Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Gerard Hempen', geïmporteerd van het oude forum:
Sinds 1999 ben ik de trotse bezitter van een R1100RT uit 1996. Het algemeen bekende schakelprobleem van deze machines neem ik op de koop toe. Echter, vorige week las ik op Ebay.de over produkt dat onder anderen de schakeleigenschappen van BMW's zou verbeteren. Het gaat om een toevioeging aan de olie, namelijk Cerasafe van de firma SEDENT.DE .
Heeft iemand enige ervaring met dit produkt, of heeft iemand een andere oplossing voor dit schakelprobleem.
Met vriendelijke groet,
Gerard
Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Gerard,
Ik heb Cerasafe al een tijdje in mijn R1100R ( o.a, in de versnellingbak ). Resultaat was een stillere, soepeler schakelende bak. Gaat als boter in zijn 1 en de missers tussen 1 en 2 zijn vrijwel geheel weg.
Kan het je dus zeer aanbevelen ( Zie ook winkel Hobbyist ! ).
Let Op: spul eerst GOED SCHUDDEN voor je het gebruikt !!.
Een andere tip is het reinigen en opnieuw invetten van de schakelstangetjes. Dit samen is een goede verbetering.
Succes,
Ed
Reactie van bezoeker 'Martin ', geïmporteerd van het oude forum:
Synthetische versnellingsbakolie van Castrol (MTX, 70 W140) schijnt het schakelen van K's erg te verbeteren dus misschien ook van R's? Heb zelf geen voor/na ervaringen met mijn K omdat daar altijd deze olie in heeft gezeten.
Reactie van bezoeker 'ludo', geïmporteerd van het oude forum:
Ed,
Ik heb ook een R100RT en heb ook die schakelproblemen.
Onder welke rubriek vind ik die olie in de winkel van de hobbyist aub?
groeten,
Ludo
Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum:
Ludo,
Ik zag CERASAFE BIKE ( is geen gewone olie maar een soort toevoeging... ) het een tijd geleden staan onder de " Aanbiedingen" maar kan het nu ook niet terugvinden. Misschien gewoon even bellen ?. Het kostte toen ca. 49 euro, niet echt goedkoop maar omdat het 30.000km werkzaam blijft kan het toch wel zijn geld waard zijn. De 400ml is voldoende voor carter, cardan en versnellingsbak.
Trouwens betreffende de vorige tip over de 70W140 versnellingsbakolie, kan ik bevestigen dat de bak met dit type ook al beter schakelt.
Groeten, Ed