. Mag iets minder zijn +- 4500@. Wie weet wat de best bijpassende overbrengings verhouding is? Zodat ik niet in een oeverloze ruiltoestand kom te zitten.
Bijvoorbaat dank. Hans.
Reply
Reactie van bezoeker 'Kees Roozemond', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Hans,

http://home.hccnet.nl/keesroozemond/pict...riebe5.xls

Bovenstaande excelsheet laat je de invloeden zien van de
eindaandrijving, wielomtrek, motortoerental en snelheid.
De excelsheet is van Peter_UN van het FlyingBrick forum.

Succes!
mvg
Kees
K100/2 ABS
Reply

Kees,
bedankt voor je reactie, hier kan ik verder mee. Het is me zover duidelijk dat ik een eindoverbrenging van 3 of kleiner nodig heb om het verlangde toerental te halen zonder dat het een sloom reagerende motor wordt.
Vriendelijke groet, Hans en wordt vervolgd.
Reply
Reactie van bezoeker 'Helmer', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:BWie weet wat de best bijpassende overbrengings verhouding is? Zodat ik niet in een oeverloze ruiltoestand kom te zitten.
@ Hans

32/10 is de standaard ratio voor een K75/100 (17"wiel). Daarmee is een oeverloze ruiltoestand niet aan de orde.

De langere overbrenging van een K100RS gaat bij een K75 sterk ten koste van de accelleratie.

De tabel van Peter_UN is op zich erg inzichtelijk.

Groeten,
Helmer/Almere

Reply

Helmer,

Is een K75 met een 32/10 en een 18" dan niet standaard, of kan het dan anders met een dikkere, lees hogere band, bv.? Ik heb gelezen dat er bij een 17" velg een 130 X 90 band gemonteerd zit en bij de mijne zit een 140 X 80 erop.
Vriendelijke groet, Hans.
Reply
Reactie van bezoeker 'gerrit', geïmporteerd van het oude forum:

Hans,
De band 130 x 90% is 117 mm hoog. De band 140 x 80% is 112 mm hoog.
Als met de band 140 x 80 de motor 5000 toeren draait voor een bepaalde snelheid dan draait voor diezelfde snelhied met de band 130 x 90 de motor 4786 toeren.Met de 140 x 80 band trekt de K75 dus iets sneller op en zit je een paar mm dichter bij het wegdek.
Op de K75S hoort volgens het boekje achter een 17 inch wiel met een band 130 x 90 voor de snelheidsklasse V.
Zie instructieboekje bij de K75.
Groeten van Gerrit (Ook K75S-rijder.)
Reply
Reactie van bezoeker 'gerrit', geïmporteerd van het oude forum:

Hans,
excuus. Ik heb zojuist een rekenfoutje gemaakt.Die 4786 toeren moet zijn 4925 toeren. Je ziet het verschil is maar klein.
Groet van Gerrit.
Reply

Niets is wat het lijkt. Met een collega motor rijder de km-teller vergeleken en tot de 120 niets aan het handje, maar daarna liep alleen eigenlijk de toerenteller nog maar op. Op het forum de topic km-teller ingetoetst en van alles over storingen aan de km-teller gevonden. Het voorwerp gedemonteerd en met WD40 behandeld en ook een kleine bewoner verwijderd (spin die er niet meer uit kon) Sindsdien alles weer OK. De eindoverbrenging blijft mooi zitten waar die zit.
Dus mijn gevoel over snelheid is niet helemaal naar de realiteit.
Iedereen bedankt voor de tips en wijsheid.
Vriendelijke groet. Hans.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)