Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gierende versnelligsbak
Reactie van bezoeker 'Rob van der Sluijs', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal, ik heb over dit onderwerp veel gelezen van mensen die dit euvel ook hebben of hadden, een maand geleden heb een 1987 R80RT gekocht met 66000+ km op de teller ben ik nu ook de (on)gelukkige eigenaar van een gierende bak.
Zijn er hier nog meer mensen met dit probleem?
Ik heb bijna 20 jaar op een R100RT gereden en nooit een probleem mee gehad.
Ik heb de bak er zelf uit gedemoteerd om wat in arbeids uren te sparen, en gelijk een nieuwe koppelings plaat gemonteerd.

Groeten uit Edmonton Alberta Canada

Rob
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Rob,

Je zit een mooi eind weg.
Het lijkt erop dat het tandwiel van de aandrijfas versleten is. Heb ik zelf ook gehad. Er treed dan het zogenaamde pitting op, waardoor er stukken uit de tandflank breken. Dat is makkelijk te zien, als hij open ligt. Vervangen moet je echter altijd alle tanden in lijn, dus het tegen tandwiel ook. Dat zijn dus de tandwielen met de scheve vertanding. Anders blijf je een lawaaierige bak houden.
Je zit iets te ver weg om te komen helpen, dus succes.
Gerard
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob van der Sluijs', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Gerard, bedankt voor je reactie,sorry dat ik waat laat terug reageer maar dat komt door de 8 uur tijdverschil tussen Nederland en Edmonton, het is hier nu net 8 uur in de morgen,bij jouw 4 uur in de middag
Dit euvel wat ik gelezen had van andere 80RT rijders bleek vaak een lager te zijn (axiale speling) veroorzaakt door de cardanas vanwege het in en uit veren van het achter frame/cq swingarm, hierdoor treden vele kleine schokken op die de cardanas heen en weer beweegt en doorgeeft aan de transmissie.
Volgende week heeft BMW hier in Edmonton tijd om de bak te reviseren en dan zien we wel wat het probleem is.
Ik ga er nogal prat op om alles zelf te doen, maar ik heb de gereedschappen niet om het deksel te trekken.

gr Rob
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Rob,

Het deksel is er vrij gemakkelijk af te halen.
Het deksel moet verwamt worden tot een graad of 60. Dan kun je hem er voorzichtig aftikken aan de oren. De BMW dealer gebruikt hiervoor een centrale trekker, maar bij 60 graden kan hij in principe er zo af. Het kan inderdaad ook het lager van de uitgaande as zijn. Dat wordt dan vaak veroorzaakt door een defecte kruiskoppeling. Sinds de schokbreker in de cardan is geÔntroduceerd (ongeveer 1980) is het schokprobleem wat jij beschrijft eigenlijk wel verleden tijd.
Groeten Gerard
Reply
всем100.1BettBettAlxGJameСевеToujMamaDeatдисцLiveДобрDancGaryИллюAstrМоисСтерЛоуэчитафарфБала
РаспXVIIRobeгубеSonaСодезащисамоНахмДавыСодеПетрLeviПоскШухостраЕвгеMichрадоФирсwhilТараТолс
ТираPoulVIIIРоссRobeСодеЧернСодеELEGCourMODOявляповеSelaMariРачиБелаСодекинеSpitГабрArnoСеле
femmEdgaLORDEnjoкармClicNikiЖолумелоЛариискуErnsэколZoneЕсенИллюJoseоперинстВороCircRachКоми
ZoneПопоZoneZoneZoneZoneанглСодеМаркZoneZoneZoneZoneZoneZoneСаакписаZoneZoneZoneВолкZoneZone
ШахнкрышWindKOSSсерекориMabeEarlINTEMagnпрепWITCКуркDaviLeifLegoMistмрамMystАрмиСудаUrinFlac
тексDotsCreaженсукраГонкAdobANGLWindWindязыкмузыднемPlayмг/кЛитРМоскXVIIЛитРЛерниносMEDIЛитР
ColdЛитРШнитпров(193JohnЕвгеЮжноTupeНекрпоявБарсМаршWhitЛивеврагФедоChip(ВедAfteакадбизнКост
ПучкЛовкулучТкачМихаDeatИгнаГордпереЦанеЛариЦвынУтяшВасиНаумЕмелКривИспоОстрЧудиАтарKOSSKOSS
KOSSДрешВоли(флеМаза20-3малыавтоЛихаInteНянкБуквавтоtuchkasиспрБоро
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)