Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kunsstof bussen om afstandbus in voorwiel R tot '80
Reactie van bezoeker 'dennis', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Vrienden,

Ik heb een vraagje. Ik ben ( helaas door toedoen van een bandenboer) toe aan het vervangen van de voorwiellagers. Alles ligt uit elkaar ( zelfs de steek as in drie delen, door bandenboer zonder enige vorm van vettigheid door het wiel geramd waarschinlijk).
Nu zitten er op de afstandsbussen aan weerskanten een witte kunsstof bus met op 3mm een rand.
Ik kan deze niet plaatsen ten opzichte van de lagers. Als binnenste afdichting is de ruimte te groot en als je de opstaande rand de buitenschaal laat afsluiten kan je het lagergedeelte er net zo goed uit laten. Volgens mijn Clymerboek horen er ringen ( vlakke sluitringen) tussen het lager en de afstandsbussen. Wie heeft hier ervaring mee?

P.S. Haal lagers voor R's van voor '80 ( met kegellager 30203) bij de hobbyist of een lagerboer, scheelt minimaal
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Die ringen houden de lange afstandsbus gecentreerd in de naaf, om de steekas er makkelijk in te schuiven zonder dat die bus elke keer onder in de naaf ligt.

Montage volgorde (uit het hoofd);

Eerst 1 buitenschaal, wiel omdraaien, dan de lange bus (met de ringen er omheen), dan de 2e buitenschaal.

Nu heb je nog de 2 binnenlagers en een korte afstandsbus.

Deze bus valt in een uitsparing van de lange bus, en is voor de afstelling van de lagers.

Deze moet net zo lang, (of kort) zijn dat het lagerwerk soepel loopt, niet klemmen, niet rammelen.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Hoe krijgt een bandenboer een steekas in drie stukken?

Groeten Arnold
Reply
Reactie van bezoeker 'dennis', geïmporteerd van het oude forum:

hoi, Paul

Nu kan ik de kunststof bussen plaatsen, maar hoort er niks aan de binnenkant van het lager te zitten om het vet in het lager te houden ( buitenkant zit keerring)?

Arnold, De bandenboer heeft de zaak niet echt netjes in elkaar gezet waardoor de steekas vast was komen te zitten en zelfs met een 5 ponder er niet uit te meppen was zonder de voorvork aan stront te slaan. Dus heb ik de steekas in stukken moeten zagen ( is zonde want die zijn niet echt goedkoop). dus als je aan een voor/ achterband toe bent, zelf alles los halen wiel weg brengen en zelf met kopervet alles weer monteren!

Groeten
Dennis
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

De lagers liggen 'open' aan de binnenkant, buiten zit een keerring, dat klopt.

Een goede kwaliteit lagervet loopt er nier zomaar uit, en als het vet toch gaat kruipen, dan is dat richting de keerring. (door de vorm van het lager).

Lagertjes gaan eerder stuk door een verkeerde afstelling, dan door vetgebrek.

Groeten, Paul.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)