Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitlaatklep weggebrand? R 80 rt 1981
#1
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

Op de terugweg vanaf de TT kreeg ik de schrik van m'n leven. Op de afsluitdijk voelde ik plots dat het vermogen weg was en er een dikke zwarte rookwolk uit de uitlaat was gekomen. Na demontage van de kop blijkt dat de hele uitlaat klep weg is (alleen de steel zit er nog) Zuiger en kop zijn flink beschadigd. Wie weet wat hier de oorzaak van is? Vr gr Johan.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Johan,

Ik ken het probleem wat je hebt. Als gevolg van slijtage aan de klepgeleider, drukt de stoter niet meer recht op het hart van de steel. Hierdoor buigt de steel iets door bij het openen. Als gevolg van metaal moeheid breekt de klep dan af. Ik kan dan ook adviseren de klepgeleider en eventueel de klep bij 80000 km te vervangen.
Ik heb zelf mijn koppen afgelopen winter gereviseerd, toen bleek dat de koppen van de kleppen al ruim 1 mm uit het lood lagen. km.st was 100000.
Succes met de revisie
Gerard
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

Gerard, bedankt voor je reaktie. Kan jij mij de gegevens geven mbt momenten en klepspeling?
bvd Johan.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Klepspeling bij koude motor:
Inlaat 0.1 mm, Uitlaat 0.15 mm
Aantrekmoment: (kruislings aantrekken)
1ste keer: 15Nm
2de keer : 25Nm
3de keer : 35 tot 39Nm
Ga je hem zelf reviseren? Ik hab dan nog wel meer adviezen.
Succes
Gerard
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

Nou ja niet helemaal zelf. De koppen breng ik naar een gespec. bedrijf. Ik doe ook meteen de andere kant voor de zekerheid. Maar alle tips zijn welkom .
Gr Johan
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Heel verstandig, die andere zijde ook, maar laat je er nu gelijk geharde klepzittingen in zetten? De meerkosten zijn nihil. Kun je op loodvrije benzine gaan rijden.
Hoe ziet de cilinder er nu uit? De zuiger heeft de klappen opgevangen. Zal dus ook moeten worden vervangen.

Groeten Gerard
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

Klepzittingen zijn aangepast. De zuiger aan de kant waar de schade was wordt vervangen. De cyl ziet er onberispelijk uit dus dat is mazzel.
Groeten Johan.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Walter', geïmporteerd van het oude forum:

Dat de klepgeleider slijtage hieraan schuld is, is nieuw voor mij. Ik heb altijd gehoord dat het een probleem van de originele uitlaatklep zou zijn waarbij de klepschotel van de steel afbreekt na veelvuldig belast te zijn bij hoge temperatuur. De vervangende kleppen zouden niet dezelfde constructie hebben.

Dat de klepsteel niet exact in het midden bediend wordt zou zijn om de klep bij iedere slag een kleine verdraaing te laten maken. De klep blijft dan beter sluiten op de klepzitting omdat het contactvlak steeds iets verschuift tussen klep en zitting.

Maar zoals gewoonlijk is dit alles van horen zeggen, wie weet er meer van?

Gelukkig is het nu met relatief weinig schade afgelopen, maar de kosten zijn natuurlijk altijd onverwacht en dus niet leuk.

Groeten,
Walter
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:

Ben het met Walter eens. In 1987 brak van mijn R80/7 een uitlaatklep af (klepschotel zat vast in de zuiger, brokken zuiger lagen onder in het carter. Motor liep nog op 1 cilinder door!). De breuk zat vlak bij de klepschotel. Het ligt niet aan de klepgeleider in dat geval. Simako (Elst, daarvoor Arnhem) weet e.e.a. aan de originele uitlaatklep, zoals Walter beschrijft. BMW adviseerde destijds preventief vervangen van de uitlaatkleppen bij 100.000 km. Bij mij was het helaas na 80.000 km al raak.

Groeten,
Ton
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum:

dat is een oud bmw kwaaltje.
het komt inderdaad door het uitslijten van de klepgeleiders.
als die ruim genoeg zijn land de klep telkens scheef op de zitting.
als de schotel dan lang genoeg heen en weer geslagen is breekt hij uiteindelijk.
vervangen bij 100.000 km is het verstandigste.
mijn boerenverstand zegt dat als hij niet rookt bij gas geven of afsluiten de speling wel mee valt.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)