Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K 75 houdt er zomaar mee op
Reactie van bezoeker 'Michiel', geïmporteerd van het oude forum:

Beste BMW rijders,

Vorige week vrijdag (met dat warme weer) was ik onderweg naar wat motor vrienden toen na 50km de motorfiets er zomaar mee op hield tijdens het rijden op de snelweg. De motor hield in en ik kon alleen nog maar uitrollen. De meneer van de ANWB heeft toen geconstateerd dat er geen voeding naar de benzinepomp ging en/of ook niet naar de injectie unit. Dus ik met het fuel injection relais naar de dealer en aldaar laten testen in een andere machine -> die deed het gewoon... Toen thuis maar weer dat ding er in gestopt en ja hoor, hij liep meteen! Zou het mogelijk kunnen zijn dat door een hele (te) hoge watertemperatuur de injectie unit de brandstof toevoer afkoppeld? Hoe werkt dat dan? Langs de kant van de weg (gedurende 4 uren bij een temp. van 30+ graden) kregen de injectoren net als de brandstofpomp geen voeding tijdens het starten. De startmotor draaide wel rond en de bougies gaven allemaal vonk...

Zoals jullie wel zullen begrijpen is mijn onbevangenheid om fijn een stukje te gaan rijden ernstig gedecimeerd na dit akkefietje. Temeer omdat ik de oorzaak niet heb kunnen achterhalen.

Nu heb ik al zoveel mogelijk zitten lezen in deze faq voordat ik dit mailtje typete, echter, ik heb nog niet een thread gevonden die dezelfde symptomatiek bevatte.

Reeds heb ik de weerstandsmeting op de temp sensor uitgevoerd en deze geeft inderdaad 2.7KOhm bij 20 graden aan.

Is er iemand in jullie midden die mij op weg kan helpen met het zoeken naar de oorzaak van dit fenomeen, ik zou erg dankbaar zijn.

Met Vriendelijke Groet,

Michiel
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Michiel,
Heb geen specifiek verstand van de K's, Doch deze twee links leiden naar K-Kennis.
Veel Sucses, met Boxergroet,
Ludo.

http://home.12move.nl/bert.meijerink/index.htm

http://www.geocities.com/bmwk_lub/
Reply
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Allereerst de noodstopschakelaar even demonteren en schoonmaken.

Is dit het niet dan kun je ook eens proberen te friemelen aan het contactslot.
Reply
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:

Heb dit ook gehad met mijn R100R (zelfde knoppenspul aan handvatten) en de claxon had ook kuren. Inspuiten van de noodstopschakelaar met contactreiniger was afdoende. Heb toen meteen de andere schakelaars ook maar gedaan. Alles werkt weer perfect.
Reply
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:

hallo michiel,
had je geen problemen met de verlichting?
kon je natuurlijk ook niet zien vanwege het mooie weer,
ik weet niet hoe oud je K is maar een liter WD 40 en een emmer zuurvrije vaseline in al je contacten en stekerverbindingen gaat meestal veel wonderen verrichten.
Als je dan toch de tank erafgehaald hebt voor de daar veel aanwezige verbindingen maar dan ook de massa los, schoon en vast.
ook zou je even kunnen kijken hoe groot de koolborstels van je generator nog zijn, als deze te kort zijn geeft dat een zelfde storing beeld.
maarten
Reply

Beste mensen,

Allereerst hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Zal vandaag of morgen tijd maken om e.e.a. te controleren en/of in orde te maken. Terugkoppeling volgt z.s.m.

Michiel
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Michiel,

Als je toch bezig bent, check vooral je zekeringen, het kan gebeuren dat door de hitte een slecht contact ontstaat als er enige vorm van oxidatie aanwezig is.

Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Evt brandstofrelais overbruggen, heeft de anwb man dit niet gedaan? Relaisspoeltjes willen wel eens overlijden bij een hoge temperatuur. bij afkoelen willen ze dan ook wel eens weer werken. Vervangen dus.
Reply

Bert, Maarten, Marco, Marcel,

Inderdaad de noodstopschakelaar was een beetje beslagen met een groene waas...(ahum).

De massaconnectie onder de tank leek op het eerste oog wel redelijk in orde, toch maar alle contactjes opgeschuurt en met nieuwe ringetjes teruggemonteerd.

De zekeringen zijn allemaal mooi grijs van kleur met blinkende groefjes van waar ze in de voetjes gestoken moeten worden. Bovendien zijn deze reeds een aantal keren in-en-uit de voetjes geweest. Zal voor de zekerheid gewoon vervangen.

Vanmiddag haal ik een ander brandstof relais op, just in case...

Toen ik toch bezig was heb ik ook maar eens het startrelais eruit getrokken. Nadat ik dat had open gemaakt was ik nogal verrast over de staat van het relais.
De contacten van het pootje wat aan de min hangt waren bijna compleet weggevonkt. Als je de contacten tegen elkaar drukte hadden deze nog steeds een dikke milimeter ruimte....toch vreemd dat ik dan wel kan (kon) starten, toch? Daar komt dus ook een nieuwe voor.

Vanavond of morgen de nieuwe spullen er in en dan nog de proef op de som met een warm gedraaide motor. Iemand ideeÎn voor een test?

Dan heb ik nog een vraag: Als nu de temperatuur van het koelwater te hoog is geweest (afgelopen vrijdag) doordat de radiator te weinig capaciteit heeft of door een te laag vloeistof niveau o.i.d. kan het dan ook zijn dat de fuel injection unit de brandstof toevoer afsluit (als een soort van safety feature)?...

Tot zover...

Alvast bedankt voor alle input!
Reply
Reactie van bezoeker 'Tam', geïmporteerd van het oude forum:

Pas vooral op met starten met een te lege accu, de kans dat het startrelais vastplakt, en daarmee defect raakt, is zeer groot. Een nieuw startrelais voor een K is niet goedkoop.

Groetjes Tam
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)