Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
draaiknop in het midden van het stuurvan BMW R80RT
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

Ik gebruik hem altijd bij vlagerige wind van opzij.
Dan heb ik een minder breed wegdek nodig.
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Helder en logisch, Jan
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

De achtergrond is dat het een regelsysteem is waarbij de rijder de verstoringen moet corrigeren. In de meet & regeltechniek bestaan verschillende regelsystem afhankelijk hoe de regelaar reageert op de grote en snelheid van de fout.
Bij proportionele systemen P is de grote van de correctie domweg evenredig met de grote van fout. Bij proportioneel-integrerend PI is de correctie afhankelijk van de grootte van de fout en de snelheid waarmee die fout onstaat. Bij proportioneel-integrerend en differentierend PID speelt naast het voorgaand ook de versnelling van de fout een rol waardoor je a.h.w. voorspelt hoe groot de fout gaat worden.
Kritische regelsystem kunnen is ocsilatie komen door dat de correctie van de fout te groot of te snel is en het systeem naar de andere kant doorslaat en een steeds erger wordende slingering opwekt, kortom je gaat op je plaat. Door het dempen van de stuuruitslag wordt voorkomen dat zo'n overreactie plaatsvindt althans minder gauw. Als je goed kunt rijden heb je zonder demper het beste contact met het gedrag van je fiets op de weg maar voel je iedere afwijking en zou je daarop kunnen reageren. Met demping is het gevoel minder en rijdt je motor tot op zekere hoogte z'n eigen traject ondanks verstoringen dankzij de bewegende massa(-traagheid) en het vliegwiel-effect van je wielen. Dus op weg naar de Vogezen standje 2 en daar aangekomen standje 0. Duidelijk? vragen? opmerkingen? niet mee eens wel mee eens? nu stemmen!
Reply

Prachtig Martin!
Maar ik deed dat in twee zinnen. ;-)
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob G.', geïmporteerd van het oude forum:

@ Jan W. en anderen, zoiets van;
stand 0-3baans weg,
,, 1-2 ,, weg,
,, 2-1 ,, weg,
met stevige zijwind natuurlijk.
Reed voorheen altijd met standje 2 met de r100rs,nu st.0.(zonder koffers),zal wel wennen zijn of luiheid/gemakzucht.in ieder geval toen ik deze beemer kocht in almere ,vroeg ik hoe de stand normaal moest staan?Daar zeiden ze dat het persoonlijk is,dat is ook gedeeltelijk zo.Maar het ligt ook aan de externe zaken,zoals weer,wegdek en toestand piloot.

Daa-grtn,Rob G.
Reply

Die stand 1 heb eigenlijk nooit gebruikt.
Het kan aan het dempertje liggen natuurlijk, dat 'ie wat sleets is.
Het is alles of niets bij mij.

*moet nog steeds gniffelen om de uitleg van Martin*
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Martin,
een mooi stukje systeem theorie. Jan W heeft gelijk dat hij in 2 zinnen vertelt hoe en waarom hij doet en jij legt heel helder uit wat daar achter verborgen zit.
Leuk,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Iemand wel eens met eens 2cv gereden?
Reply

Ja altijd in de vakanties van mijn zus.
Dan nam ze de auto van mijn vader mee, die had meer ruimte.
Maar daar reed ik altijd mee naar school.
Na die twee a drie weken kreeg ze haar eend weer terug.
Onherkenbaar voor haar, liep "ineens" de teller uit... :-)

Maar hoe bedoel je?
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allen en vooral Martin.

Mooi stuk theorie. De stuurdemper op de motor is er vooral om snelle stuurbewegingen te dempen. langzame (normale stuuruitslag) zal minder of niet gedempt worden. Dus gebruik van de demper is niet zozeer gerelateerd aan de stuurmanskunst van de bestuurder maar meer aan de rijomstandigheden en rijwielstijfheid van de motorfiets. wind, vooral zijwind, grote berijder, kuip, slecht wegdek enz. welke stuurinstabiliteit (trillen) veroorzaken zullen door de demper gedempt worden. juist bij bochtenwerk, slechtwegdek en hogere rijsnelheden is dit een voordeel. (zie o.a. racers).
natuurlijk moet de demping niet zo groot zijn dat je niet voldoende snel kunt wenden maar dat lijkt me vrij logisch. Pff, en dat met die hitte.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)