Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:
Ed,
Ik heb de meting verricht zoals jij hebt beschreven. De waarde loopt van 325 millivolt op naar een hoogste waarde van 2volt. Deze waarde wordt al bij ± 1/4 slag van het gashandle bereikt. Klopt dit of moet er een toename over de gehele slag plaatsvinden?
Ad
Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum:
Ad,
Dat is wel in orde denk ik, zo uit het blote hoofd te herinneren. Er zitten namelijk 2 aparte potmeters in het blokje, met elk een eigen weerstand verloop. De ene geeft een mooi spanningsverloop over een kleine draaihoek van de gashandle en blijft dan gelijk, en dat heb jij nu gemeten. De andere is voor het gebied daarboven en geeft een hogere spanning af. Het gaat erom of de gemeten variaties gelijkmatig zijn, dus zonder "kraak" en onderbrekingingen. Mocht het nodig zijn dan kan ik later nog de precieze gevens hierover opzoeken.
Groet, Ed
Meetfoutje gemaakt, de spanning loopt op naar 4.37 volt bij ongeveer 1/2 tot 3/4 gas. Ik heb hem gereset en het lijkt alsof hij dan beter start.
Het probleem wat zich nu voordoet is dat als ik, rijdend bij ongeveer 3500 toeren , het gas vol opendraai de motor op 4000 toeren blijft hangen alsof de brandstof niet komt. Soms een dikke plof en verder echt niet doortrekken. Net alsof er een begrenzer bij 4000 toeren zit!
Wat kan dat zijn?
Ad
Reactie van bezoeker 'philip ', geïmporteerd van het oude forum:
AD, vervang die TPS of doe hem open en kuis de koolbaantjes zoals ik voordien beschreven heb en het probleem is 99% zeker opgelost. Leen desnoods een TPS van een of andere sloper/dealer.
Philip K11RS R100RT+EML
Philip,
De beginpositie van de TPS is nogal belangrijk. Hoe heb jij hem opengemaakt, gereinigd en terug gezet zonder die afstelling kwijt te raken. Ik heb wel multimeters e.d. maar geen Motronic uitlees apparaat of zo.
Maak je hem vanaf de voorkant open of van achter?
Ad
Reactie van bezoeker 'Philip', geïmporteerd van het oude forum:
niet nodig, als de tps teveel clockwise (zelfde draairichting als gasklep) staat kan je niet meer normaal rijden (schokken) en teveel CCW is zwarte rook (te rijk), ik heb hem eerst teveel cw gezet en dan in stapjes ccw tot de motor perfect rijdt. Met de stand van de tps regel je gewoon uw mengsel.
Philip
Reactie van bezoeker 'philip ', geïmporteerd van het oude forum:
de voorkant (met het bmw-nr)gaat eraf als je het dichtingshars met een mesje laat kraken en voorzichtig stukje bij beetje weghaalt. Daarna heb ik eerst getest met open TPS en pas daarna dichtgekleefd met een tube zeer vloeibare zuurvrije siliconekit. Al 10dKm probleemloos gereden.
Philip
Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Ad,
Ik heb net de TPS spanningen op alle aansluitpunten voor je opgemeten bij m'n R1100R ( zal vrijwel gelijk aan RS zijn ).
TPS connector punten ( vooraanzicht gezien )
1. Geheel links is massa punt. ( voor de meting kun je het frame nemen ).
2. Contact rechts daarvan is de regelaar voor de grotere gashandle standen. ca. 1/4 slag constant een lage spanning van 0.024V, daarna geleidelijk oplopend tot volle gas naar ca. 4V.
3. is vaste spanning ca. 4.78V
4. Meest rechtse punt is voor de kleine gashandle standen en begint bij ca. 330mV ( hangt van model af en uitlaat type ) loopt geleidelijk op tot ca. 4.6V om na ca. 1/4 slag dan constant te blijven.
Doel hiervan is dat de regelaars elk in hun optimale draaihoek een goed spanningsverloop afgeven naar de Motronic.
Ik heb zelf een foutdiagnosetester gemaakt die hetzelfde doet als de BMW MoDiTec en hiermee kun je tevens de juiste TPS stand afstellen. Je mag gerust bij me langskomen hiervoor ( in Eijsden onder Maastricht ) maar denk dat het wel te ver weg is. Het eenvoudigste is om de spanningen te controleren zoals aangegeven, waarbij het geleidelijke verloop het belangrijkste is. Klopt dit alles dan kun je bij de dealer de TPS stand laten controleren, mocht deze verlopen/verdraaid zijn. Is dit alles goed dan zit het probleem toch ergens anders....
Groeten, Ed
Ed en Philip,
Ik heb vanavond de TPS losgekoppeld en de weerstanden tussen alle 4 de aansluitingen gemeten. In de TPS zitten 2 potmeters parallel geschakeld waarbij aansluiting 1 en 3 de lopers zijn en 2 en 4 de gekoppelde uiteinden. Bij het openen van de gasklep neemt de weerstand over 1-4 en 3-4 toe, de weerstand over 1-2 en 2-3 neemt af. Althans dat zou moeten. Bij half gas bereikt de weerstand over 2-3 een hoogste waarde wat bij mij het vermoeden doet rijzen dat Philip het bij het rechte eind heeft. Er is waarschijnlijk wat vuil opgehoopt op de weerstand waardoor er een overgangsweerstand tussen de loper en de weerstand ontstaat. Ik ga het spul maar eens openmaken en het geheel afpoetsen. Ik zou overigens wel eens wat meer willen weten over de foutdiagnosetester, (opbouw en gebruik).
Allebei bedankt voor de reactie,
Ad
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Ed,
je hebt de nieuwsgierigheid bij mij losgeweekt hoe je dat meettoestel gemaakt hebt, mischien wat meer info?
Alvast bedankt.
Groeten, Marc