Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K wil niet meer lopen na 5 minuten
Reactie van bezoeker 'Erwin', geïmporteerd van het oude forum:

Moet nog bij hierboven toegevoegd worden.
Sorry , je moet bij de losgenomen NTC stekker natuurlijk wel de 2 aansluitingen doorverbinden met een draadje.[weerstand moet laag zijn]
Groet Erwin
Reply
Reactie van bezoeker 'edwin', geïmporteerd van het oude forum:

De ntc weerstand dient mijns inziens direct aan massa te worden gelegd omdat de sensor een tweeledige functie heeft n.l aansturen MM en aansturen regel app van de koellucht ventillator , beide een massa regeling
*** but correct my if I am wrong ****n.b als de motor stilvalt trek er een bougie kabel af en neem een oude bougie mee ff tegen massa en starten ( let op dat je geen schok krijgt ) en je weet of het probleem in de ontsteking zit of niet als de bougie niet vonkt

gr en succes Edwin
Reply

Edwin
Sorry bud jou are verry wrong my boy.
Deze NTC heeft maar 1 funktie en dat is het corigeren van het mengsel afhankelijk van de temperatuur van het koelwater.
De ntc stekker werkt op de computer zijn 5 volt systeem en niet op de hoog amperage en 12 volt zijnde koelvin motorsysteem
Als je de ntc weerstandstekkercontacten aan massa legt kan je direct naar de dealer [of hobbyist] om een nieuwe computer aan te schaffen ,je schakeld dan 5 volt direct aan de massa [kan hij echt niet tegen hoor].
Het laatste kan ik mij wel in vinden.
Groet Erwin WW No 9107
Reply
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

In te behuizing van de koelwater sensor zitten bij de K75 twee NTC's.

Een NTC gaat naar een speciaal relais wat de koelventilator aanstuurt en de andere NTC gaat naar de J-tronic voor het regelen van de mengverhouding.

Ook zit er bij de luchtmassameter nog een NTC om de aanzuigtemperatuur te meten.

De twee pennen van de sensor zijn dus de twee aansluitingen van de afzonderlijk sensoren. De behuizing is de massa (en gemeenschappelijke punt van de 2 sensoren)

Bij mij weten (zelf ooit gedaan zonder enig probleem) kun je dan ook gewoon even een van de ingangen aan massa leggen om de werking van delen te testen.

Je schakelt dan ook niet de 5 Volt voedingsspanning aan massa maar dit zal altijd via een meetciruit gaan welke is voorzien van weerstandsnetwerken.

Reply

hallo Bert

Oke , dat is dus het verhaal van de k75 dit klopt met mijn filosofie , echter het kan voor een k100 anders zijn.
de koelventillator gebruikt de ntc twouwens alleen voor aansturing , de rest loopt via relais
gr edwin
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Edwin,

Het spijt mij dat ik moet beamen dat de reactie van Bert volkomen conform de gebruike schakeling door BMW is.
Dit geldt zowel voor de K75 serie als de K100 serie en eigenlijk bevinden er zich twee nagenoeg identieke NTC weerstanden in ÈÈn huis.
Groetjs,
Marco
Reply

Hoi Marco , bedankt want dit bevestigd mijn eerste reaktie dd 23-06-05 want hierin beschrijf ik de tweeledige functie v/d ntc , zit in bijna iedere auto ..voorzover ik mij
dit al 20jr kan herrineren

no problem
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

He Edwin,

Moet jij altijd het laatste woord hebben?
Reply

Tja, ik bekijk dagelijks autos langs de weg die het soms niet meer doen en kom bij ALLE type moderne autos twee NTC weerstanden tegen namelijk, een, meestal in de radiateur of in het thermostaathuis ,Deze is voor de koelvin, en nog een op het motorblok, en deze is voor de computer van het injectiesysteem.
Het kan best bij BMW motorfietsen anders zijn want deze werkt met een handshoke in combinatie met injectie [hoe verzinnen ze het he]
Groet Erwin WW No 9107
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

De choke bij de K-serie is geen choke. (ondanks dat dit wel op de knop staat)

Een choke is niet nodig i.v.m. de elektronische sturing.

De chokeknop verhoogd alleen het stationair toerental iets door het laagste punt van de gaskabel iets te verhogen.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)