Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
draaiknop in het midden van het stuurvan BMW R80RT
Reactie van bezoeker 'Remo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik heb een BMW R80/7 uit 1982 gekocht.
Weet iemand waar de draaiknop in het midden van het stuur voor bedoelt is.
Er staan 3 standen op 0-1-2.
Is dit voor de demping op de voorvork?
En zo ja, op welke stand heeft hij het meeste demping.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!!

groeten Remo
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Remo,

Gefeliciteerd ten eerste met je R 80. Vorig jaar hetzelfde gedaan met een R 80 Rt uit 1981.
De draaiknop heeft te maken met een stuurdemper. Deze zit onder het balhoofd, onderste kroonplaat. (lijkt een beetje op een kleine schokdemper.) In stand 0 geen demping, stuur is vrij te bewegen. Stand 2 is maximale demping, stuur draait voelbaar zwaarder.
Verder veel sucses en Heel Veel plezier met je R 80/7.
en als je vragen hebt, is dit een perfecte plek.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Remo,

Ik verbaas me erover dat een BMW R 80/7 uit 1982 nog voorzien is van een mechanische stuurdemper. Zelf heb ik een R 80/7 van bouwjaar 1980 en daar zit de "draaiknop" al niet meer op. Waar ze wÈl op zitten zijn de /5 en /6 modellen van BMW. Het lijkt er op dat je een BMW R 80/7 blok in een /6 rijwielgedeelte hebt gekocht. Op zich is daar niets mis mee. Mocht ik me vergissen dan hoor ik dat graag van hen die het kunnen weten, zoals een dealer of een importeur. De mechanische stuurdempers zijn vooral bruikbaar voor het rijden met zijspan. Voor solo rijden is het meer een gevoel voor jezelf om bij een bepaalde stand het stuurgedrag het prettigst te regelen.
Veel rijplezier met je BMW,
Gerard
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Gerard,
wat je zegt over stuurdemper en zijspan is wel waar, echter heb ik de ervaring dat de standaard demper daarbij te kort schiet.
Daarom heb ik destijds een grote (volkswagen) stuurdemper gemonteerd met een hulpframe. Werkt schitterend.
Groeten en Remo: gefeliciteerd!
Welkom in de club.
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Gerard,
Zoals ik al reageerde, heb een R 80/7 in Rt uitvoering van 1981, ook met een hydraulische stuurdemper met draaiknop. In Peters handboek staat: een mechanische
(wrijvingsdempende) stuurdemper voor de /5 serie, en een hydraulische stuurdemper bij de overige modellen.
(BMW tweeklepstwins 1970-1996)
Met als opmerking, dat ook de /5 modellen voorzien kunnen worden van een hydraulische demper.
Geraed, heeft jou 80/7 wel een stuurdemper en is die wel/niet verstelbaar?
Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Ludo,

Nee, mijn R 80/7 bouwjaar 1980 heeft geen stuurdemper, niet mechanisch en niet hydraulisch. dit is echter geen belemmering want hij stuurt als het bekende scheermes.

Gera
rd
Reply
Reactie van bezoeker 'Remo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie hulp.
Ik weet nu tenminste waar deze draaiknop voor is,ik ga het vandaag uitproberen.

Groeten Remo
Reply
Reactie van bezoeker 'Conrad Winkelman', geïmporteerd van het oude forum:

Na enig zoeken op "Stuurdempers" vond ik deze vraagbaak. Ik heb een R80RT 1983. In de handleiding(waarschijnlijk niet de originele) komt de stuurdemper niet voor. Kan imand mij vertellen wat de theoretische voordelen/kenmerken zijn voor de 0-stand en de 2-stand. Ik begrijp dat de 2-stand maximale demping is maar ik heb nog niet erg gemerk dat er veel verschil is. Het kan zijn dat de demper niet meer goed meer funtioneert maar toch wil ik graag van de "kenners" weten waarom stand-2 geschikt zou zijn(voor welke rijomstandigheden?).

Alvast bedankt
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Conrad,
in theorie stuurt het wat rustiger met volle demping. Dit kan van pas komen op bijvoorbeeld slecht wegdek waar veel impulsen vanuit het wegdek aan het voorwiel schudden.
Ook acht ik het mogelijk dat je bij heel hard rijden en scherp sturen voordeel hebt van de stroeve stand.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

altijd gedacht dat die knop diende om te kiezen tussen uit, veronica en noordzee
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)