Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 's.daanje', geïmporteerd van het oude forum:
graag een beetje hulp bij het verwisselen van lampjes voor instrument verlichting graag een reactie gaat om een k100 1986 stienus
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag heer Daanje,
Eerstens begrijp ik niet wat je bedoelt met stienus.
Er van uit gaande dat je een K100 normaal bedoelt, is het wel even werk maar niet moeilijk om de lampjes te vernieuwen.
De stekker die onder (achter) bevestigd is moet je losschroeven.
Daarna de teller van het stuur los schroeven, de beugel los maken of de teller van de beugel.
De schroeven aan de achterzijde van de teller verwijderen.
Zelf geef ik de voorkeur aan de 4 bouten van de teller los schroeven.
Je kunt nu de teller van de motor nemen, voorzichtig de schroeven van achterzijde van de teller verwijderen en zie daar de lampjes staan ter beschikking vervangen te worden.
KIJK goed uit dat de resetnop van de dagteller geklikt is bevestigd op het asje.
Als je de lamphouders tegen de wijzers van de klok in losdraait, moet je uitkijken dat de printbanen niet beschadigen en je kunt direct het lampje uit de houder trekken.
Zelf geeft ik er de voorkeur aan 1 voor 1 te vervangen. Alle lampjes zijn 3 Watt, wedgebase 9.
Het de- en monteren van de lamphouder kan je het beste met een rechte tang heel voorzichtig doen, als je te hard er uit trekt kunnen de contacten verbuigen.
Bij de montage van het achterdeksel wel eerst de rubber afdichtkeerring controleren, anders vernieuwen. kijk ook voor de montage ven de teller of de lampjes correct werken.
Montage is de omgekeerde volgorde van demontage.
Groejes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Heer Daanje,
No even een kleine toevoeging resp. rectificatie:
Het resetknopje is met een veertje in de zijkant van het huis bevestigd, als je voorzichtig trekt zodanig dat het knopje in het huis blijft bevestigd, trek je het knopje uit de as.
Met montage moet je dan precies het omgekeerde doen.
Groejes,
Marco
Reactie van bezoeker 's.daanje', geïmporteerd van het oude forum:
hoi marco bedankt voor je uitleg p.s. stienus is mijn voornaam ik ga aan de slag doei
Reactie van bezoeker 'Eddie', geïmporteerd van het oude forum:
Stienus,
Zelfde probleem gehad met K100RT [1984]. Viel inderdaad wel mee, is vooral lastig sleutelen (weinig ruimte tussen kuip en tellerblok).
Neem aan, dat e.e.a. inmiddels is gelukt. Voor wat het waard is: bij onderhoud etc. heb ik steeds een digitale camera onder handbereik en maak veel foto's als aanvulling op werkplaatshandboek en als archief. Ook van het tellerblok. Indien gewenst geef maar een berichtje en ik stuur ze per E-mail.
Overigens: pas op voor slechte contacten. Toen alles weer gemonteerd was, bleek 1 van de richtingaanwijzerlampjes het niet meer te doen. Kon alles weer uit elkaar. Daarna getest voordat ik alles definitef vastmaakte. Meteen gekleurde lampjes van reserve 4 & 7 liter vastgelijmd. Misschien een suggestie, om deze eventueel meteen "buiten dienst" te zetten? Bij mij geeft momenteel het 4 liter lampje volstrekt onzinnige info (brandt soms al na 50 km, gaat soms weer uit, terwijl het 7 liter lampje pas > 200 km gaat branden), dus misschien moet mijn tellerblok weer uit elkaar....
Ben recent ook ergens opmerking tegengekomen over condens in de teller bij de eerste modellen. Heb dit onderwerp nog niet kunnen traceren, maar wil ik ook meteen aanpakken, als e.e.a. toch weer uit elkaar moet. Iemand ervaring mee?
groeten en succes,
Eddie
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:
Stienus,
Ik bleef maar condens houden in de tellerbehuizing van mijn k75s uit '86. Ten einde raad hen ik uiteindelijk in het laagste gedeelte van het tellerhuis twee gaatjes geboord van 3 mm. Nu kan er via het Goretexmebraan lucht spoelen door de behuizing en weer wegstromen via de twee gaatjes (of andersom). Sindsdien is de condenvorming aanzienlijk verminderd.
groeten,
Ton.