Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K 75 houdt er zomaar mee op
Reactie van bezoeker 'Michiel', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mensen,

Van het weekend alles weer terug gebouwd. Nieuwe accu er in, de oude was inderdaad helemaal gaar. Waarschijnlijk leeggezogen door een plakkend startrelais en het bleek dat ik een te zware duppellader had (met dank aan Theo voor de info).

Voor de zekerheid heb ik ook maar de startmotor schoon gemaakt van grafietgruis en nieuwe borstels er in, ik was toch bezig.

De knoppen aan het stuur zitten er ook weer op. Wel jammer want de lichtschakelaar doet niet meer netjes klik-klak, het licht doet het wel. Waarschijnlijk ben ik zo'n kogeltje kwijtgeraakt tijdens demontage en die zijn natuurlijk niet los te vinden...weet iemand dat?

Nou, en toen de proef op de som genomen. Starten -> lopen! Daarna de motor warm gereden en op de oprit stationair laten draaien en gaan koffie drinken. De fan sloeg na enige tijd netjes aan en ging ook weer uit en nog een paar keer terwijl de motor netjes bleef lopen.

Het lijkt er op dat mijn probleem nu wel is verholpen. En met het vervangen van het startrelais heb ik er ook wel goed vertrouwen in dat het probleem zich niet meer zal voordoen.

Graag wil ik jullie hartelijk danken voor alle goede adviezen en de snelle reacties!

Met Vriendelijke Groet,

Michiel
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Michel,

Bedankt voor je terugkoppeling en fijn dat je motor weer piekfijn in orde is.
Alleen moet ik nog een kanttekening plaatsen voor het te warm worden waar je over schreef.
Als een watergekoelde motor te warm wordt, zodat de temepratuur door stoom ontwikkeling of koken te hoog wordt, dan is de kans groot dat de wasthermostaat defect is geraakt.
Meten gaat niet betrouwbaar, er spelt ook een belangrijke factor van de kracht waarmee de thermostaat open kan gaan mee.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Sam', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:De knoppen aan het stuur zitten er ook weer op. Wel jammer want de lichtschakelaar doet niet meer netjes klik-klak, het licht doet het wel. Waarschijnlijk ben ik zo'n kogeltje kwijtgeraakt tijdens demontage en die zijn natuurlijk niet los te vinden...weet iemand dat?
Je zou kunnen proberen of een kogeltje uit een balpen (of balpen-vulling) past - dit zijn kleine kogeltjes van metaal of plastic. Dit maakt voor de werking niet uit. Deze kogeltjes zitten ook in een vulpenvulling en zijn volgens mij iets groter als van een balpen - deze worden ook bij solex-bromfietsen gebruikt als vervanging bij de brandstofvoorziening, indien verloren geraakt.
Kost je hoogstens een bicpen of balpen-vullinkje - het proberen waard, lijkt mij?

Suc-6, Sam
Reply
Reactie van bezoeker 'Michiel', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal,

Nou, gisteren toch weer mijn probleem terug. Nadat ik een 30~40km had gereden, hield de motor er zomaar in een keer mee op. Bij het verkeerslicht met warme motor (geen fan) viel de machine in een keer uit op het moment dat ik gas wou geven om weg te trekken.

Wederom kreeg de brandstofpomp geen stroom en ook de injectoren gaven geen benzine. Wel starten en lampen en contact, enz. Na een tijdje toch nog even gestart en opeens liep de motor weer. Snel naar huis gereden en op de oprit de motor uit gezet. Toen weer geprobeerd te starten en weer hetzelfde probleem!!!

In het schema gekeken en geconstateerd dat het fuel injection relay stroom krijgt vanaf het moment dat de sleutel op contact gaat via pin 86. Vervolgens wordt pin 85 naar de 0 getrokken door de ignition control unit via pin 7 op de stekker (bruin-geel).

Nu heb ik twee hypotheses voor de geest:
- Ofwel mijn relais houdt er mee op na onbestemde tijd onder belasting
- Ofwel de ignition control unit schakelt pin 85 van de 0 af , vanwege een mij onbekende reden, waardoor het relais omvalt

Constatering:
-Wanneer je de sleutel op contact zet dan hoor je een 'klik', deze komt van het fuel injection relais. Druk op de startknop en de motor loopt.-

Nu kan ik de eerste hypothese zelf testen door met een ruil-relais (van theo) te gaan rijden en te kijken of mijn probleem nog een keer optreedt.

Voor mijn tweede hypothese heb ik geen enkel idee waar ik naar moet kijken...

Is er iemand van jullie die zo'n zelfde soort probleem een keer aan zijn/haar fiets heeft gehangen gehad?

Waar kan ik vinden hoe zo'n ignition control unit zou moeten werken? Zijn er ook mensen bekend met fenomenen als loszittende componenten bij zo'n unit?

Gaarne info...

Met Vriendelijke Groet,

Michiel
Reply
изоа120.1BettBettКругRelaстреRestГолоКорорабоЦыгаBoutПитеинстMichИллюАксеAlexИллючитаМареГонч
запиСудьШашкСобоDAXXискуШайхИллюНаджаудиXVIIруссXVIIКамшKlauГрибФролГуляпобеGhiaIntrфилоJeff
РобенескFritСкид(189КошеDashСысоMODOSelaModoСалтавтоMODOБернLamaстилкартсредМалаЕрмаязыккино
ДолуКомиСалоStriFallCircCircCarrБудрЛиндсценКурьШумкZonePaulСодеИллюмашиThomCosmFallНестФили
ZoneEGSiZoneMichZoneZoneВасиГалаSchwАртуZoneZoneZoneZoneдвижЧаплЛурьZoneZoneZoneКучеГороZone
ДибрначапокрKOSSДорнbricStieМураAgneReidСтепКитаКурдDali6390РоссотлиметаGaleхороначаонкоVoca
МаксАртилентнепоиздесветпаззWindBlauАртиWindуведDremMandPlanЧепуАрсеЛитРЛитРЛитРЛитРЛитРScra
UkraписаRomaRomaJuliПиотThisПопоочерGustТараАнтоЛГИТTattОкон(НачБабиDomiNigeBoatГрабMayfПиме
КукуМишиобучЛидиEdgaРезнKingМатвдопогрупБутопразГордОвсеСмолSameЛернRowlBeatЕрусотстKOSSKOSS
KOSS2009AllrБерлHappСодеDaviувлеавтозадаНянкЧудиУшакtuchkasАнтопокл
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)