Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K wil niet meer lopen na 5 minuten
Reactie van bezoeker 'Erwin', geïmporteerd van het oude forum:

Ja, en de mengselverijking [elektronische stuuring] voor de koude motor doet de NTC in het motorblok , Bij bmw k serie werkt men niet met een luchtomloop stappenmotor [uit kostenbesparing of zo] maar met een gasklep aanslag zodat koud het toerental met de hand omhoog moet.
Slim he.
groet Erwin
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ook al rij ik zelf een airhead, ik lees ook altijd de andere items. Want sommige problemen en oplossingen zijn min of meer universeel. En ik merk steeds weer dat een ervaren wegenwachter zowel als een duidelijk ervaringsdeskundige Marco vaak kunnen delen vanuit heel veel bruikbare kennis. Ook K verhalen zijn soms bruikbaar voor boxer rijders, ook wanneer wij niet lijden onder moderne electronische hulpmiddelen.
Erwin en Marco, als jullie ooit besluiten om je ervaringen georganiseerd te publiceren dan wil ik daar wel bij helepen. Want nuttig. Ik ben momenteel bezig om uit de Forum items alles wat voor Airheads bruikbaar is te sorteren op onderwerp en ik denk dat dat ook voor K en voor recente boxers nuttig kan zijn.
Erwin, leg eens uit over de luchtomloop stappenmotor?
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'edwin', geïmporteerd van het oude forum:

Nee Hans ik hoef niet het laatste woord te hebben
alleen als ik een verhaal te horen krijg wat niet geheel correct is , een stroomloop schema van de K100 is zo van internet te downen , als dit even wordt doorgelezen !!
incorrecte informatie kan ook tot schade lijden en als dit gebeurt wie is er dan thuis

gr edwin
Reply
Reactie van bezoeker 'Thierry', geïmporteerd van het oude forum:

Hopelijk leest Route-mobiel dit item niet.

Mochten zij materiaal nodig hebben om de Wegenwacht weer belachelijk te maken dan kunnen zij hier weer prima uit putten.

Met name de negatieve klank door Erwin over het injectieverhaal vindt ik storend. Schijnbaar wordt er vergeten dat het ontwerp van de regeling stamt uit de vroege jaren 80 toen bij bijna geen motorfiets injectie was te vinden en bij auto's ook nog niet. (uitgezonderd het duurdere segment) Ook de computers stonden nog in de kinderschoenen.

De stappenmotorregeling werd pas vanaf halverwege de jaren 80 geleidelijk ingevoerd. Het is dan ook niet correct om een systeem stammend uit de begin jaren tachtig te vergelijken met systemen uit veel latere jaren.

Een wegenwachter die denkt dat je door het aan massa leggen van een NTC ingang (Zie reactie op 24-06-2005 om 11.45) van een computer de heleboel gelijk opblaast is eigenlijk te zot voor woorden.

En nee ik werk niet bij Route-mobiel en ben er ook geen lid van.
Reply

Hoi Thierry.
Ik heb zeker niet bedoeld BMW met zijn als eerste produktie motorfiets [door bosch ontwikkeld] injectie systeem belachelijk te maken , integendeel BMW durfde het aan en de japanners lopen er achter aan.
Mijn excuzes als dit bij jou zo is overgekomen.
Het enige wat ik jammer vind dat er op de k serie dus weer een shoke knop kwam [ bij niet 1 auto of motorfiets met injectie word er een shoke knop toegepast , hoe oud ook geproduceerd ] terwijl dit simpel elektronisch kon .
Over het aan massa leggen van een NTC weerstand kan ik kort zijn, Ik doe dit in iedergeval niet, bij nieuwe, en oude motoren, als deze 2 draads zijn, of bmw heeft gekozen om massa te maken via het motorblok maar dat zal ik na moeten meten.
Ik weet ook niet meer waneer de eerste K van de band afgerold is , ik doe het nog gewoon met een boxertje uit 81 ,deze is wel ouderwets voor zijn tijd [ vind ik hoor.]
Het is wel jammer dat Mijneer BMW een puur simpel injectiesysteempje heeft ingekocht zonder de kennis [die ze toen al hadden] 320i 323i 528i 728i] ook van bosch compleet te maken met een stelmotor voor luchtomloop voor het stationair toerental.
Tip ,Draai dus nooit aan een bmw k motor aan het stationair toerental afstelboutje [als deze er zit ] maar maak de gasklep om de 10000 KM goed schoon [ randen eromheen en het huis met een carburateur reiniger ] en hij loopt weer zoals de fabriek hem afgeleverd en afgesteld heeft.
PS, mag route mobiel best lezen [ techniek begrijpen zij toch niet]
Hoe kom je er eigenlijk bij dat ik bij de ANWB wegenwacht werk?[ ik werk op een kantoor en heb een leuke hobby hoor.
Egbert,
Hoe werkt een toerental stelmotor
Het stationair toerental van de motor is in de computer vastgelegt op ongeveer 800RPM [niet mailen dat het bij BMW K serie anders is want ik doe dit uit mijn hooft,]
Dit toerental word gemeten aan het min signaal van de ontsteking[aantal pulzen].
Mocht het toerental zakken door BV verlichting word aangezet, koelvin gaat draaien, radio inc versterker word aangezet, zal het motortoerental zakken omdat de dynamo meer vermogen vraagt .
Om dit te compenzeren word de stel of luchtomloopmotor iets verder opengezet worden om iets meer lucht om de smoorklep [die geheel gesloten is] te krijgen en daarmee het toerental gelijk te houden als is ingesteld in het mm.
Er stroomt dus geen lucht om de smoorklep heen wat weer minder vervuiling opleverd rond deze klep
Bij een moderme autos of motoren merk je dus ook dat je weinig stationair verschil tussen koude en warme motor hebt en als je met stationair draaiende motor in zijn eerste versnelling rijd met het koppelingspendaal omhoog het toerental nagenoeg gelijk is met het ingestelde toerental ,probeer maar met je eigen hytech automobiel [ hij laat gewoon meer lucht door ]
Bij bosch monopoint [BV peugeot 205 106 renault clio enz enz] word de gasklep versteld met een stelmotor die de smoorklep iets verder open zet en niet met luchtomloopmotor.
Egbert
Ik hoop je weer wat kennis bijgebracht te hebben en wens ook Sam veel leesplezier toe [ heeft dit onderwerp aangesneden]
Groet Erwin The Boxer
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Erwin,
ik snap het nu een beetje, voldoende voor een airhead rijder in ieder geval.
Bedankt voor je aanvulling. En als ik die K problemen lees blijf ik maar lekker airhead rijden ;-)
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Egbert,

De vraag die je stelt over de luchtomloopstappenmotor is denk ik meer gerelateerd aan de personenauto, zoals deze in het begin van de elektronische injectiesystemen werd toegepast.

Dit is eigenlijk een klep die populair gezegt met puljes wordt aangestuurd.
Deze pulsjes zijn blokgolven waarbij er een kortdurende spanning wordt gegeven om een klepje te openen.
De verhouding van het open en dich zijn hiervan bepaalt de gemiddelde hoeveelheid lucht die wordt doorgelaten.
Waarschijnlijk zal de klep met een gemiddelde werken door de traagheid van het mechanisme.

Nog heel even over de twee sensoren die wel worden omschreven door NTC weerstanden het volgende.
Integenstelling tot wat er bij auto's wordt toegepast, heeft de BMW K-serie motorÈÈn sensor voor de koelwatertemperatuur meting van de temperatuur van het water juist voor de thermostaat, gelijk zoals bij personenauto's, en ÈÈn sensor bij de watertemperatuur vÛÛr de thermostaat.
Dit laatste in tegenstelling zoals nagenoeg altijd bij de personenauto wordt toegepast, hier wordt de temperatuur gemeten van het afgekoelde water.

Dus als bij een personenauto het koelwater bij te wam is geworden dan pas gaat de koelventilator werken.
Dus als het water in de radiateur te warm is geworden.

Dit betekent in mijn optiek dat er bij de personenauto een veel geringen thermisch reserve bestaat dan zoals bij de K-serie BMW wordt toegepast. Hier de ventilator reeds draaien voor de keoling als het te koelen water een bepaalde maximum temperatuur heeft bereikt.

Het een en ander zal te maken hebben met de geringere hoeveelheid koelwater bij de K-serie motor, en /of heeft men bij BMW het wiel weer opnieuw uitgevonden en de verkeerde aanvankelijke toepassingsgewoonte in de automobielbranche gecorrigeerd.
Reply

Aavulling!!
Het reinigen van de smoorklep is noodzakelijk omdat er niet alleen lucht langs loopt ,maar ook vuile carterdampen van je carterontluchting , die gaan er niet vanzelf af. [immers gaat er geen reinigende benzine inc lucht langs]
Vandaar dat zon apparaat na omgeveer 20000 KM langzamer stationair gaat lopen.
FF reinigen en daar gaat hij weer.
PS ik zag bij een collega BMW rijder dat de dynamo borstelhouder bij een K hetzelfde is als van een bosch auto dynamo.
Dit is makkelijk voor de onderdelen.
Bij de dynamoboer een nieuwe borstelhouder halen voor 15 euro en weer 100000 km rijden.
Groet Erwin
Reply

Hoi Marco
Ik weet het niet zeker hoe het bij BMW motorfietsen zit maar bij een BMW auto heb je 2 senzoren een voor je koelvin [Thermoschakelaar en is dus eigenlijk geen NTC deze bevind zich in de radiateur secundair en een MM NTC die de actuele temperatuur van de motor primair meet in waardes van ongeveer 6k bij 10 graden bij koude motor en 250ohm bij 90 graden warme motor]
Deze NTC zender is bijna altijd dubbeldraads uitgevoerd [plus 5 volt met losgenomen stekker en een signaaldraad].
daarom kan je de plusdraad [losgenomen stekker] NOOIT aan de massa leggen[Plus 5 volt komt uit de computer en is gestabilizeerd en word zo dus kortgesloten.
[Helaas kan je zoeken naar een zekering 5 volt maar deze zal je niet vinden]
De NTC weerstand is bijna altijd dubbeldraads uitgevoerd.
Hier is ook een rede voor maar dat is een lang verhaal [het heeft te maken met overgangsweerstanden]
Als BMW dit anders heeft uitgevoerd en massa maakt via het motorblok valt dit mij zwaar tegen.
Ik zal terzijnertijd het schema bekijken en zien hoe ze dit hebben opgelost.
Groet ,Erwin, The boxer
Reply
Reactie van bezoeker 'Hendrik', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Erwin,

Bij de BMW zit het precies zo als Bert het heeft beschreven.

Groet,

Hendrik
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)