Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tweede schijfrem op voorwiel R80ST
Reactie van bezoeker 'Cowan', geïmporteerd van het oude forum:

Wie weet of het mogelijk is een tweede schijfrem op het voorwiel van een R80ST te monteren?
Er zitten wel bevestingspunten voor een klauw op de linkervoorvorkpoot maar mijn dealer zegt dat het niet kan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Cowan.

Waarom zou het niet kunnen? Ik heb zelf een tweede remschijf gemonteerd. Wel moest ook de remzuiger vervangen worden. Voor twee schijven heb je er een nodig met en grotere diameter.
Woon je in Drenthe? Ik kan je helpen.
Groeten Gerard
Reply

Nee, ik woon niet in Drenthe.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Is het niet zo dat je een zelfde setje als je rechts op je voorvork en wiel hebt nu ook links hebt?
Of vervang je de oude schijf ook voor een nieuwe met grotere diameter en dus ook een andere remzuiger?
Reply
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:

ik weet het niet helemaal zeker, maar ik geloof dat als je de rechterschijf wil monteren dit alleen mogelijk is als je de naaf vervangt: alle bevestigingen ed zitten er maar de naaf met 1 schijf is wat berder zodat de extra schijf niet gaat passen.
maar mogelijk is (bijna) alles!
Reply

Holla Cowan,

De hoofdremcilinder, welke op het stuur zit of bij de oude ATE onder de tank, moet een grotere diameter hebben bij twee remklauwen. Bij de verie met brembo klauwen, is een verdeelstuk onder de tank toegepast. Deze heb je dan ook nodig.

Maarten:
Bij mijn BMW, met spaak wielen, hoefde de naaf niet vervangen te worden. De tweede remschijf paste er zo op. Deze zit namelijk om het wiellager heen, er niet tussen!

Groeten Gerard
Reply

Hallo Gerard,

Welk type en bouwjaar is jouw motor precies?
Ik heb n.l. gehoord dat het bij de R100 GS bijvoorbeeld wel kan (bredere voorvork) maar bij de R80GS/ST (1985) niet.
Reply

Hallo Cowan,

Mijn fietsje ie een R75/7 uit 1977. Deze heeft ATE klauwen, en een hoofdremcilinder onder de tank.
Jijhebt brembo klauwen en een hoofdremcilinder op het stuur.
Maar, ik ben overtuigt van het feit dat het wel moet kunnen. Waarom zou er wel ruimte aan de linker kant zitten voor een remschijf en niet aan de rechterkant. Dan zit namelijk het wiel niet in de midden. En zoals je zelf al zegt, de oren zitten aan de poot. Het enige wat roet in het eten kan gooien is de naaf, zoals maarten al opmerkte. Ook daar is een mouw aan te passen. Het kan zijn dat het aanlegvlak voor de schijf niet gefreest is, en daardoor een axiale slag heeft. Dat kan in een machinefabriek verholpen worden. Woon je in het noorden, dan kan ik je helpen.
Meet eens met een duimstok de ruimte links en rechts op. En kijk eens of je naaf ook aan de rechterkant een gefreest vlak heeft voor een schijf. Dat is het vlak waar de 5 bouten van de remschijf door heen gaan.
Dat zijn de enige knelpunten.
Ik ben benieuwd.

Groeten Gerard
Reply

De ruimte links en rechts lijkt gelijk (lastig te meten).
Het vlak waar de tweede remschijf zou moeten komen ziet er uit alsof deze gefreesd is. Uiteraard is alles te maken, ik heb echter geen budget voor een ingrijpende "verbouwing" .........
Reply

Hallo Cowan,

Je kunt dus wel een tweede remschijf monteren. De hobbyist heeft hele goede immittie schijven van Grimeva. Ik heb daar twee van op mijn BMW. Echt klasse voor een redelijke prijs.
Klauwen zijn tweedehands te krijgen, maar dan moet je de zuigers er uit halen en nieuwe afdichtingen monteren. Vaak zitten er nog resten remvloeistof in die dus het nodige H2O heeft aangetrokken. Inspectie van de zuigers is dus wel gewenst. Als je hulp nodig hebt, zeg het maar.
Voor je budged: Nieuwe schijven en remklauw en mogelijk ook hoofdremcilinder, als gauw zo'n 300 -350 euro.
Groeten Gerard
Reply

Hallo Gerard,

Bedankt voor je adviezen en tips, en niet te vergeten je hulp aanbod.
Blijft een boel geld maar ja, op veiligheid moet je eigenlijk niet bezuinigen......
Andere (RVS) remleiding zal overigens ook wel iets verbeteren aan het remgedrag denk je niet? Daar eerst maar eens mee beginnen. Verder ga ik me maar eens voorzichtig orienteren op het benodigde materiaal.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)