Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aansluiten breedstraler
Reactie van bezoeker 'Jorg', geïmporteerd van het oude forum:

Ik wil een breedstraler instaleren op mij R100RT en deze koppelen aan het grootlicht zodat bij het inschakelen beide lampen branden. Ik wil deze schakeling tot stand brengen m.b.v. een relais. Ik denk er aan om de stuurstroom voor het relais te halen uit de voeding van het grootlicht. Is dit de beste manier of zijn er nog andere betere opties?
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Jorg,
volgens mij is dat inderdaad de beste manier.
Waar ga je de breedstraler monteren?
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Jorg,
Inderdaaad, de stuurstroom van het relais, eventueel met een schakelaar halen van het Grootlicht. De voeding van de breedstralers zou ik met een losse zekering rechtstreeks van de accu of een + draad halen. Haal je deze ook van het grootlicht, verwacht ik dat je de lichtschakelaars geweld aandoet. Vandaar ook de schakeling met een extra relais.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jorg', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Jorg,
volgens mij is dat inderdaad de beste manier.
Waar ga je de breedstraler monteren?
Egbert

Onder aan de kuip op de zelfde "hoogte" als de koplamp.
Reply
Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een R100RT met een originele BMW verstraler (L)en breedstraler ® ingebouwd en uitklapbaar in de luchthappers van de RT kuip. Super! en waarschijnlijk voor een prikje op de kop te tikken bij slopers.

Philip K11RS R100RT+EML
Reply
Reactie van bezoeker 'philip ', geïmporteerd van het oude forum:

zie hier eens:
http://bmwcycles.homelinux.org:8000/bina...usting.pdf

Philip K11RS R100RT+EML
Reply
Reactie van bezoeker 'Jeroen Hensen', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben benieuwd of mijn oude R100RT van 79 voldoende vermogen heeft om dit soort lampen aan te sluiten en samen met de koplamp te ontsteken.
Ik weet niet of de laadstroom daarvoor voldoet. Heeft iemand ervaring.
Reply
Reactie van bezoeker 'Coen Zondervan', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Jorg,

de manier van aansluiten die je voorstelt is heel praktisch. waar je misschien wel even rekening mee moet/wil houden is dat je groot licht en mistlamp(en) voor, eigenlijk niet tegelijk mogen branden. (stadslicht + breedstraler mag wel)... maak je het toch en wordt je een keer door de sterke arm op je vingers getikt, is de aansluitmethode van Ludo heel handig, door de zekering te verwijderen hef je de situatie op en kun/mag je weer verder rijden...
groeten, coen
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Jeroen,
een antwoord op je vraag, is je dynamo-vermogen genoeg om extra lampen te monteren? Een simpel rekensommetje, als alle verlichting brand, incl. extra lampen, zal je ongeveer 200 watt gebruiken, incl. ontsteking. Het opgegeven vermogen van de dynamo is 280 watt, dus hou je 80 watt over voor de laadstroom. Dit is ong. 6 Amp.
Dit lijkt veel, maar is onder ideale omstandigheden, zoals conditie accu, dynamo, zomerperiode, lange ritten, toerental motor e.d.
Je zal naar je eigen situatie moeten kijken, hoe rijd je, hoe vaak heb je de extra lampen aan e.d.
Een theoretisch verhaal, ervaring heb ik er niet mee. In jou geval, als je het plezierig vind, gewoon monteren, en als je het nodig vind, aan met die lampen. Desnoods in de winter de accu een keertje aan de (druppel) lader.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Jorg,
de toevoeging van Ludo is weer een goed voorbeeld van waar dit Forum sterk in is! Ludo, perfecte aanvulling.
Coen's opmerking over de regels is ook goed, ik werd in de auto een keer aangehouden door 2 koddebeiers omdat mijn mistlampen aan waren. Ze accepteerden mijn excuses. Breedstralers weet ik niet, een bermlamp schijnt altijd te mogen. Dus een beetje schuin rechts richten en een lekker sterke lamp...
Succes,
Egbert
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)