Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
los halen van ATE remklauwen
Reactie van bezoeker 'dennis', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo vrienden,

Ik zit met een behoorlijk gevaarlijk probleem. n.m.l. mijn rechter rem is gaan "happen", hierdoor heb ik gister bijna het asfalt gekust. Het gaat om remmen van een R100S van 1977. Ik ben er achter gekomen dat de rechter rempiston niet terug komt. Ik dacht dus leuk, "kom ik haal de klauw er ff af, is duits dus metrisch." Maar wat schetst mijn verbazing sleutel 18 past niet en sleutel 19 draait bij kracht zetten over de bout heen? Het zit echt vast.
Nog ff wat info over m'n laatste vraag over electronische ontsteking: mijn probleem zat in een paar nieuwe gloeipluggen en een overleden battery ( alles vernieuwd en er nu alweer 3000 probleemloze kilometers op staan sinds pinksteren).
In ieder geval Bedankt voor alle info.
Groet Dennis
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Koop een nieuwe sleutel 19, de jouwe is versleten!
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Dennis,
Jouw probleem kan wel eens veroorzaakt worden door een verroeste zuiger. Bij mijn R75/7 uit 1977 heb ik dat ook gehad, ondanks het regelmatig verversen van de remolie. Deze trek water aan, met roest als gevolg.
Normaal zijn de zuigers voorzien van een laag hardchroom. Dat chroom kan op een gegeven moment los komen als gevolg van roest. Wanneer dit tussen zuiger en klauw komt wil de zuiger niet meer terug. Ik heb mijn zuigers vervangen door zelf gefabriceerde zuigers van gehard RVS. Nooit meer problemen dus.
Middels een imbus sleutel is de scharnierpen van de klauw te verdraaien. Dit is voor het rechtstellen van de remschoen. Wanneer deze wil draaien kun je deze er uit trekken. Dan komt de klauw los.

Succes Gerard
Reply
Reactie van bezoeker 'dennis', geïmporteerd van het oude forum:

Ad, de sleutels zijn z.g.n. en een dop 19 van m'n werk, dus word bij twijfel vernieuwd.

Gerard, hoe heb je de maat van de zuiger gemeten en deplaats van stof ring e.d. ?
Heb je er een tekening van? ( dan kan ik er op m'n werk twee maken.

Maar ik zit nog mat het probleem los krijgen van de dopbout! Is dit linkse of rechtse draad.? Is het metrisch of fijn? Wie kan mij dit vertellen, want als het metrisch is dan boor ik ze uit en tap nieuw draad in de poot.

Bedankt tot zover voor de info.
Dennis
Reply

Hallo Dennis,

Opboren geeft in deze meer ellende dan nodig. Onder deze dop zit de as waarmee de klauw scharniert. Het is normale rechtse draad. (metrische) Probeer het eens door de boel te verwarmen. Het aluninium zet twee maall sneller uit dan de bout. 60 graden zou al voldoende meoten zijn.

Ik heb een oude zuiger in kaart gebracht. Hier heb ik een tekenig van gemaakt. Als je wilt kan ik deze wel mailen. Maar, de buitenzijde mag maximaal 0.2µm Ra zijn. Voor de minder technische onder ons, erg glad. Slijpen dus!

Succes met het demonteren.
Gerard
Reply

Hallo Denis,

Nog even over de schroefdraad, Het is M.., met naar mijn mening, een spoed van 1 mm. Ik kan nergens de exacte gegevens vinden, maar als je het beslist wilt weten, dan draai ik hem er wel even uit en meet het op.

Groeten Gerard
Reply
Reactie van bezoeker 'coen zondervan', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Dennis, voordat je zelf zuigers gaat maken... (tenzij je het gewoon leuk vindt) BMW levert een kant en klaar revisiesetje... is niet te duur. overigens, tegen de tijd dat je de remklauwen onder handen moet nemen, wil je misschien ook gelijk de rempomp reviseren. is ook een setje voor, kost weinig. Groeten, coen
Reply

Zelf maken van een zuiger doe je omdat je het van een betere kwaliteit kan maken dan dat ATE ze levert. Niet dat deze slecht zijn, maar ik heb ze gemaakt van hardbaar RVS, wat uiteindelijk ook gehard en geslepen is. Is alles bij elkaar kostbaarder dan een nieuw verchroomd exemplaar, maar daar staat tegenover dat er geen omkijken meer naar is.
Groeten Gerard
Reply
Reactie van bezoeker 'Bep', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Dennis,

Een andere mogenlijke oorzaak.
Ik heb na lang zoeken naar de oorzaak van een niet loskomende remklauw ontdekt dat het aan de remslang lag.
Ik kon het eerst niet geloven dus heb ik hem doormidden gezaagd c.q. gesneden.
Wat bleek ,de rubber binnenvoering van de remslang was een beetje ingesneden t.p.v de nippel,en dit loshangende deeltje ging als een terugslagklepje werken,en liet de remolie niet meer terugstromen naar de remcilinder.
Probeer of je met een 6-kant dop je versleten bout los kan draaien.

Reply
ради100.1BettBettЯглоBrocБеркpublкиноJeweхороManhПуст(198OlivВолкАматСараязыкRajkЛафиЕЧарсобы
МайзJohnНамитрудDeseКонепублСашеGeneМазаИШШиАнсеКлимТараЛевифотоДемыRobeДанистихPortВернТолс
КнебEdgaFernрассJuliМакаКабаВоттELEGOsirELEGномеGeorSelaEldoГирфВСамhomoТеплДрусБутеречьСолн
EmmaColiHUSTPlanArizCircNikiЧуйктелеWestискуДетсРомаZoneстерстраMuskодинМатыБархCircCharСоде
ZoneПродZoneZoneZoneZoneБандТарлКурчZoneZoneZoneZoneZoneZoneВолоКариR2A4ZoneZoneотдеZoneZone
SchwрезьклейKOSSwwwnCoreKaisSaulINTEкнижмиреKenoЧайк8351LeifKlusMistбароXVIIсереNatiвузоBlue
светENTRStonиндииздеГонкNuitJeweWindlearправSonyднемMandKittCarlКулаПолеЛитРХодаязыкJeweЛитР
ЛитРЛитРВелиинтеXVIIвозрЖелуLuthDestРатнМоскRobeСитдTattFearМарикотоChipChan(Вед(ведбизнФорм
27-4ПурыКокиOscaВороЖуриЧик-забаЦветПолеГуриМиряавтоиздапереБаклКолеГранXVIIавтоDidiKOSSKOSS
KOSSБаркДавыBestJewe24-3GaviавтокомпдругНянкSomeСтепtuchkasШашустил
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)