Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oilie temperatuur R80
Reactie van bezoeker 'Ruud Mensink', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb enige tijd geleden op de plaats van mijn oliepijlstok van mijn R80 uit 1988, een olietemperatuur meter geplaatst. In de winter bij een normale rit van een uur blijft de temperatuur rond de 100 graden celsius schommelen.
Nu in de zomer, bij een normale rustige snelheid van 80 tot 100 km/u is de temperatuur 120 graden celsius, dus tegen de rode streep aan.
Mijn vraag is. of dit een normale temperatuur is bij rustige rijomstandigheden.

Groetjes Ruud
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

hoi,

misschien weet je nu dingen die je eigenlijk niet wil weten.
ding eraf, olie op nivo en lekker rijden!

waarschijnlijk doet hij het al 20 jaar goed zonder dat metertje ??

grt, peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Ruud,

Ik ben het volledig met Peters reactie eens, maak je geen zorgen. Als je motor verder goed loopt, dan is er niets aan de hand.

Groeten,
Ton
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Voor zover ik ooit heb gelezen is 120 graden nog binnen de normale werktemperatuur voor motorolie. Want zoals door Peter opgemerkt: hij doet het toch al 20 jaar?
Eventueel bouw je een olie koeler in, ben je helemaal gerust. Is niet echt moeilijk, alleen moet je filter eruit en vervangen worden dus het is wel een knoeiwerkje.
Succes en rij ze
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Walter', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Uit nieuwsgierigheid zo'n peilstok gekocht in mijn R80RT en is de temperatuur normaal tussen 100 en 120 graden. Alleen de laatste paar dagen loopt ie bij snelweggebruik op 5500 a 6000 toeren op tot zo'n 140 graden. Dat is aan de hoge kant volgens mij, misschien toch eens de sproeiers een maatje groter? Sinds de middenpot van de uitlaat door een H-stuk is vervangen is ie nu missschien wat te arm gaan lopen. Maar het loopt inderdaad al 165000 km goed, dus het zal allemaal wel meevallen.
Succes,
Walter
Reply
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:

Vreemd toch... Ik heb in mijn R100R een olietemperatuurmeter met een voeler in de carterpan ter hoogte van de aanzuigklok. Volgens dit instrument komt de temperatuur buiten de zomer nauwlijks aan de 80 graden. 120 heb ik slechts ÈÈn keer meegemaakt, toen op een snikhete dag in een file tercht kwam.

Overigens gebruik ik de temperatuurmeter alleen om te zien wanneer ik het blok enigszins warm heb gereden.
Reply
Reactie van bezoeker 'Walter', geïmporteerd van het oude forum:

Dat heb ik mij ook al afgevraagd. De peilstok meter meet de temperatuur van de oliemist in het carter en de olie aan de oppervlak van de olievoorraad. De voeler in jouw geval meet de olietemperatuur voordat de olie de pomp in gaat. Volgens mij hebben we hier de 2 uitersten te pakken. Ik meet de hoogste temperatuur en jij de laagste olietemperatuur in het blok. Als ik in het geval van 140 graden met een infrarood thermometer het blok op diverse plaatsen aftast meet ik 120 tot 130 graden, dus de peilstok meter klopt redelijk, denk ik.

Groeten,
Walter
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Weet wat je meet,
Meet wat je weet,
Weet je niet wat je meet,
Stop dan met je meet,
Want dat wil je niet weet.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Uit bovenstaande blijkt weer duidelijk, alles weten maakt niet gelukkig.
Reply
Доро94.1BettBettПетеИванКудриздаCrazКлимполоFeelMariBistГравдругVIIIИМБлязыкNickСоде1бюйЗаце
GregAnneRandГПетNataWahlязыкМейсАнтоShirавточитаEpheДаниИллюКоваПондСейсрабоСероMagaИзюмТолс
геолXIIIStua90x1читаStewШиряXVIIELEGCircModoписаПовоSelaMariИовеXVIIОполКракСпосследсмежСамс
англArththesCircмолнCircBeneЧеркключELEGКириСандELEGZoneцеркSakoBradинтеКракПавлCircGiovСкор
ZoneCyntZoneZoneZoneZoneСмирГордМоскZoneZoneZoneZoneZoneZoneStepРекеR2A1ZoneZoneШахмZoneZone
DrunклейклейKOSSWindEFORBekoHousINTEMageмиреКита5605SwarLeifРоссСартдерешколобраrupiтераjazz
МаксGOBIкартрабомодыГонкпазлWindWindmpegArchOreghappГалдгрампрофЛитРавгуЛитРстраЧупрРоссЛитР
ArgeЛитРStevBriaШацкВерзПетеГромTakeоконвыбоVerkСергwwwmГолуЖариинжеКривEverGranБелоспорШала
развКозлавтоПолеМихаИБунТихозабаСквоSolvредаСмирJudiкартГундМореНовиШахмЛеонDownзадаKOSSKOSS
KOSSСивоназаАндравто1920MisaCIMATrinonlyФормБуквЕсакtuchkasКауфавто
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)