Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
k100rs 10 jaar stilgestaan, hoe opstarten?
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een restauratie object op de kop getikt. Nu weet ik niet of deze ooit is weggezet met conserveringsolie. Ik hoorde vandaag dat er speciale vloeistoffen bestaan om de zuigers weer gangbaar te maken.
Ik was van plan om zowiezo een scheutje olie door de bougie gaten te gooien en dan in de 5e versnelling proberen (duwen)of er zowiezo beweging in komt. ik weet ook niet van welk materiaal de cilinder bussen zijn. Ijzer of nikasil??
Wie heeft er tips??
Reply
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Ja. Waar begin je mee. Alle oude sapjes vervangen en weer met verse aanvullen, een goede accuspanning, werkende gaskabel, koppelingskabel. Werken de carbs nog? Anders reinigen.
Hoe zit het met alle pakkingen en andere eventuele rubber onderdelen? Droog en ongebruikt is ook niet alles.
Hoe zien banden eruit als ze 10 jaar stil staan en altijd op het zelfde punt het gewicht van de motor gedragen hebben. Kun je de krukas ronddraaien als je de bougies eruit haalt. (dan is de compressie weg waardoor dit makkelijk gaat). Je weet dan of de zuigers vast zitten.
Hoe is het met de remschijven/ blokjes.
Ergo. Doe minstens of je de motor een grote beurt wil geven. Heel veel succes en hopelijk veel plezier.
Jeroen
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Marcel,

Eerst een kleie rectificatie, een K100** heeft geen carburateurs maar een injectiesysteem.

De cilinders hebben een nikasil bekleding.

Tap de benzine af en vernieuw het benzine filter in de tank.
Als de krukas draait, dan is het niet verkeerd om de bougies te verwijderen en wat olie vermengt met wat petroleum in de cilinders te spuiten. De petroleum maakt de zuiger (veren) wat soepelr, draai de krukas een poosje rond en laat de motor een tijdje met rust opdat de olie met petroleum ( penetreert geweldig) door kan trekken.
cilinders droogblazen en bougies monteren.
Tap de olie goed af, verwijder het oliefilter grondig en laat de motor een paar uur uitlekken.

Vul het nieuwe originele oliefilter met de voorgeschreven olie en monteer het oliefilter. Het deksel monteren, de aftapplug monteren met een nieuwe ring

Voor de zekerheid kan je een halve liter olie in het blok gieten en weer aftappen.

Olie vullen, dit kan goedkope olie van de juiste specs. zijn.
Versnellingsbak en het cardan de olie verversen.
De remolie verversen door heel goed de verse olie door te pompen.
Koelvloeistof verversen.
Wat benzine in de tank met een klein beetje olie 1% is goed, dit om de verstuivers en pomp een weinig te laten smeren etc.

Daarna voorzichtig proberen of de motor wil starten.
Zo ja, dan op de bok met draaiend achterwiel warm laten draaien met 1500-2000 toeren.
OliÎn aftappen en weer goed laten uitlekken. ”Ûk het oliefilter leeg laten lopen en weer vullen met goede olie, zoals de motor.

Vaak wordt vergeten om de cardanas te smeren met de voorgeschreven smeermiddellen.
Niet te vergeten de voorvorkolie te verversen en alle bewegende delen te smeren en luchtfilter te vervangen.

Als je geluk hebt dan werkt alles.

Nu zal het voor een goed verder gebruik waarschijnlijk noodzakelijk zijn om de klep van de luchthoeveelheidsmeter onder het luchtfilter goed te reinigen en zorgen dat de luchtmeetklep goed gangbaar is.
Wel uitkijken voor de aanzuiglucht-temperatuurmeter, deze is kwetsbaar.

Voorts dienen alle elcktrische verbindingen en massa aansluitingen oxidevrij te worden gemaakt, net zoals de schakelaars van het stuur.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'coen zondervan', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Marcel,

Wat hierboven allemaal staat moet je zeker doen. Heb het ook gedaan om een R rijdend te maken die nog maar 1,5 jaar!! stil had gestaan. Zelfs dan zit er al vanalles vast. In ieder geval kwam ik er ook achter dat het misschien wel de moeite loont om alle kabels (rem-gas-koppeling etc.) te vervangen. Ook zou ik bij het vervangen van de remvloeistof 's goed kijken of de zuigers in de remklauwen nog goed zijn/lopen of nog beter, gelijk reviseren/vervangen. Was bij mij heel erg hard nodig! Veel succes! groeten, coen
Reply
Reactie van bezoeker 'Eelco', geïmporteerd van het oude forum:

na de heldere en volledige opsomming van Marco valt er inderdaad slechts uit eigen ervaring te putten:
check het balhoofdlager.
Wanneer het stuur lange tijd niet is bewogen kunnen de kogellagers plaatselijk zonder smering komen te staan en gaan roesten.
Bij mijn K75 met 26.000 km moest het balhoofdlager worden vervangen.
Wetenswaard: de K-site van Bert Meijerink op http://home.12move.nl/bert.meijerink/
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Yes, dat K-ding is REBORN na 50 uur sleutelen en de nodige onderdelen. Bedankt voor de adviezen!
Reply
Шаба120.1BettBettАсмуJorgгражЛюдвAndaДолгQuanТокаDaviинстTescКузнwwwmКнейArthБогдXVIIфбюйЛаты
БернМВЛоJohnГребDAXXXIIIФалеБогуТолсАвжъБалаЕрзнязыкМакаJohnзаочобраИванчитаОктяОстеКретErne
XVIIРодиThomXVIIСидоКравFlem(197MODOSelaELEGНикоSimoModoWillБугравтоКукауслоМаласловКузнПетк
СодеГинзТучнStriDisnAdioDocuKaseрассРыбаКузн(183(193ZoneМедиfanthomo(НарязыкИллюFallФедостан
ZoneKunsZoneдемоZoneZoneЛукиСмелМышкJuneZoneZoneZoneZoneКульЦветXIIIZoneNasoZoneИванАндрZone
TestклейСтекKOSSручкИллюStieТаймwwwnкурсLaseКитаБаскDaliSQuiРоссавтометаBookкрасWillагчюJazz
КондИстрлентнезаиздеГонкнельWindUberАртиSporКлимDremAmbePlanФедоАрсе(197CitiбеглPsycЛитРЛитР
ЛитРАверRomaRomaJoelБроншколТереКазаМендМалоLeonUnitВороGaliМаслКучеОльгОгиеребеАренJonaКоча
ГеорШелеРодьБариПимеЕгорНекрHornвнимФролИвандетеТкачВасюЗлатТретШестМакеТитоЛомоРеввKOSSKOSS
KOSSEmilДугаDISTИллюСодеDannвыруперевзаиГераавтоFivetuchkasTurbхудо
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)