Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Jeroen Papen', geïmporteerd van het oude forum:
Motorvrienden,
Ben voor het eerst op dit forum en heb al veel nuttige tips mogen lezen en hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een klein probleempje met mijn R90S uit 1976, de versnellingsbak lekt en wel aan de vrijstandschakelaar. De olie lekt bovenop de carterpan en als die ruimte "vol" is loopt het geheel over langs carterpan, standaard et cetera.
Is wel niet specifiek probleem voor deze motor, maar kan ik die schakelaar vervangen zonder dat de versnellingsbak er af moet? Ik heb al een poging gedaan het zwarte stekkergedeelte aan te draaien, maar dit wil niet verder. Het lekt echt langs de aansluitingen, dus niet langs de wartel aan de bak.
Als ik die wartel eruit haal loopt alle olie er sowieso uit lijkt mij?
Vriendelijke groet,
Jeroen Papen
Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:
Morgen Jeroen,
Dit is een bekend probleem met de vrijstandschakelaars.
Oplossing: bestel een exemplaar bij de hobbyist. ( Let op dat je de goeie besteld. Rond 1976 is een ander type toegepast.) Voordat je de motor op de linkerzijkant legt, zorg dat de benzinetank max half vol is en verwijder de accu. Daarna gewoon losdraaien.
Groet,
Frans
Reactie van bezoeker 'Jeroen Papen', geïmporteerd van het oude forum:
Frans,
Dank voor de snelle reactie. Ik zou er zelf niet opkomen mijn motor vrijwillig op de kant te leggen, maar het is het overwegen waard.
Jeroen
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
hoho, denk je ook aan je accu ?
anders is er veel verf af gebeten wat je niet wil, dus effe accu eruit.
grt, peter v oossanen
Reactie van bezoeker 'Bep', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Jeroen,
Bij mijn R75/7 had ik de zelfde lekkage ,hij lekte langs het zwarte plastic deel ,en de metalen plug ,het plastic deel zit te los in het metalen deel (waarschijnlijk zit er ook nog een afdichting tussen beide die niet meer voldoende aangedrukt word ,ik heb het metalen kraagje iets vaster geklonken ,onder het motto: ,, kapot is hij toch al,, ,Hij lekt sinsdien niet meer.
Groeten ,Bep.
Reactie van bezoeker 'Egbert Boessenkool', geïmporteerd van het oude forum:
Peter,
de accu is door Frans wel genoemd!
Jeroen:
leg een dikke deken tussen de motor en de ondergrond. Dat voorkomt krassen.
Succes
Egbert
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:
Peter,
Zoek eens op het onderwerp 'Vrijstandschakelaar' op dit forum. Is in het voorjaar ook aan de orde geweest. Dat van die deken wat Egbert zegt, is een goed idee, maar ga daar zelf maar opliggen. De motor hoef je echt niet op z'n kant te leggen om er bij te kunnen komen. Tap wel eerst even de versnellingsbakolie af voordat je aan de gang gaat.
Succes,
Ton
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Heren,
In het weekend wat pogingen gedaan, maar nu snap ik niet hoe ik er (goed) bij kan zonder een en ander los te halen?
Ik heb de oude schakelaar er nu wel uit, dat zwarte stekkergedeelte hoort helemaal niet aangedraaid te kunnen worden. De nieuwe stekker is ÈÈn geheel met de "wartel".
Maar nu, je zou zou zeggen dat als de oude eruit kan de nieuwe er op dezelfde wijze in kan. Nu heb ik nogal dikke vingers, dus zit er werkelijk niets anders op dan:
- iemand met dunne vingers inschakelen?
- de achterste motor ophangbout te verwijderen, inclusief de bevestigingen voor de voetsteunen, de uitlaten en de opvulbus onder (of boven) het carter er tussenuit te kloppen?
Ik vraag mij werkelijk af welke grapjurk van een BMW ingenieur die schakelaar ooit op die plek heeft kunnen plaatsen? Dat ding zal je onderweg losrammelen!
Ik was en ben nog steeds op zoek naar een simpele methode.
Groet,
Jeroen
Reactie van bezoeker 'bep', geïmporteerd van het oude forum:
hoi jeroen,
Volgens mij omschrijf jij de ,,simele" methode ,ik kan me allen niet herrinneren de opvulbus te hebben verwijderd.
Maar mischien ook wel!
Waarschijnlijk heeft in 1976 de eerste werknemer met de functie manager deze oplossing bedacht :-)
Wel heb ik de stekker aansluitingen moeten verbuigen en een stukje plastic ertussen weggeknipt om hem erin te kunnen ,,frotten".
Als je toch een nieuwe monteerd ,zaag dan eens de oude door,ik ben benieuwd of er O- ring in zit o.i.d.,die de boel zou moeten afdichten.
succes Bep.
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:
Die opvulbus moet er inderdaad tussenuit. Als de achterste motorbevestigingsbout verwijderd is, lukt dit al door met een schroevendraaier o.i.d. de bus weg te wrikken.
groet,
Jan
|