Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
balhoofd
Reactie van bezoeker 'andre van dromme', geïmporteerd van het oude forum:

Kan er iemand mij vertellen hoe het komt dat wanneer ik over een vluchthuivel of hobbeligge weg rijdt altijd een tikkend geluid uit het balhoofd van mijn 100RT komt. Balhoofdlagers zijn nog maar juist vernieuwd.
Mijn vorige motors hadden het zelfde probleem maar nooit gevonden wat de oorzaak was (K75 en R65)
Speling op balhoofd is met een momentsleutel afgesteld.
Reply
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Andre
Komt het tikkend geluid niet vanuit je voordempers,zeker als je je balhoofdlagers goed hebt afgesteld kan je wel stellen dat het tikkende geluid daar niet vandaan komt lijkt mij.
Misschien kan iemand hier de vraag beantwoorden of het inderdaad zo is dat het geluid uit de binnendempers kan komen?
suc6
maarten
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Maarten,
Volgens mij heb je volkomen in de roos geschoten met je conclusie.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
Ik heb hetzelfde probleem met mijn R100RT ui '80. Ik had zelf ook al het vermoeden dat het vanuit mijn vorkpoten kwam maar weet iemand wat er precies moet worden vervangen cq gereviseerd moet worden om dit euvel te verhelpen bvd
Ludi
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Wat je hoort, is het bewegen van de veer.

Als deze inveert, wordt hij korter, maar wil ook opzij en slaat dan tegen de binnenkant van de vorkpoot.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Houwen', geïmporteerd van het oude forum:

Andre,

Als je de oorzaak van het tikken gevonden hebt houd ik me aanbevolen voor de oplossing. Ik rijd zelf een R100 RT uit 1982 en met het tikkend geluid ben ik ook opgezadeld. Ik heb zelf nog geen oorzaak gevonden.

Succes,

Jan
Quote:Kan er iemand mij vertellen hoe het komt dat wanneer ik over een vluchthuivel of hobbeligge weg rijdt altijd een tikkend geluid uit het balhoofd van mijn 100RT komt. Balhoofdlagers zijn nog maar juist vernieuwd.
Mijn vorige motors hadden het zelfde probleem maar nooit gevonden wat de oorzaak was (K75 en R65)
Speling op balhoofd is met een momentsleutel afgesteld.
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:

Vreemd dat het bij al je fietsen optreedt. De verklaring van Paul zie ik wel iets in. Alleen gaat die volgens mij niet op voor de K75. Zelf heb ik het wel dat de remblokken heen en weer tikkken, alleen als de boel versr gereinigd is. Dat voel ik dan ook in het stuur. Mijn veren heb ik nog niet gehoord, maar ik heb danook zware progressieve vervangers.
Groeten,
Reyer
R80 1985 met s-kuipje
Reply
Reactie van bezoeker 'andre van dromme', geïmporteerd van het oude forum:

Jan

Ben momenteel bezig met voorvork te reviseren.
Laat zeker iets weten of het vervelend tikken is verholpen

groeten
Reply
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Jongens

Ik heb (eigenlijk) een R45 (nu dus 65) en die klikt en klakt naar hartelust uit de voorvork bij snel uitveren na inveren, en ook niet altijd. Het euvel komt uit de vork, en niet uit het balhoofd. De R45 van mijn kennis doet exact hetzelfde. Werkelijk het absoluut identieke geluid.
Het is een eigenschap van die vorken heb ik mij laten vertellen. Na 9 jaren heb ik het zoeken naar het euvel opgegeven. Wellicht heeft de R100 ook last van zo'n ziekte.

Groet
Maurice
Reply
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Aan iedereen die gereageerd heeft op dit probleem:

Binnenkort ga ik de veren die ook bij mij tegen de binnenkant van de voorvorkpoten slaan eruit halen en voorzien van dunne tireps die ik dan op een paar plaatsen in het midden of op verschillende hoogtes van de veren op de windingen bevestigd om te zien of dit iriterende geluid dan daarmee verdwijnt! Ik ben me ervan bewust dat dit geen "elegante" oplossing is, maar dit lijkt mij een simpele oplossing tegen dit geluid zonder uit te zieken hoe dit eigenlijk komt (onstaat)
Als het lukt laat ik dat even weten.

motorgroeten Maarten
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)