Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor te water
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Correctie op bovenstaande:
kromme drijfstangen e.d komen voor, maar zijn beslist NIET standaard
Reply
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allen,

Oke, een draaiende motor onder water is niet optimaal. Maar om nu te zeggen om direct alles geheel uit elkaar te halen, is misschien wel erg voorbarig. Het aantal buitenboordmotoren na soortgelijke situaties, wat na schoon resp. droogblazen van electra en olie verversen, weer lustig verder draien is legio.
Dus mijn advies:
1. bougies eruit en controleren of krukas, zuigers e.d nog soepel draait; kromme drijfstangen e.d komen voor, maar zijn beslist standaard bij een duikeling; indien geen soepel draaien, is demonteren helaas de remedie, anders:
2. uitlaat demonteren, via bougiegat met perslucht doorblazen (krukas steeds een kwart slag draaien)
3. alle electra delen demonteren, drogen (eventueel met perslucht); inspuiten met WD 40 of soortgelijk; bij ontsteking wel eerst goed markeringspunt aangeven. Vergeet ook niet om alle stekkers en schakelaars te demonteren, anders heb je na een half jaar veel problemen!
4. olie verversen
5. starten! na 10 minuten draaien weer olie verversen en dan nog eens na zeg 10 KM

Succes,
Cees
Reply
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Buitenboord motoren zijn meestal watergekoeld zodat de cylinder niet direct met het buiten water in contact komt als hij te water valt.
De BMW waar we over praten is lucht gekoeld, de cylinder zal behoorlijk krimpen als hij te water valt. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en alles demonteren.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron Huisman', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties, na vier avonden en een zaterdag sleutelen loopt de motor weer als een zonnetje en heb ik zondag alweer 100 km gereden.. Ik heb eerst de uitlaten en de cilinders gedemonteerd, deze stonden vol water. Daar na de startmotor, dynamo, alle verlichting, kilometerteller, ontsteking, diodeplaat, schakelaars, stekkers, carburateurs, klokje
en voltmeter gedemonteerd en drooggemaakt. De steun van de kuip was door de klap op het water verbogen, deze dus ook gericht. Alles weer in mekaar geknutseld met nieuwe pakkingen, luchtfilter en overal verse olie in, een half uur gereden en alle olie afgetapt, daarna het oliefilter en alle olie vernieuwd. (bij het oude oliefilter was geen water gekomen).
De buddysit lekt nog steeds water maar dat heeft tijd nodig om te drogen.

Groeten Ron Huisman.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)